شناسهٔ خبر: 19486875 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

انتقاد علي مطهري از سخنگوي شوراي نگهبان
نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در اينستاگرام خود مطلبي با عنوان «جمود به لفظ توسط شوراي نگهبان» منتشر كرد.
به گزارش خبرگزاري خانه ملت، علي مطهري با انتشار متني در اينستاگرام خود با عنوان «جمود به لفظ توسط شوراي نگهبان» نسبت به اينكه شوراي نگهبان گفته است چون از ساعت 24 به بعد، روز شنبه محسوب مي‌شود پس رأي‌گيري بايد خاتمه يابد هر چند ده‌ها هزار نفر پشت درب حوزه‌هاي رأي‌گيري باقي مانده باشند، انتقاد كرد.
متن كامل نايب‌رييس مجلس به شرح زير است:
جمود به لفظ توسط شوراي نگهبان
در ساعاتي پايان انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها درحالي كه عده زيادي خصوصا در تهران پشت درب‌هاي حوزه‌هاي رأي‌گيري صف كشيده بودند، شوراي نگهبان اعلام كرد طبق قانون انتخابات كه مي‌گويد، رأي‌گيري در روز جمعه صورت مي‌گيرد از ساعت 24 ديگر رأي‌گيري نمي‌شود.
اين قضيه من را ياد داستان امام صادق(ع) و برخي افراد كه اسماعيل فرزند ايشان را امام بعدي مي‌دانستند، انداخت كه پس از رحلت اسماعيل، امام صادق(ع) پيكر او را در محلي قرار داد با پارچه‌يي كه روي آن نوشته شده بود «اسماعيل يشهد ان لا‌الله الا‌الله و ان محمد رسول‌الله» براي آنكه مردم بفهمند كه اسماعيل از دنيا رفته و بعدا نگويند امام بعدي اسماعيل است، يا نگويند او غايب شده و در آخرالزمان ظهور مي‌كند.
از آن پس برخي افراد وقتي كه يكي از نزديكانشان از دنيا مي‌رفت روي پارچه‌يي همان جمله را مي‌نوشتند كه «اسماعيل يشهد...» چون امام صادق چنين نوشته بود درحالي كه نام ميت چيز ديگري بود؛ يعني جمود به لفظ مي‌ورزيدند.
شوراي نگهبان هم گفته است چون از ساعت 24 به بعد روز شنبه محسوب مي‌شود و در قانون آمده است روز جمعه، پس رأي‌گيري بايد خاتمه يابد هر چند ده‌ها هزار نفر پشت درب حوزه‌هاي رأي‌گيري باقي مانده باشند درحالي كه ادامه رأي‌گيري مثلا تا يك ساعت بعد از نيمه شب از كساني كه تا ساعت 24 پشت درب‌ها باقي مانده‌اند به اين معني نيست كه رأي‌گيري در روز شنبه انجام شده است و عقل سليم حكم مي‌كند كه از چنين افرادي اخذ رأي شود و حق آنها ضايع نشود.
اينگونه تفسيرها از قانون را حقا بايد جمود به لفظ ناميد. اميدوارم ساير تفسيرهاي شوراي نگهبان از قوانين اينگونه نباشد.

مشاركت بالا ضريب امنيت را بالا مي‌برد
نماينده اصفهان در مجلس معتقد است، رأي مردم به اصل نظام بوده و رييس‌جمهور منتخب بايد در راستاي برطرف كردن مشكلات آنها بكوشد.
حميدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به حضور پرشكوه ملت ايران در انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها گفت: اين مشاركت به درخواست مقام معظم رهبري بود و بايد توجه داشت كه رأي بالاي مردم در نظام مردم‌سالاري ديني بسيار اهميت داشته و مشروعيت ولايت فقيه را مي‌رساند.
نماينده اصفهان در مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به افزايش ميزان مشاركت نسبت به انتخابات مجلس دهم و رياست‌جمهوري يازدهم يادآور شد: مشاركت بيش از 70درصدي نشان‌دهنده اين است كه ضريب امنيت و اقتدار نظام بيشتر شده و در برابر دشمني‌هايي كه صورت مي‌گيرد، توان مقاومت داريم.
وي در ادامه ضمن تبريك به روحاني رييس‌جمهور منتخب مردم عنوان كرد: رييس‌جمهور منتخب بايد بداند مردم اصل نظام را قبول داشتند بنابراين بايد همه تلاش را انجام دهد كه اصل نظام تقويت و تثبيت شده و قانون اساسي اجرا شود.
فولادگر در ادامه رأي بالاي مردم را موضع اقتدار نظام دانست و افزود: رييس‌جمهور منتخب بايد در همين مسير تلاش كند كه دوگانگي در نظام ايجاد نشود.
وي همچنين با اشاره به مشكلات و دغدغه تمام مردمي كه به روحاني رأي داده و نداده‌اند، گفت: با وجود مشكلاتي كه در بحث ركود و توليد وجود دارد مردم حضور خوبي پاي صندوق‌هاي رأي داشتند از اين رو رييس‌جمهور وظيفه دارد، مشكلات را برطرف كرده و خدمت به مردم را سرلوحه قرار دهد.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطرنشان كرد: علت افزايش آرا رقابت فشرده و جدي بود لذا به برنامه‌هاي آقاي رييسي كه 15ميليون رأي پشت وي بوده است نيز بايد از طرف دولت جديد توجه صورت گيرد.

حضور گسترده در راستاي اقتدار كشور
رييس كميسيون عمران مجلس ضمن تبريك به مردم ايران براي برگزاري انتخابات با شكوه رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات به افزايش اقتدار كشور منجر شد.
محمدرضا رضايي‌كوچي، نماينده جهرم در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات گفت: قطعا حضور مردم باعث افزايش اقتدار و قدرت كشور عزيزمان مي‌شود.
وي ادامه داد: طبيعي است چشم دشمن به انتخابات ايران باشد زيرا حضور پرشور و پرنشاط مردم نشان‌دهنده قدرت ايران است.
رضايي‌كوچي با تاكيد بر پشتيباني مردم از نظام جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: مردم شريف ايران وظيفه خود را به خوبي انجام دادند پس جاي بسي تشكر و قدرداني دارد.
رييس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي افزود: روز بعد از انتخابات، وظيفه دولت و مسوولان كشور است كه جوابگو و سپاسگزار حضور مردم باشند و ان‌شاءالله دوستي‌ها جاي رقابت‌ها را بگيرد و همگي فضاي انتخابات را فراموش كنند.

نظر شما