شناسهٔ خبر: 19486006 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرانیان برای ایران به پا خاستند

تهران- ایرنا- روزنامه شرق در گزارشی نوشت: پکن، توکیو، گتنبرگ، نیوزیلند و خیلی دیگر از نقاط جهان عرصه رأی‌دادن ایرانیانی بود که باید تکلیف آینده سیاسی کشورشان را از فرسنگ‌ها راه دور رقم می‌زدند.

صاحب‌خبر -

در ادامه این گزارش می خوانیم: اغلب برای رأی‌دادن آمده بودند و در‌عین‌حال برخی نیز مدافع تحریم انتخابات در ایران‌اند. آنها با پلاکاردها و شعارهایی جلوی ردیف طولانی رأی‌دهندگان ایستاده بودند و علیه حضور در انتخابات ایران شعار می‌دادند.

دراین‌حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، تأکید دارد که «ایرانیان خارج از کشور استقبال گسترده‌ای از انتخابات ریاست‌جمهوری داشته‌اند. استقبال هم‌وطنان در خارج از کشور به‌ویژه جوانان، نسل‌دومی‌ها و دانشجویان از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بسیار گسترده، مثبت و فراگیر بوده است».

همچنین ایرنا خبر داده که تعداد قلیلی از مخالفان جمهوری اسلامی روز جمعه عصبانیت خود را از حضور گسترده و پرشور ایرانیان مقیم انگلیس در انتخابات ریاست‌جمهوری، با پرتاب رنگ به سمت شعبه محل اخذ رأی ایرانیان در ساختمان کنسولگری ایران در لندن به نمایش گذاشتند.این افراد در ابتدا با استفاده از بلندگو تلاش داشتند که نظر انبوه ایرانیانی را که برای دادن رأی به محل کنسولگری آمده بودند و نیز خبرنگاران حاضر در محل را به خودشان جلب کنند.افراد یادشده در تکمیل خشم خود از حضور پرشور و کم‌سابقه ایرانیان مقیم انگلیس در انتخابات، به سمت ساختمان کنسولی رنگ و گچ پرتاب کردند.

اگرچه این مسئله منجر به دستگیری این افراد به دلیل نقض قوانین حفاظت از اماکن دیپلماتیک از سوی پلیس حاضر در صحنه نشد؛ اما باعث شد شمار درخور‌توجهی از نیروهای پلیس لندن در مقابل کنسولگری صف بکشند.ایرانیانی که با شوق و اشتیاق برای دادن رأی به محل آمده بودند، کمترین وقعی به این همه سروصدا و عصبانیت کور مخالفان ننهادند.

مجموعا ١٢ صندوق در ١١ شعبه رأی در کشور انگلستان مستقر شده که از این تعداد شش صندوق در پنج شعبه در مناطق مختلف شهر لندن (شامل دو صندوق در محل بخش کنسولی سفارت) و شش صندوق دیگر در شهرهای دیگر انگلیس شامل منچستر، بیرمنگام، نیوکاسل، گلاسکو، لیدز و کاردیف مستقر شده‌اند.آن ‌سوی جهان، فرایند اخذ رأی ایرانیان مقیم و گردشگران ایرانی حاضر در کوبا از کشورهای هم‌جوار، کانادا و آمریکا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران از ساعت هشت صبح به وقت محلی (١٦:٣٠ به وقت تهران) در شعبه مستقر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در هاوانا آغاز شد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در هاوانا با صدور اطلاعیه‌ای، با اشاره به توریستی‌بودن کوبا و حضور جمع کثیری از ایرانیان مقیم کشورهای هم‌جوار که امکان رأی‌گیری در آن کشورها به دلایل مختلف فراهم نیست و در روز برگزاری انتخابات در کوبا حضور دارند، از آنها دعوت کرد تا با حضور در محل سفارت، در این حماسه ملی شرکت کنند.دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در کی‌یف، پایتخت کشور اروپایی اوکراین، نیز با حضور مسئولان و ایرانیان واجد شرایط رأی‌دادن آغاز شد.

در این رأی‌گیری که با حضور محمد بهشتی‌منفرد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین و مسئولان نهادهای ایرانی مقیم، آغاز شد، نخستین آرا به صندوق انداخته شد.ایرانیان برای رأی‌دادن در این صندوق که از ساعت ٩ به وقت محلی (اختلاف ساعت با ایران منفی یک) کار آن آغاز شده و تا ساعت ١٧ ادامه دارد، باید به سفارت جمهوری اسلامی ایران به نشانی خیابان کروگلو اونیورسیتتسکا - شماره ١٢ مراجعه کنند.از حدود دو هفته پیش اطلاع‌رسانی به ایرانیان مقیم برای شرکت فراگیر در انتخابات ریاست‌جمهوری از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سفارت و نهادهای ایرانی و همچنین فضای مجازی صورت گرفته است.

بنا به اعلام حسن قشقاوی، رئیس هیئت نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور، هم‌زمان با رأی‌گیری در ایران، در ١٠٣ کشور و ٢٧٩ شعبه نیز برای اخذ رأی از ایرانیان مقیم خارج اقدام می‌شود.معاون وزیر امور خارجه همچنین اعلام کرده است که براساس تازه‌ترین اطلاعات قطعی‌شده در ١٣٢ نمایندگی شامل سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری انتخابات برگزار می‌شود و براساس پرونده‌های تشکیل‌شده کنسولی، ٢,٥ میلیون هم‌وطن در خارج حائز شرایط رأی‌دادن هستند که البته آمار دقیقی نیست و همیشه آمار شناوری داریم.

مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، نیز تأکید کرده که «انتخابات جشن همبستگی ایرانیان است.تمهیدات ویژه‌ای تدارک دیده شده تا هم‌وطنان مقیم به رأی‌دادن تشویق شوند و به بهترین نحو و بیشترین شمار شرکت کنند که در‌برگیرنده اطلاع‌رسانی فراگیر و استقرار صندوق در سه شهر دیگر روسیه است. با توجه به افزایش شمار دانشجویان و تجار ایرانی در روسیه و همچنین تمهیدات تدارک‌یافته، پیش‌بینی می‌شود استقبال گسترده‌تری نسبت به دوره‌های قبل از انتخابات صورت گیرد».

براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، صندوق شماره یک در مجتمع آموزشی پیام امام (ره) شهر مسکو، پایتخت روسیه، وابسته به سفارت جمهوری اسلامی در خیابان نوواتروف، شماره 11.4 مستقر شده است.ایرانیان مقیم در مناطق ساحلی دریای خزر روسیه می‌توانند رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به صندوق مستقر در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر آستراخان به نشانی خیابان آدمیرا لتیسکایا، پلاک ٣ بیندازند.

همچنین یک صندوق در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر قازان، پایتخت جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه به نشانی خیابان اسپارتاکوس کایا ٦ - ساختمان سووار پلازا، قرار دارد.«حسن شاه‌بیگ»، معاون سفیر کشورمان در چین روز جمعه با اعلام این خبر به خبرنگار ایرنا یادآور شد دلیل اتخاذ این تصمیم استقبال پرشور مردم برای شرکت در انتخابات بود تا همه بتوانند در این رویداد مهم سیاسی مشارکت داشته باشند.به گفته او «‌ایرانیان مقیم چین از ساعت هشت صبح به وقت محلی (٤:٣٠ دقیقه صبح به وقت تهران) به پای صندوق‌های رأی مستقر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و سرکنسولگری کشورمان در شهر گوانگجو و شانگهای رفتند، اما به دلیل استقبال بیش از حد مردم، زمان رأی‌گیری تا ساعت ١٩ امشب به وقت محلی تمدید شد».

معاون سفیر کشورمان در چین همچنین از ایرانیان مقیم در چین خواست تا براساس زمان‌بندی اعلام‌شده، خود را به محل اخذ رأی رسانده و آرای خود را به صندوق بیندازند.شاه‌بیگ درخصوص منطقه هنگ‌کنگ نیز گفت این منطقه طبق زمان‌بندی اعلام‌شده رأس ساعت ١٨ به وقت محلی کار رأی‌گیری را به پایان خواهد رساند.پیش‌تر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کره‌جنوبی نیز اعلام کرده بود زمان برگزاری انتخابات در این کشور دو ساعت تمدید شده است.ایرانیان مقیم در کشورهای شرق آسیا از جمله چین، کره‌جنوبی و ژاپن به دلیل اختلاف ساعت، امروز بین سه الی چهار ساعت‌ونیم زودتر از آغاز ساعت اخذ رأی در ایران پای صندوق‌های رأی رفتند.

*منبع: روزنامه شرق، 1396.2.30
**گروه اطلاع رسانی**9370**2002**انتشار دهنده: فاطمه قنادقرصی

انتهای پیام /*

نظر شما