شناسهٔ خبر: 19469459 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روز درخشش ملت؛

حضورایرانیان در102کشورپای صندوقهای رای/ رای گیری در56شعبه اخذرای آمریکاو استقبال بی سابقه

تهران - ایرنا- دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که در 102 کشور و 310 شعبه برای ایرانیان مقیم خارج و ابتدا از کشور نیوزیلند و سپس کشورهای آسیایی و اروپایی آغاز شد، در 56 شعب اخذ رای در آمریکا نیز در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگاران ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با اخذ رای از یک ایرانی مقیم نیوزیلند کلید خورد و هموطنان ایرانی در این کشور واقع در اقیانوس آرام، نخستین افرادی بودند که پای صندوق رای رفتند تا رئیس جمهوری کشور را انتخاب و سکان هدایت اجرایی کشور را به وی بسپارند.

***رای گیری در 56 شعبه اخذ رای در آمریکا آغاز شد
به گزارش ایرنا از نیویورک، رای گیری برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سراسر آمریکا به استثنای برخی از ایالت ها که صندوق ها بدلیل تفاوت زمانی هنوز گشوده نشده اند، با حضور چشمگیر و بی سابقه ایرانیان آغاز شد.
در حالی که به گفته ابوالفضل مهرآبادی معاون دفتر حفاظت جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن، ستاد برگزاری انتخابات صندوق هایی را در 56 نقطه از ایالت های مختلف آمریکا مستقر کرده، رای گیری راس ساعت هشت صبح به وقت محلی در اکثر شهرها از جمله نیویورک آغاز شد که البته زمان رای گیری در ایالت های مختلف متفاوت است.
جمعیت ایرانیان مقیم آمریکا طبق بر آورد های آماری سال 2012 میلادی، بین یک میلیون 400 هزار تا 2 میلیون نفر تخمین زده شده است.
به گفته مهرآبادی، مسئولان جمهوری اسلامی ایران از مدت ها پیش در تلاش بودند تا از دولت کانادا نیز مجوز برگزاری انتخابات در این کشور را بگیرند که این تلاش ها به نتیجه ای نرسید و در نتیجه مسئولان برای تسهیل دسترسی رای دهندگان ایرانی مقیم کانادا صندوق هایی را در شهرهای مرزی میان آمریکا و کانادا مستقر کرده اند.
در نگاه کلی به حضور رای دهندگان در دو حوزه رای گیری در شهر نیویورک که یکی از آنها در هتلی بنام میلنیوم در شهر منهتن و دیگری در مرکز اسلامی امام علی (ع) در منطقه کووینز این شهر است، حضور مردم در مقایسه با انتخابات سال 1392، پر شورتر و بیشتر است.
در حوزه منهتن برخی از رای دهندگان قبل از بازگشایی شعب اخذ رای حضور یافته بودند و در انتظار بسر می بردند و مصمم به شرکت در انتخابات بودند.
اسحاق آل حبیب سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مردم با شور و شوق فراوان و بطور گسترده در این انتخابات شرکت کرده اند.

***آغاز رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شعب اخذ رای برزیل
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران راس ساعت 8 صبح به وقت محلی (15 به وقت تهران) امروز (جمعه) بطور همزمان در شهرهای برازیلیا و سائوپائولو برزیل آغاز شد.
به گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل، شعبه اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری در شهر برازیلیا در مدرسه جمهوری اسلامی ایران و شعبه شهر سائوپائولو در مسجد حضرت رسول الله(ص) مستقر می باشد.
بنابرگزارش این سفارت، تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر این رویداد مهم سیاسی فراهم شده و حضور پرشور ایرانیان مقیم در پای صندوق‌های رای گام مهمی در تعیین سرنوشت کشور و عینیت بخشیدن به مردم سالاری دینی است.

***حضور باشکوه ایرانیان مقیم بوسنی در انتخابات ریاست جمهوری
ایرانیان مقیم بوسنی و هرزگوین از ساعات هشت صبح جمعه به وقت محلی( 10.30 به وقت ایران) با حضور در سفارت ایران در سارایوو در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کردند و آراء خود را به صندوق رای ریختند
به گزارش ایرنا، «محمود حیدری» سفیر ایران در بوسنی و هرزگوین با تاکید بر لزوم حضور هرچه بیشتر ایرانیان خارج از کشور در این انتخابات گفت: تمهیدات لازم برای حضور هموطنان مقیم بوسنی در انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: شعبه اخذ رای در محل سفارت ایران در سارایوو از ساعت 8 صبح باز شده و تا ساعت 18 امروز برای رای دهندگان باز خواهد بود.
یکی از هموطنان حاضر در محل رای گیری با قدردانی از فرصت فراهم شده برای مشارکت ایرانیان خارج کشور در انتخابات ریاست جمهوری گفت: مقیم نروژ هستم و برای مسافرت به شهر دوبرونیک آمده بودم، به خاطر اینکه رای بدهم از دوبرونیک پنج ساعت رانندگی کردم تا به سارایوو برسم و بتوانم در رای گیری شرکت کنم.
شهروند دیگر ایرانی از سارایوو که برای دادن رای به سفارت آمده بود، گفت: وظیفه خود می دانم که با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به سهم خود در سرنوشت و آینده کشورمان تاثیرگذار باشم.

***رای گیری در مسکو تمدید شد
رای گیری از ایرانیان مقیم روسیه در صندوق مستقر در مجتمع سازمانی وابسته به سفارت ایران در مسکو تمدید شد.
به گزارش ایرنا، با توجه به ادامه حضور ایرانیان برای رای دادن در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در مسکو، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه یکساعت زمان برگزاری رای گیری را تمدید کرد.
ایرانیان می توانند تا ساعت 19 به وقت محلی (یک ساعت و 30 دقیقه منفی نسبت به ایران) برای رای دادن به مجتمع آموزشی پیام امام (ره ) شهر مسکو پایتخت روسیه وابسته به سفارت جمهوری اسلامی در خیابان نوواتروف، شماره 4/ 11مراجعه کنند.
رای گیری در شعبه مسکو ساعت 8 امروز آغاز شده بود و سه صندوق در شهرهای سن پترزبورگ، استراخان و همچنین قازان پایتخت فدراسیون روسیه نیز ارای ایرانیان را اخذ می کردند که با حضور گسترده هموطنان مواجه شدند.

***تمدید یک ساعته رای گیری انتخابات ریاست جمهوری در حوزه بیروت
مسئولان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در لبنان در پایان مهلت رای گیری در ساعت 18 به وقت محلی اعلام کردند که این زمان در حوزه بیروت به مدت یک ساعت یعنی تا ساعت 19 (20.30 به وقت تهران) تمدید شد.
این انتخابات در لبنان در سه حوزه بیروت (محل سفارت ایران)، بعبلک (حوزه امام مهدی(ع)) و نبطیه (حسینیه امام حسین(ع)) برگزار شد.
بر این اساس فرایند رای گیری در دو حوزه بعلبک و نبطیه در ساعت 18 به وقت محلی به پایان رسید.
ایرانیان مقیم لبنان بویژه در ساعت های نخستین رای گیری حضور گسترده ای پای صندوق های رای داشتند.

***مهلت انتخابات ریاست جمهوری ایران در عراق به مدت دو ساعت تمدید شد
مهلت انتخابات ریاست جمهوری ایران که قرار بود ساعت 18 به وقت محلی بغداد (19 و 30 دقیقه به وقت تهران) به اتمام برسد، به دلیل ازدحام جمعیت به مدت دو ساعت تا ساعت 20 به وقت محلی (21 و 30 دقیقه به وقت تهران) تمدید شد.
ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق دقایقی مانده به پایان اخذ رای در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت که به دلیل استقبال گسترده ایرانیان مقیم و زائران ایرانی در عراق و ازدحام در پشت مراکز رای گیری در مناطق مختلف عراق، ساعت رای گیری دو ساعت تمدید شد.
به گفته وی، انتخابات مقرر بود که ساعت شش بعد از ظهر به وقت محلی بغداد به اتمام برسد که به دلیل تراکم جمعیت در پشت مراکز رای گیری به ویژه در شهرهای زیارتی، زمان رای گیری به ساعت هشت امشب به وقت محلی تمدید شده است.
عراق به میزان یک ساعت و 30 دقیقه اختلاف زمان با ایران دارد.
در عراق 23 صندوق رای در هشت استان عراق شامل بغداد، بصره، کربلا، نجف، صلاح الدین، واسط، اربیل و سلیمانیه ایجاد شده و رای گیری از ساعت 8 صبح جمعه به وقت محلی بغداد( ساعت 9 و 30 دقیقه به وقت تهران) آغاز شده است.
در بصره جنوبی ترین استان عراق، سه صندوق رای برای جمع آوری آراء در این استان پیش بینی شده است.

***ساعت رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران در تفلیس تمدید شد
سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان طی گزارشی اعلام کرد: ساعت رای گیری از ایرانیان مقیم تفلیس در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مدت یک ساعت تمدید شده است.
به گزارش ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان برای تامین حضور ایرانیان مقیم این کشور در انتخابات ریاست جمهوری ایران دو شعبه اخذ رای در شهرهای بزرگ تفلیس و باتومی گرجستان دایر کرد.
سفارت کشورمان در گرجستان دلیل تمدید ساعت رای گیری را استقبال گسترده و حضور پرشور ایرانیان مقیم این کشور اعلام کرد.
در این گزارش اضافه شد: درصورت حضور هموطنان این مدت مجددا تمدید خواهد شد.

***رای گیری از ایرانیان مقیم سوریه یک ساعت تمدید شد
رای گیری از ایرانیان مقیم سوریه تا ساعت 19 به وقت محلی ( 20 و 30 دقیقه ) تمدید شده است.
به گزارش ایرنا، با توجه استقبال هم وطنان مقیم سوریه و مشارکت پرشور در انتخابات ریاست جمهوری، براساس تصمیم مسئولان، فرایند رای گیری از ایرانیان مقیم تا ساعت 19 تمدید شد.
هشت شعبه اخذ رای در شهرهای مختلف سوریه به منظور اخذ آرای اتباع ایرانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است.
صندوق های رای گیری در پایتخت سوریه برای استقبال از هموطنان در سفارت جمهوری اسلامی ایران، حرم حضرت زینب(س)، حرم حضرت رقیه(س) و محله امین و محله زین العابدین و صندوق هایی نیز در شهرهای حلب و لاذقیه و حماه مستقر شده است.

***ساعت رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران در باکو باز هم تمدید شد
سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان به دلیل حضور پرشور مردم مقیم و گردشگران در انتخابات ریاست جمهوری ساعت رای گیری را به مدت یک ساعت دیگر تا ساعت 20 ( 20 و 30 دقیقه به وقت تهران ) تمدید کرده است.
به گزارش ایرنا ، رای گیری از ایرانیان مقیم باکو امروز ( جمعه ) ساعت هشت به وقت محلی در ساختمان شماره دو سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو آغاز شده و قرار بود در ساعت 18 به پایان برسد ولی با توجه به حضور پرشور رای دهندگان مدت رای گیری تا ساعت 19 تمدید شد.
با توجه به این که ورود هموطنان مقیم باکو به سفارت کشورمان برای شرکت در انتخابات همچنان ادامه داشت ، تصمیم گرفته شد ،مدت اخذ رای یک ساعت دیگر تا ساعت 20 تمدید شود .
شعبه اخذ رای سفارت جمهوری اسلامی ایران شاهد حضور پرشور از ایرانیان مقیم باکو بوده است.

***رای گیری از ایرانیان مقیم ایرلند یک ساعت تمدید شد
با توجه استقبال و مشارکت پرشور ایرانیان مقیم ایرلند در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، زمان رای گیری یک ساعت تمدید شد.
به گزارش ایرنا، جواد کچوئیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوبلین عصر روز جمعه اعلام کرد که به دلیل حضور چشمگیر ایرانیان مقیم ایرلند در انتخابات ریاست جمهوری، رای گیری تا ساعت ١٩ تمدید گردید.
ایرانیان مقیم ایرلند، از ساعت 8 صبح روز جمعه 29 اردیبهشت ماه در محل اخذ رای در محل سفارت حاضر و آراء خود را به صندوق انداختند.
سفیر ایران در دوبلین روز جمعه پس از رای دادن در شعبه اخذ رای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حضور و مشارکت فعال همه آحاد ملت در انتخابات تضمین کننده امنیت، عزت بیشتر و موجب پیشرفت و ارتقاء جایگاه ایران در منطقه و جهان خواهد شد.
کچوئیان پیش بینی کرده است که بیش از 80 در صد ایرانیان واجد شرایط در ایرلند در انتخابات شرکت کنند.

***مشارکت بالا درانتخابات و تمدید رای گیری در ایتالیا
ایرانیان مقیم ایتالیا بویژه دانشجویان در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری حضور پرشور و بی سابقه ای داشته و از نخستین ساعات گشایش حوزه های اخذ رای ، در نمایندگی های جمهوری اسلامی در رم و میلان پای صندوق هار رای حاضر شدند.
به گزارش خبرنگار ایرنا در رم، ایرانیان مقیم ایتالیا بخصوص دانشجویان کشورمان با حضور گسترده و پرشکوه در رای گیری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در محل اخذ رای در سفارت ایران در رم و سرکنسولگری در میلان، حماسه ای ماندگار از خود بجای گذاشتند.
به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه 29 اردیبهشت 1396 به صورت همزمان در ایران و در 102 کشوربرگزار می شود.
در این دوره، با انصراف محمدباقر قالیباف و اسحاق جهانگیری از ادامه رقابت انتخاباتی، سیدمصطفی آقامیرسلیم، سیدابراهیم رئیسی، حسن روحانی و سیدمصطفی هاشمی طبا با هم به رقابت می پردازند.
تعداد واجدان شرایط رای دادن در این انتخابات 56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر اعلام شده که از این تعداد یک میلیون و 350 هزار و 294 تن رأی اولی هستند.
بخش چهارم
اروپام**1572**1590

انتهای پیام /*

نظر شما