شناسهٔ خبر: 19468963 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

واکنش فعالان سیاسی به تخلف انتخاباتی دولت؛

از تخلفات بی‌سابقه دولتی‌ها در انتخابات تا بی‌توجهی مسئولان به انتقادات+ عکس

فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس نسبت به تخلفات گسترده دولتی‌ها در انتخابات واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -

 سرویس سیاست مشرق - پس از حدود چند ساعت از زمان آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری، موارد متعددی از ضعف‌های دولت در اجرای انتخابات گزارش شد. رفته رفته این ضعف‌ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و با توجه به بی توجهی دولتی‌ها به این مشکلات تبدیل به تخلف انتخاباتی شد.

از جمله موارد مهم این تخلفات می‌توان به عدم درج شهرت حجت الاسلام رئیسی در اعلامیه های وزارت کشور و همچنین کمبود شدید تعرفه‌های انتخاباتی در چندین شهر که از قبل مشخص بود رای رئیسی در آن‌ها بیشتر است اشاره کرد. در این زمینه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز با اذعان به تعداد بالای تخلفات و شکایات از برگزار کنندگان انتخابات درخواست داشت نسبت به رفع آن اقدام نمایند.

از سوی دیگر این تخلفات باعث شد تعداد زیادی از فعالان سیاسی و شخصیت های کشوری به ضعف های دولت در اجرای انتخابات واکنش نشان دهند و عده ای نیز آن را برنامه ریزی شده بدانند.  در ادامه به واکنش‌های چهره‌های سیاسی به این تخلفات دولت اشاره می‌کنیم.

علیرضا زاکانی

نماینده سابق تهران در کانال تلگرامی خود نوشت:

اینکه در حوزه های انتخابیه طرفدار نامزد منتقد دولت، رای گیری با تاخیر آغاز شود، تعرفه ها عمدا کمتر از مقدار مورد نیاز ارسال شود تا زودتر رای گیری پایان یابد، یا در برخی دیگر از حوزه ها تلاش شود درگیری مصنوعی برای ابطال نتیجه ایجاد شود و برعکس در تهران اعلام شود حتما تا نیمه شب انتخابات تمدید شود همه ظاهری قانونی دارد اما حق الناس در آن رعایت نشده است و فقط از یک دولت امنیتی چنین تخلفاتی بر می آید.

 به عنوان فردی با سابقه 12 سال نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و ایفای نقش محوری در برگزاری چندین انتخابات کشوری که ارتباط بسیار نزدیکی با مردم تمامی استانها و شهرستانها داشته ام، این حجم از ارتکاب تخلف های حساب شده را به یاد ندارم و امیدوارم مجریان و ناظران امر انتخابات نسبت به پایان دادن به این وضعیت اقدام عاجل نمایند.

الیاس نادران

دکتر الیاس نادران نماینده سابق مجلس در حساب توئیتر خود نوشت:

عباس سلیمی نمین

تحلیلگر مسایل سیاسی گفت:

من در محلی که برای دادن رای حاضر شده بودم اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری نصب نشده بود در حالیکه نصب لیست نامزدها یکی از الزامات صندوق‌هاست و وقتی من این مسئله را تذکر دادم گفتند تا ظهر وزارت کشور لیست را نصب خواهد کرد.

حجت‌الاسلام احمد سالک

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:

در بحث نظارت بر تخلفات، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی باید برای حفظ امنیت و آرامش جامعه با هرگونه تخلف به شکل  قاطعانه برخورد کنند. همچنین وزارت کشور و قوه قضائیه نیز باید طبق قانون با تخلفاتی که توسط مردم و دیگر نهادهای نظارتی به آنها اعلام می‌شود، فورا برخوردهای لازم را انجام دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به وظایف وزارت کشور در برخورد با تخلفات گفت: وزارت کشور موظف است طبق ضوابط قانونی عمل کند و حق ندارد انتخاب کند که چه گزارش تخلفی  قابل پیگیری است و چه گزارشی قابل پیگیری نیست.

سید حسین نقوی حسینی

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت:

تخلفات زیادی در شعب اخذ رای صورت می‌گیرد و حتی وقتی به مسئولان صندوق‌ها تذکر داده می‌شود توجه نمی‌کنند.

وی افزود: افرادی در روند رای دهی مردم دخالت می‌کنند و برای افراد مختلف رای می‌نویسند. شاهد آن بودیم که در شعبه‌های اخذ رای نام آقای روحانی با فونت درشت تری نسبت به سایر نامزدها نوشته شده بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: وزارت کشور باید با اعزام ناظرین و بازرسان خود جلوی این دست تخلفات گسترده را بگیرد و این وضع را ساماندهی کند. البته اعضای نظارت شورای نگهبان هم در این راستا درحال تلاش هستند.

علی نیکزاد

رئیس ستاد انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی نوشت:

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در خصوص تخلفات عوامل اجرایی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بیانیه‌ای صادر کرد.

طبق مستندات به دست آمده، در جدیدترین اقدام تیم رسانه‌ای امنیتی دولت پس از بررسی و تحلیل وضعیت شعب اخذ رای در خصوص میزان رای‌دهندگان و طرفداران هر کدام از دو نامزدها که برای شعبی که میزان استقبال از رقیب دولت بیشتر است تعرفه رای کمتری تخصیص داده است. به عنوان نمونه در برخی حوزه های انتخابیه و شهرها و روستاهایی که نامزد منتقد وضعیت موجود از اقبال بالایی برخوردار است و تعرفه رای گیری تمام شده، وزارت کشور از ارسال تعرفه جدید خودداری کرده و می کند. با این کار از ساعت 16 امروز جمعه این شعب با کمبود تعرفه رای مواجه شده و طرفداران آقای رئیسی با مشکل رای‌دهی مواجه شده اند.

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

وی با اشاره به تخلفات گسترده دستگاه‌های اجرایی انتخابات اظهار داشت: شبکه‌سازی هماهنگ در اجرای تخلفات گسترده انتخاباتی نکته بارز انتخابات این دوره بوده است.وی افزود: حضور فرمانداران پای صندوق‌های رای و تبلیغ مستقیم رئیس‌جمهور توسط آنها باعث انزجار عمومی از دولت دوحانی شده است. متاسفانه خرید رای‌هایی که به شکل سازمان یافته صورت گرفته که البته این اقدامات قابل پیش بینی بوده و ماشین‌هایی با پلاک تهران اقدام به خرید رای در شهرها می‌کردند. وزارت کشور باید در مقام عمل  تذکر دهد و روسای ستادهای اجرایی هم در این رابطه تذکر جدی بدهند که متأسفانه منشأ این مسائل به وزارت کشور برمی‌گردد.

محمد دهقان

 رئیس ستاد قالیباف در توئیتر نوشت:

سید صولت مرتضوی

معاون ستاد حجت‌الاسلام رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران با اشاره به اعتراضات صورت گرفته از ناحیه نمایندگان حجت‌الاسلام رئیسی درباره نحوه برگزاری انتخابات و تخلفات گسترده گفت: طبق اخبار و گزارش های ارسالی به ما تعرفه‌های برگ‌رای در مناطقی از استان‌ها از جمله خراسان رضوی جنوبی خوزستان کم‌ آمده است.

وی افزود: هر چه تلاش کردیم‌ این موضوع را به گوش مسئولان وزرات کشور برسانیم، اما آقای احمدی (رئیس ستاد انتخابات) گوش شنوا ندارد.

لطف الله فروزنده

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی

وی درباره تخلفات صورت گرفته در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: همان‌طور که نگرانی‌ها جدی بود، متاسفانه دولتمردان در روند انتخابات دخالت کرده و این نه به صلاح کشور و نه به صلاح خودشان است. خبرهای مختلفی از تخلفات فرمانداران و بخشداران می‌رسد و  شورای نگهبان باید با قدرت این موضوع را بررسی و گزارشات را مستند کند. 

نظر شما