شناسهٔ خبر: 19441836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

اولین انتخابات الکترونیکی در برخی استان‌ها

فردا بسیاری از هموطنانمان که پای صندوق‌های رای می‌روند، در انتخابات شوراهای شهر و روستا شیوه متفاوتی از رای دادن را تجربه خواهند کرد؛ رای‌گیری الکترونیکی که برای اولین بار در برخی نقاط ایران برگزار می‌شود و قرار است هزینه‌های جانبی انتخابات را کاهش داده و بر سرعت و صحت و دقت رای‌گیری و شمارش آرا بیفزاید.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم، انتخابات الکترونیکی اگرچه امروزه در بسیاری از نقاط دنیا برگزار می‌شود، اما سابقه آن شاید فقط به حدود دو الی سه دهه پیش بازگردد. با این همه، این نوع از رای‌گیری که مزایای زیادی دارد، تا همین امسال راهی برای خود در انتخابات داخل کشورمان باز نکرده بود. اما اکنون و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا قرار است، این شیوه رای‌گیری برای اولین بار و البته در مورد انتخابات شوراها در بیش از 15 شهر کشور برگزار شود.

انتخابات الکترونیک هزینه‌های جانبی مانند چاپ تعرفه و عوامل انسانی که تا چند روز پس از انتخابات در شعبه درگیر شمارش آرا هستند را کاهش می‌دهد، اما مهم‌ترین دستاورد و ویژگی انتخابات الکترونیک سرعت، صحت و دقت است و از مزایای آن شمارش لحظه‌ای است که می‌توان در لحظه از آخرین نتایج آگاه شد.

این نوع رای‌گیری با استفاده از دستگاه‌هایی صورت می‌گیرد که شامل احراز هویت رای‌دهندگان در بخش اول و ثبت کدهای داوطلبان در آخرین مرحله از طریق کارت‌های مخصوص رای‌گیری می‌شود و یک نسخه از برگه آرا به صورت پرینت چاپی برای اطمینان از فرآیند انتخابات در داخل صندوق تعبیه شده قرار می‌گیرد.

انتخابات دقیق

رئیس کمیته فنی و IT هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها دراین باره می‌گوید: انتخابات این دوره شوراهای شهر و روستا در 11 هزار شعبه به صورت الکترونیک برگزار می‌شود.

قاسم میرزایی‌نکو می‌افزاید: این رأی‌گیری الکترونیک به صورت آزمایشی نیست و به صورت کاملا دقیق اجرا می‌شود.

وی تصریح می‌کند: بر مبنای فرمایش امام (ره) که میزان را رأی ملت می‌دانستند و نیز بیانات رهبر انقلاب که دغدغه حق‌الناس بودن رأی‌ مردم را دارند، سیستم تجمیع آرای انتخابات طراحی شده و بخشIT هیأت مرکزی نظارت بر روی آن کار کرده و یک اپلیکیشن موبایل برای ناظرین طراحی شده است که ظرف 30 ثانیه پس از استخراج و امضای آمار شعب، نتیجه بر روی سایت مرکزی قرار می‌گیرد.

میرزایی‌نکو با بیان این‌که سرورهای هیأت مرکزی به سرور مجلس متصل است و امنیت بالایی دارد، خاطرنشان می‌کند: اپلیکیشن موبایل برای ناظرین نیز با حدود صد هزار نفر لینک است روز گذشته تست آخر انجام شده است.

برگزاری انتخابات الکترونیکی در 8 شهر مازندران

و اما برخی استان‌هایی که شاهد برگزاری انتخابات الکترونیکی در برخی مناطق خود هستند شامل سمنان، لرستان، خوزستان، کرمان، مازندران و .... هستند.

در همین زمینه علیرضا یونسی رستمی، رئیس ستاد انتخابات مازندران از برگزاری انتخابات شورای اسلامی به صورت الکترونیکی در هشت شهر مازندران خبر می‌دهد.

یونسی رستمی با بیان این‌که 7931 شعبه اخذ رای برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در 29 اردیبهشت در این استان ساماندهی شد، می‌افزاید: 4035 شعبه اخذ رای برای انتخابات شوراها و 3896 شعبه رای‌گیری برای ریاست جمهوری پیش‌بینی شده است.

سمنانی‌ها هم الکترونیکی شدند

استان سمنان اما این نوع انتخابات را در سه شهر خود برگزار می‌کند. آنطور که سعید متقی، دبیر ستاد انتخابات استان سمنان می‌گوید: این شهرها شامل سمنان، شاهرود و دامغان خواهد بود؛ یعنی شهرهایی که اعضای شوراهای آن هفت و 9 نفره است.

وی با اشاره به این‌که امکانات و بسترهای لازم برای برای این کار فراهم شده است، تاکید می‌کند: 60 صندوق انتخابات الکترونیکی به استان فرستاده شده است و برای آشنایی مردم با نحوه برگزاری انتخابات الکترونیکی، این انتخابات پیش از این به صورت آزمایشی در سمنان، شاهرود و دامغان برگزار شده است.

لرستانی‌ها، کرمانی‌ها و زنجانی‌ها هم الکترونیکی انتخاب می‌کنند

خرم‌آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز، نورآباد و کوهدشت، شش شهری هستند که انتخابات شوراهای خود را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهند؛ خبری که حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون سیاسی، امنیتی استانداری لرستان به آن اشاره می‌کند.

احمد انارکی‌محمدی، رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان کرمان نیز با اشاره به برگزاری انتخابات در هشت شهرستان زرند، کهنوج، جیرفت، رفسنجان، بافت، شهربابک، سیرجان و بم این استان به‌صورت الکترونیکی می‌گوید: مجلس بحث نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را به عهده دارد و همکاران ما جهت آموزش جلسات مختلفی را در شهرستان‌ها و مرکز استان برای هیات‌های نظارت برگزار کرده‌اند. برخی از زنجانی‌ها هم برای اولین بار انتخابات الکترونیکی را تجربه می‌کنند؛ البته آنها که در شهرهای زنجان، ابهر و خرمدره پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

البته مهدوی، دبیر ستاد انتخابات استانداری زنجان تاکید می‌کند: در تمامی شهرستان‌های استان حتی در سه شهری که انتخابات مکانیزه برگزار خواهد شد، باید آموزش‌های انتخابات سنتی و دستی نیز ارائه شود. ضمن این‌که انتخابات ریاست‌جمهوری در استان به صورت سنتی و دستی اجرا خواهد شد.

این شرایط در استان‌های دیگری چون همدان و خوزستان و ... نیز در برخی از شهرها حاکم است و برخی از شهروندان این استان‌ها، تجربه متفاوتی از رای دادن را خواهند دید که گرچه شاید در ابتدا کمی سخت‌تر بنماید، اما بی‌شک، آغازی است برپایان هزینه‌های سنگین انتخابات.

انتخابات نیمه‌مکانیزه ریاست جمهوری در کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد اما انتخابات شوراهای خود را تنها در سه شهر یاسوج، دوگنبدان و دهدشت به صورت تمام‌الکترونیکی برگزار می‌کند، گرچه به گفته عباس رسولی، رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد انتخابات ریاست جمهوری نیز به صورت نیمه‌مکانیزه برگزار می‌شود که در این فرآیند احراز هویت نیز به صورت نیمه مکانیزه است.

به گفته وی، در فرآیند انتخابات الکترونیکی رأی‌دهندگان باید کد نامزدهای شورای شهر و روستا را یادداشت کرده و پس از دریافت کارت مخصوص اخذ رأی، کدها را در سیستم ثبت کنند و با نمایش اسم و عکس نامزد مورد نظر رای خود را تائید کنند. پس از تائید فرآیند رأی‌دهی توسط رأی‌دهنده، تعرفه چاپ شده و در مخزن تعبیه‌شده در زیر صندوق قرار می‌گیرد. رسولی بر داشتن همراه آشنا به کامپیوتر برای افراد کم‌سواد یا بی‌سواد تاکید می‌کند.

نظر شما