شناسهٔ خبر: 19425543 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وعده های به بارنشسته دولت تدبیر و امید در لرستان

خرم آباد - ایرنا - سفر رئیس جمهوری به لرستان در 28 خرداد سال 93 توام با وعده هایی بود که دستاوردهای امید بخشی برای مردم این استان رقم زده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا در این سفر اجرای 29 طرح از سوی کاروان تدبیر و امید وعده داده شد و همچنین 79 طرح با عنوان مصوبات سفر نهایی و ابلاغ شد.
در این راستا با پیگیری های مسئولان استان و حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزرا در استان انگیزه لازم برای تحقق هرچه سریع تر مصوبات در استان دوچندان شد.
در نتیجه عزم واراده مسئولان ارشد کشوری و استانی مقرر شد تا دهه فجر سال 95 حدود 93 درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان با تخصیص اعتبار 100 درصدی اجرایی شود.
در حال حاضر هشت طرح باقیمانده از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان نیز با پیشرفت فیزیکی بالا همچنان در دست اجراست.

**لرستان در تحقق مصوبات سفر دولت از استان های پیشرو است
معاون امور عمرانی استانداری لرستان گفت: این استان نسبت به تحقق مصوبات سفر دولت تدبیر و امید به استان های مختلف به عنوان یک استان پیشرو مطرح است و مصوبات سفر با سرعت فزاینده در حال اجرا می باشد.
محمد اصلانی بیان کرد : در این راستا طرح چهار خطه کردن راه های مواصلاتی لرستان از جمله طرح های اثرگذاری بود که در زمره مصوبات مهم سفر رئیس جمهوری گنجانده شد.
وی افزود : همچنین توسعه بخش کشاورزی به ویژه کشاورزی مکانیزه و مدرن نیزهمواره از بخش های مهم اقتصادی استان بوده که در سفر رئیس جمهوری مورد توجه ویژه قرار گرفت و اعتبارات قابل توجهی برای آن در نظر گرفته شد.
اصلانی ادامه داد: اجرای طرح های توسعه مکانیزاسیون کشاورزی علاوه بر ترغیب کشاورزان به انجام فعالیت های این بخش،منجر به کاهش قیمت تمام شده محصولات و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی می شود که حاصلخیزی خاک را نیز برای بخش کشاورزی به ارمغان خواهد آورد.
وی اضافه کرد: سال 95 در راستای تحقق وعده های ریاست جمهوری به لرستان ،سال به ثمر نشستن وعده های دولت تدبیر و امید به مرم لرستان بود و بدون شک مردم این دیار در سال 96 شاهد تحقق کامل مصوبات و تاثیر آنها بر بخش های مختلف اقتصاد لرستان خواهند بود.
** آزاد راه خرم آباد - بروجرد - اراک
استاندار لرستان با بیان اینکه آزاد راه اراک - بروجرد - خرم آباد از عظیم ترین پروژه های حوزه راهسازی است،گفت:از آنجایی که توسعه راه ها و بهبود زیر ساختهای حوزه حمل و نقل همواره یکی از مهم ترین مولفه های توسعه به شمار می رود،تلاش برای ارتقای شاخص های جاده ای و حمل و نقل در دولت یازدهم به شدت مورد توجه قرار گرفت.
هوشنگ بازوند افزود: در استان لرستان نیز این مهم با توجه به موقعیت جغرافیایی و اهمیت استان در دصر برنامه های توسعه ای دولت قرار گرفت.
وی بیان کرد:در این بین طرح آزاد راه اراک-بروجرد- خرم آباد یکی از عظیم ترین طرح های حوزه راهسازی بود که بیش از 12 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برای اجرای ان صورت گرفته است.
بازوند با اشاره به اینکه طول این آزاد راه 134 کیلومتر است که 78 کیلومتر ان درحوزه استحفاظی لرستان قرار دارد ، ادامه داد:اجرای طرح آزاد راه خرم آباد -بروجرد-اراک به نام سردار شهید بروجردی نامگذاری شده و یکی از طرح های فعال در کشور به شمار می رود.
به گفته وی طرح یاد شده از سوی یکی از موسسات زیر مجموعه قرار گاه خاتم الانبیاء (ص) در حال اجراست و تونل های در حال احداث این طرح آزاد راهی از پیچیده ترین تونل های کشور محسوب می شوند که تنها در یکی از این تونل ها 980 نفر مشغول خدمت هستند.
استاندار لرستان گفت:در مجموع می توان یادآور شد حدود یکهزارو 500 نفر در طرح آزاد راه خرم آباد-بروجرد-اراک مشغول فعالیت هستند و به طورحتم این طرح در توسعه اقتصادی استان نقش بسزایی خواهد داشت.
وی ادامه داد:تکمیل این طرح یکی از اولویت های اصلی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) است و برای هر کیلومتر از این مسیر 60 میلیارد ریال هزینه شده است و
با بهره برداری از این طرح ملی رفت و آمد از طریق این محور در حال ساخت خرم آباد-بروجرد- اراک 50 دقیقه کاهش می یابد.
استاندار لرستان اظهار کرد:این ازاد راه یکی از قطعات اصلی کریدور ترافیکی شمال به جنوب کشور محسوب شده که احداث آن،بنادر جنوبی و جنوب غربی کشور را به بنادر شمال کشور متصل می کند.
وی اضافه کرد:چشم انداز آزاد راه اراک-خرم آباد برای شهرستان بروجرد مطلوب ارزیابی شده و ورود سرمایه گذاران در این شهرستان زمینه ساز اشتغالزایی و رونق اقتصادی خواهد بود.
بازوند بیان کرد:احداث این طرح با سرمایه گذاری مشترک شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و شرکتی وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حال اجراست که قرار داد پیمانکاری آن نیز 36 ماهه است.
وی افزود:این طرح ملی تاکنون حدود 35 درصد پشرفت فیزیکی داشته و پیش بینی می شود تا پایان سال 96 بخشی از این ازاد راه (از بروجرد تا خرم آباد) به بهره برداری برسد.
به گفته وی با ساخت این آزاد راه اتصال بین آزادراه هی اراک، سلفچگان، ساوه، خرم آباد و پل زال برقرار شده و در صورت ادامه اجرای این آزاد راه به سلفچگان و قم و اتصال آن به آزاد راه حرم تا حرم به طور موثری شبکه آزاد راهی کشور ارتقا می یابد.
استاندار لرستان همچنین گفت: چهار خطه شدن راه های اصلی لرستان پس از گذشت هفت سال در دولت یازدهم به بهره برداری رسید.
بازوند تاکید کرد که یکی از اولویت های اصلی دولت تدبیر و امید توجه به راه روستایی بوده که در این راستا در استان لرستان 544 کیلومتر از راه های روستایی با اعتباری بالغ بر یک هزار و 200 مییلیارد ریال احداث،بهسازی و آسفالت شده است.
** راه آهن دورود - خرم آباد
ارتباط ریلی یکی از راه های مناسب و ایمن شبکه های ارتباطی بین شهری است که لرستان نیز یکی از استان های بهره مند از این روش ارتباطی است زیرا خط راه آهن سراسری جنوب از این استان عبور می کند.
با اتصال مرکز لرستان به شبکه سراسری راه آهن و ادامه مسیر تا اندیمشک می توان از این مسیر به عنوان یکی از راه های افزایش ظرفیت خط سراسری جنوب و رفع تنگناهای موجود آن استفاده کرد.
استاندار لرستان دراین زمینه گفت: طرح راه‌ آهن دورود به خرم‌ آباد در سال 90 توسط مقامات عالی ‌رتبه کشور بدون هیچ ‌گونه طرح مطالعه‌ ای کلنگ‌ زنی شد و در سال 93 بعد از یک وقفه سه ساله روی ریل سازندگی افتاد و قرارداد طرح در تاریخ هفتم دی ‌ماه 92 بین وزارت راه و قرارگاه خاتم منعقد و با اعتبار چهار هزار و 700 میلیارد ریال در 16 دی‌ ماه همان زمان ابلاغ شد.
به گفته وی طول مسیر این طرح زیرساختی و ویژه استان لرستان 114 کیلومتر بود و هزینه احداث هر کیلومتر آن 41 میلیارد ریال است که روسازی این راه ‎آهن در بعضی مواقع بیشتر از زیرسازی آن هزینه‌ بر است.
بازوند افزود: این خط ‎آهن برای قطارهای باری با سرعت 100 کیلومتر و مسافربری با 160 کیلومتر در ساعت احداث می‎ شود و دارای یکهزار و 665 متر پل و 13 تونل به طول 740 متر است که بزرگترین تونل آن چهار هزار و 460 متر طول دارد.
وی ادامه داد:منابع تامین مالی این طرح از محل فروش سهام فولاد خوزستان به مبلغ 340 میلیارد ریال بوده و قرار است به صورت میانگین هر سه ماه یکبار نیز از این محل 300 تا 400 میلیارد ریال به این طرح تزریق شود.
به گفته استاندارلرستان در دولت یازدهم برای نخستین بار در تاریخ راه آهن لرستان به دلیل فرسودگی خطوط ریلی و جلوگیری از حوادث احتمالی،157 کیلومتر از خطوط ریلی راه آهن دورود- خوزستان با اعتباری بالغ بر یک هزار و 800 میلیارد ریال بازسازی شد.
** تکمیل و بهره برداری از پتروشیمی لرستان
رئیس سازمان صنعت و معدن لرستان نیز با بیان اینکه پتروشیمی لرستان پنج هزار فرصت شغلی در این استان ایجاد می کند، گفت: این صنعت با هدف اشتغال، فعال کردن بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی و راه اندازی صنایع پایین دستی در مناطق کمتر توسعه یافته،طبق مصوبه هیات وزیران عملیات اجرایی شرکت پتروشیمی لرستان در سال 86 آغاز و در 14 اردیبهشت 95 با حضور معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
محمدرضا صفی خانی با بیان اینکه این مجتمع در زمینی به مساحت 130 و زیربنای 50 هکتار در کیلومتر 12 جاده خرم آباد - کوهدشت احداث شده است، ادامه داد:ظرفیت سالانه این مجتمع 300 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و محصول فرعی آن نیز سالانه 30 هزار تن بوتن یک است؛ محصولات پتروشیمی لرستان در بازار بورس عرضه و 324 هزار تن خوراک این مجتمع از خط لوله اتیلن غرب تامین می شود.
وی اظهار کرد:مجموع بودجه مصوب شده برای این طرح 258 میلیون یورو و 2 هزار و 330 میلیارد ریال است که 252 میلیون یورو و 2 هزار و 995 میلیارد ریال در راستای اجرای این طرح هزینه شده و نیروی بکار گرفته شده برای اجرای آن 6 میلیون نفر ساعت بوده است.
به گفته وی طرح پتروشیمی لرستان از آخرین فناوری های جهانی برای حفظ محیط زیست استفاده کرده و تامین مالی و پیمانکاری آن از طریق منابع و متخصصان داخلی انجام شده است.
وی بیان کرد:85 درصد تولیدات پتروشیمی لرستان به بازارهای خارجی صادر می شودکه ارزش ان در سال قبل 160 میلیون دلار است و این در حالی است که در سال 96 پتروشیمی لرستان به تولید تجاری می رسد.
** تکمیل سه سد بزرگ حوضیان، مروک و ایوشان
معاون امور عمرانی استانداری لرستان گفت: سد مروک در بهمن 93 یعنی دومین روز از دهه مبارک فجر این سال در شهرستان دورود با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به بهره برداری رسید.
محمد اصلانی افزود: ساخت سد مروک از سال 1383 با هدف تامین آب کشاورزی برای سه هزار هکتار آغاز شده بود و سال ها روند احداث آن به صورت لاک پشتی پیش می رفت.
وی ادامه داد:با احداث این سد با اعتبار یکهزار و 500 میلیارد ریال و سه میلیون و 700 هزار مترمکعب حجم بدنه، یکهزار و 500 فرصت شغلی ایجاد شد.
اصلانی بیان کرد:با بهره برداری از سد مروک دورود، سه هزار و 500 هکتار از اراضی دیم دورود کشت آبی شدند که این موضوع نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال زیادی را برای مردم منطقه ایجاد کرد.
وی اظهار کرد: سد ایوشان خرم‌ آباد نیز در دهه فجر سال 93با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌ جمهوری، حمید چیت ‌چیان وزیر نیرو بهره ‌برداری شد.
معاون امور عمرانی استانداری لرستان گفت: کار مطالعاتی سد ایوشان از سال 79 آغاز شد و عملیات اجرایی آن در سال 83 با هدف آبی کردن چهار هزار و 800 هکتار زمین کشاورزی منطقه، ایجاد 2 هزار و 500 فرصت شغلی و توسعه گردشگری در سطح منطقه کلید خورد.
وی بیان کرد:مساحت حوزه این سد حدود 120 کیلومتر مربع، ارتفاع سد حدود 72 متر، عرض تاج آن هشت متر، طول تاج آن 676 متر و اعتبار این طرح حدود یکهزار و 200 میلیارد ریال است.
به گفته اصلانی علاوه بر ساخت سد، عملیات احداث شبکه سد نیز آغاز شد که به طور قطع با تکمیل این شبکه فرصت های شغلی زیادی ایجاد می شود.
وی گفت:در14 اردیبهشت ماه سال 95 نیز سد حوضیان الیگودرز به بهره برداری رسید در حالیکه عملیات اجرایی این سد از سال 83 آغاز شده بود که با بهره برداری از آن ، آب سه هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 75 درصد اراضی توسعه ای و 25 درصد بهبود اراضی فعلی تامین شد.
وی افزود: احداث این سد با یکهزار و 200 میلیارد ریال هزینه موجب اشتغالزایی یکهزار و 500 نفر شد.
به گفته معاون عمرانی استانداری لرستان پس از آبگیری این سدها گردشگری این مناطق نیز رونق یافت و با ایجاد زیرساخت های لازم می توان به رونق این صنعت افزود،احداث این سه سد از طرح هایی بودند که از دولت قبل برای دولت یازدهم به ارث رسیده بودند ولی دولت خود را موظف به تکمیل آنها دانست.
وی بیان کرد: سد کمندان ازنا در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تامین آب 2 شهر ازنا و الیگودرز را برعهده دارد و در اینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
اصلانی افزود: اعتبارات مصوب این طرح 200 میلیارد ریال بوده است که 100 میلیارد ریال آن اختصاص یافته است و پیمانکار این طرح با اینکه 400 میلیارد ریال طلبکار است ولی به طورشبانه روز فعال می باشد.

**اقدامات دولت یازدهم در حوزه آب در لرستان
معاون امور عمرانی استانداری لرستان همچنین گفت:با شروع دولت تدبیر و امید سیاست کاری آب سالم و پایدار را برای شهرهای استان دنبال شد و به جای تامین آب شرب در شهرها از یک منبع، چند منبع برای تامین آب پیگیری شد.
اصلانی گفت: آبگیری و احداث سدهای آب شرب با احداث چاه ها از جمله این اقدامات است که سدکمندان برای آب شرب شهرهای الیگودرزو ازنا،سدتاج امیربرای شهرستان نورآباد، سدآبسرده برای شهرستان بروجرد، سدمخمل کوه یاسراب تلخ برای شهرستان خرم آباد، مهار آب رودخانه کشکان و یا سیمره برای شهرستان کوهدشت در دست اقدام است.
وی افزود: طرح خط انتقال آب کاکارضا به خرم آباد در 35 کیلومتری شمال شهر خرم آباد در روستای کاکارضا در سال 83 آغاز و با تلاش دولت تدبیر و امید به اتمام رسید.
اصلانی بیان کرد:این طرح به منظور تامین آب اراضی اطراف خرم آباد،تامین آب شرب و صنعتی دراز مدت شهرخرم آبادو فراهم شدن امکانات تفریحی و سیاحتی منطقه احداث شد وبرای انتقال اب این طرح،باید 21 کیلومترلوله گذاری صورت می گرفت که از این میزان یک تونل 450 متری احداث شد.
وی ادامه داد : طرح انتقال آب کاکارضا شامل یک بند انحرافی،2 سد مخزنی به نام های آب تلخ و مخمل کوه، یک تونل به طول سه هزار و111مترو یک سامانه انتقال 30 کیلومتری است.
اصلانی گفت: هدف از این طرح انتقال 117 میلیون متر مکعب آب از رودخانه به شهرستان خرم آباد است که 50 میلیون متر مکعب از این مقدار،آب شرب مور نیاز شهر خرم اباد را تامین می کند.
وی اظهار کرد: این طرح زمینه ساز چهار هزار و 500 شغل مستمرو سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری این میزان اشتغال را افزایش خواهد داد.
وی بیان کرد : موقعیت اقلیمی محدوده اراضی آب خور طرح،موقعیت مکانی محل آبگیری و ورودی تونل خرم آباد و وجود منابع آبی کافی امکان تلفیق صنعت پرورش ماهی را به عنوان یک فعالیت کشاورزی صنعتی در منطقه فراهم خواهد کرد.
اصلانی اظهار کرد: این طرح در بهمن ماه سال 95 با حجم سرمایه گذاری یک هزار و 200 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
وی گفت: دولتمردان تدبیر و امید با پیش بینی تدابیر ویژه، توجه خاصی به آب آشامیدنی و آبرسانی به روستاهای استان داشته اند.
اصلانی ادامه داد:دولت تدبیر و امید تلاش کرد با مطالعه و اجرای طرح های عمرانی برای تامین، انتقال و توزیع آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی مناسب و اجرای طرح های دفع بهداشتی فاضلاب روستاها، رعایت استانداردهای کیفی در اجرای طرح ها و نگهداری و بهره برداری از تاسیسات آب و فاضلاب روستاها، ارتقای کیفیت خدمات به مشترکان را در دستور کار قرار دهد و زمینه مناسبی برای زندگی بهتر روستاییان فراهم کند.
به گفته اصلانی از ابتدای کار این دولت تاکنون به 664 روستا آبرسانی شده است این درحالی است که در دولت دهم آبرسانی به 406 روستا انجام شده بود.
وی با اشاره به اینکه رشد 240 درصدی اعتبارات آبرسانی روستایی در لرستان در دولت تدبیر و امید وجود داشته است،بیان کرد:تداوم خشکسالی های متوالی در استان لرستان باعث شد منبع تامین آب بیشتر روستاهایی که از آب زیرسطحی و چشمه ها استفاده می کردند، خشک یا آلوده شود.
وی ادامه داد :با وجود این اتفاق، خوشبختانه با اختصاص اعتبارات مربوط به خشکسالی و حوادث و ایجاد منابع آب مطمئن جدید، تعداد روستاهای آبرسانی شده توسط تانکر سیار در سال های اخیر روند رو به کاهشی داشت.
اصلانی گفت:تعداد روستاهای آبرسانی شده توسط تانکرهای سیار در سال 92 حدود 180 روستا و در سال 95 با روندی کاهشی به 14 روستا رسید به عبارت دیگر بیش از 92 درصد آبرسانی با تانکر کاهش یافته است.

**سرمایه گذاری سه هزار و 700 میلیارد ریالی طرح های انتقال برق در لرستان
مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان نیز گفت: در بخش انتقال برق 11 طرح در دولت تدبیر و امید در لرستان به ارزش 766 میلیارد ریال هزینه شده و علاوه بر این موارد عملیات اجرایی 2 پست230 کیلوولت بروجرد و کوهدشت نیز با ارزشی بالغ بر یکهزار و 180 میلیارد ریال آغاز می شود.
خودنیا ارزش فعالیت های وزارت نیرو در بخش توزیع برق استان را در این دولت سه هزار و 700 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در بخش تولید نیز عملیات اجرایی یک نیروگاه 890 مگاواتی در خرم آبادبا سرمایه گذاری حدود 20 هزار میلیارد ریال آغاز می شود.
به گفته وی تمام واحد های نیروگاه 890 مگا واتی خرم آباد در سال 96 وارد مدار خواهد شد.
وی ادامه داد : با اجرای اصل 44 مقررشد زیرساخت های تولید برق توسط بخش خصوصی فراهم شود اما باتوجه به اینکه این مهم در استان اجرا نشده بود ،دولت یازدهم نیز تجدید نظر کرد که سرمایه گذاری تولید پنج هزار مگا وات در کشور را بر عهده بگیرد و سرانجام با پیگیری های مکرر نیروگاه 500 مگا واتی خرم آباد پس از هشت سال تعطیلی با تامین 196 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی راه اندازی شد.
وی ادامه داد :همچنین 81روستای لرستان در سال گذشته برق رسانی شد در حالیکه برنامه سال 95 جهت برق رسانی روستای 36 روستا از بودجه شناور با اعتبار 70 میلیارد ریال بوده است.

**2 هزار و 140 میلیارد ریال اعتبار در راستای طرح تحول سلامت در لرستان هزینه شده است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت:طرح تحول سلامت از خرداد ماه سال 93 با اعتبار 2 هزار و 140 میلیارد ریال اعتبار در این استان آغاز وتاکنون یک هزار و 40 میلیارد ریال اعتبار از طرف دولت پرداخت شده است.
کوروش ساکی افزود: یک هزار و 800 تت بیمارستانی استان در دولت تدبیر و امید به 2 هزار و 260 تخت افزایش یافته و با اقدامات انجام شده این میزان در حال رسیدن به سه هزار و 245 تخت است.
وی با اشاره به راه اندازی 11 طرح درمانی در دانشگاه علوم پزشکی استان در بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد بیان کرد: این طرح ها شامل نخستین ام.آر.آی،سی تی آنژیوگرافی،ماموگرافی،رادیو لوژی دیجیتال،سیستم پکس و همچنین بخش هشت تختخوابی آی سی یو اطفال،بخش 11 تختخوابی ای سی یو داخلی و بخش 13 تختخوابی مسمومیت و سایکوسوماتیک است.
ساکی ادامه داد: ساخت و تجهیز بخش 24 تختخوابی زنان و درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان شهید رحیمی و سایر بخش ها از نیازهای ضروری استان است که در این راستا بیش از 250 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی به عملیات اجرایی 100 هزار متر مربع مراکز سلامت استان اشاره کرد و اظهار کرد: در راستای احداث مراکز درمانی یکهزار و 300 میلیارد ریال در استان هزینه شده است.


** احیای ظرفیت های راکد مجتمع غذایی گهر دورود،کشت و صنعت لرستان و فولاد ازنا
شرکت صنایع غذایی گهر دورود تنها پرونده باقیمانده از گروه آریا بود که بعد از پنج سال رکود به علت مشکلات قضایی و با پیگیری های مسئولان ارشد استان لرستان در سفر رئیس قوه قضائیه مشکلات حقوقی آن برطرف شد و فاز نخست آن در مرداد ماه 95 با حضور وزیر کشور بهره برداری رسید از جمله این طرح ها است.
شرکت صنایع غذایی گهر دورود در زمینی به وسعت 200 هکتار بنا شده است و کل هزینه ای که تاکنون صرف این شرکت شده یکهزار و 100 میلیارد ریال می باشد که از این مبلغ تمام تأسیسات و زیرساخت های کارخانه خریداری شده و بخش زیادی از ماشین آلات در حدود بیش از 60 کانتینر از شرکت های اروپایی شامل ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و سوئیس وارد مجموعه شده و آماده بهره برداری است.
فاز یک این کارخانه با ظرفیت 690 میلیون عدد بطر برای بطری های آب معدنی، نوشابه، آب میوه و ماء الشعیر در پنج دستگاه ایجاد شده است که علاوه بر تولید بطر، سه دستگاه دیگر درب ساز هستند که این دستگاه ها هرکدام 37 هزار درب در ساعت تولید می کنند و ظرفیت تولید آن 660 میلیون بطر در سال است.
فاز دوم این کارخانه که تولید آب معدنی است به ظرفیت 200 میلیون بطری در سال در اواخر سال جاری به ارزش 300 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد و دستگاه های آن به کشور ایتالیا سفارش داده شده که با نصب این دستگاه ها 100 شغل مستقیم به مجموعه اضافه خواهد شد.
مجتمع کشت و صنعت لرستان نیز پس از 12 سال رکود، سال 95 به بهره برداری رسید.
این مجتمع پس از حدود 2 دهه تعطیلی و مصادره توسط بانک با حضور سرمایه گذار خارجی احیا و راه اندازی شد.
مجتمع کشت و صنعت لرستان در سال 1354 در حومه جنوبی خرم آباد با هدف پرورش دام و طیور تاسیس شد؛ این مجتمع دارای 250 سوله نگهداری دام و طیور است که در هر سوله یکهزار راس دام نگهداری و سالانه 250هزار راس دام و طیور در آن پروار می شد.
23 سیلوی فلزی 2 هزار تنی، چهار دستگاه انبار فلزی، چهار کارخانه خوراک دام و 66 استخر پرورش ماهی سردابی و گرم آبی از دیگر داشته های این مجتمع تولیدی است که ظرفیت اشتغالزایی یکهزارو 500 نفر به صورت مستقیم را دارد.
تا پیش از سال 66، صادرات این مجتمع به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می شد، همچنین علاوه بر تهیه گوشت قرمز و سفید چندین کارخانه کالباس و سوسیس در ردیف فرآورده های دامی در این مجتمع احداث شد که با تعطیلی آن این کارخانجات نیز به خارج از محدوده استان منتقل شدند.
با تمامی این ظرفیت ها، مجتمع عظیم کشت و صنعت لرستان در سال 1383 بنا بر تصمیم دولتمردان به بخش خصوصی واگذار شد که متاسفانه بعد از این تصمیم گیری، کارگران به این امید که بعد از واگذاری به بخش خصوصی و راه انداری، دوباره دعوت به کار شوند، اخراج شدند.
درنهایت ماشین آلات، ابزار کار، سوله ها و برخی از تجهیزات و موجودی های منقول و غیرمنقول این کارخانه نیز توسط مالکان خصوصی فروخته شد.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، احیای این مجتمع عظیم در دستور کار قرار گرفت و در نهایت راه اندازی مجدد مجتمع کشت و صنعت لرستان با سرمایه گذاری اولیه 200 میلیون دلاری بخش خصوصی آغاز شد.
کارخانه فولاد ازنا نیز یکی دیگر از طرح های راکد لرستان بود که به رغم داشتن معوقات و مشکلات فراوان پس از هشت سال توقف، در مرحله نهایی احیاست و ماشین آلات جدید آن در حال ورود به کشور می باشند.
در حال حاضر 85 درصد ماشین آلات و تجهیزات خارجی بخش نورد فولاد ازنا وارد کشور شده و در حال نصب هستند و مابقی ماشین آلات نیز در گمرک بوده و به زودی ترخیص می شود.
بخش کوچکی از ماشین آلات خارجی نیز در کشور چین در حال ساخت هستند و به زودی وارد کشور می شوند.
پیش بینی می شود با انجام اقدامات فوق، بخش نورد کارخانه فولاد ازنا اواسط سال 97 راه اندازی شود و با محصول تولیدی خود که ورق های فولادی با ضخامت بالای پنج میلیمتر است تحول عظیمی در اقتصاد، تولید و اشتغال کشور ایجاد کند.
7274/6060
خبرنگار:مریم نریمانی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی

انتهای پیام /*

نظر شما