شناسهٔ خبر: 19407148 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

گزيده اي از مصاحبه خواندني ادوين باسون با سايت اتحاديه:

دنياي فولاد تغيير كرده؛ به فكر ديگري باشيد!

ادوین باسون رییس اتحادیه جهانی فولاد بر این باور است که تقاضا به حداکثر سطح ممکن رسیده است و تنها در صورتی می‌توان در این بازار به فعالیت ادامه داد که استراتژی‌های تازه‌ای اتخاذ شود.

صاحب‌خبر -

ادوین باسون رییس اتحادیه جهانی فولاد در اجلاس جهانی فولاد در شهر دوسلدورف آلمان در مورد وضعیت خاص این صنعت و مشکلاتی که باید با آن دست و پنجه نرم کند سخن گفت. وی مصاحبه‌ای با سایت اتحادیه انجام داد و در این مصاحبه به بررسی چالش‌های صنعت پرداخت که متن کامل آن را در زیر می بینید:

سوال:شرایط کنونی صنعت فولاد را تشریح کنید. به نظر شما صنعت فولاد دنیا در وضعیت مطلوبی قرار دارد؟

باسون: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در تولید فولاد رشد کرد و نتیجه این مساله افزایش توان تولید فولاد در دنیا بود. به نظر من هم اکنون صنعت فولاد در نقطه عطف خود قرار دارد و در صورتیکه نتواند استراتژی‌های مناسبی بکار گیرد امکان بقای این صنعت در دنیا از بین می‌رود. در سال گذشته ظرفیت تولید فولاد در دنیا برابر با 2.39 میلیارد تن بود که این ظرفیت نه تنها برای تامین نیاز امروز دنیا بلکه برای تامین نیاز مصرف کنندگان دنیا تا سال 2035 میلادی هم کفایت می‌کند.

سوال: سطح تقاضای فولاد چقدر است؟ به نظر شما می توان انتظار داشت که تقاضای فولاد در سال‌های آتی رشد کند یا نرخ رشد تقاضا کمتر از نرخ رشد عرضه خواهد بدود؟

باسون: تا انتهای سال جاری تقاضای فولاد آماده در دنیا برابر با 1.535 میلیارد تن خواهد بود که 1.3 درصد بیشتر از سال قبل است. در سال 2018 میلادی 1.549 میلیارد تن و در سال 2020 میلادی 1.6 میلیارد تن فولاد در بازار تقاضا خواهد شد. انتظار می رود نرخ رشد سالانه تقاضای  فولاد در سالهای 2018 تا 2020 میلادی حدود 0.9 درصد در هر سال باشد.در سال‌های پیش‌رو  تقاضای فولاد در کشورهای در حال توسعه دنیا رشد می‌کند ولی نرخ رشد تقاضا در کشورهای صنعتی منفی خواهد بود. در این شرایط می توان انتظار داشت که تقاضای جهانی فولاد رشد ملموسی در هر سال نداشته باشد و این وضعیت طی دو دهه آینده هم تکرار شود. رشد ظرفیت تولید و ثبات تقاضا را با تحولات تکنولوژیکی سال‌های اخیر تلفیق کنید تا ببنید اوضاع در بازار چگونه است.

سوال: در مورد تغییرات تکنولوژی و تاثیر آن در بازار فولاد صحبت کردید. تاثیر این تحولات تکنولوژیکی چگونه است؟

باسون: در نتیحه پیشرفت تکنولوژی فولادهای سبک‌تر و با قدرت استقامت بالاتر تولید شد. از طرف دیگر در فرایند تولید به مساله استفاده دوباره از فولاد وقدرت بازیافت هم توجه شد که نتیجه همه این تحولات کمتر شدن میزان استفاده از فولاد حتی در صنایع پایین دستی است. با توجه به تمامی این مسایل به نظر می رسد تقاضای فولاد از نظر حجمی به نقطه شکست رسیده است و از این پس باید سیاست‌های دیگری در صنعت فولاد وضع شود تا بتواند به حضور قدرتمند خود در بازار ادامه دهد.در نتیجه پیشرفتهای تکنولوژیکی و افزایش قدرت بازیافت در صنعت فولاد هم‌اکنون هر تن فولاد به طور متوسط 47 سال در اروپا، 44 سال در امریکا و 40 سال در چین قابل استفاده است. اما با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و افزایش عمر مفید فولاد در بازار جهانی ، متوسط جهانی استفاده از فولاد رشد خواهد کرد و به بالغ بر 50 سال می رسد.در این شرایط می‌توان انتظار کاهش تقاضا را انتظاری معقول دانست.

سوال: هم اکنون متوسط سال‌های استفاده از فولاد در دنیا 45 سال است و شما بر این باور هستید که به 50 سال می‌رسد. این پنج سال تاثیر چشمگیری دارد؟

باسون: بله. افزایش متوسط سال استفاده از فولاد به این معنا است که معادلات عرضه و تقاضا باید تغییر کند و تولیدکنندگان باید استراتژي‌های دیگری برای جذب کردن مشتری‌ها داشته باشند. شرایط بازار تغییر کرده است و این تغییر روی عرضه و تقاضا اثر گذار است.

 

مونا مشهدي رجبي – فولادنيوز





نظر شما