شناسهٔ خبر: 19395854 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

استمرار تکاپوهای غیرقانونی انتخاباتی

وزارت جناحی خارجه

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از صبح‌نو؛ پس از حضور معاون اول دولت یازدهم برای استمرار حضور حسن روحانی در پاستور در قالب تاکتیک انتخاباتی «نامزد پوششی» و سخنان حمایت‌آمیز رئیس ستاد انتخابات کشور، نوبت به اهتزاز پرچم حمایت از حسن روحانی در وزارت خارجه رسیده است.
 
طبق ماده یک قانون وظایف وزارت امور خارجه؛ این وزارتخانه عهده‌دار اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و طبق ماده 89 مقررات تشکیلاتی، استخدامی، مالی و انضباطی وزارت امور خارجه، عضویت در احزاب و فرقه‌ها و دسته‌های سیاسی برای کارمندان وزارت امور خارجه ممنوع است و متخلف از خدمت وزارت امور خارجه مستعفی شناخته می‌شود. طبق چنین ماده‌قانونی هرگونه تبلیغات جناحی از سوی کارمندان این وزارتخانه در کوران انتخابات غیرقانونی است.

باوجود صراحت‌های قانونی برای اولین بار در تاریخ وزارت خارجه، شاهد حمایت صریح مسوولان ارشد این وزارتخانه از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هستیم؛ به‌نحوی‌که مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه، پنجشنبه 14 اردیبهشت با حضور غیرقانونی در همایش «جوانان حامی روحانی» که در سالن ورزشگاه حجاب برگزار شد؛ در سخنانی حمایت گرایانه در قبال نامزد موردحمایت دولتمردان اظهار داشت: «برجام دستاوردهای زیادی برای ملت ما داشت. علاوه بر اینکه همچنان تحقیق و توسعه برقرار است. از سوی دیگر ایران هراسی و تحریم‌ها علیه ایران شکست خوردند. ملت ایران توانسته باعزت نقش خود را ایفا کند...ما باید با دنیا تعامل داشته باشیم؛ درعین‌حالی که اجازه نمی‌دهیم در امور ما دخالت کنند. دستاوردهای بزرگی در زمینه سیاست خارجی داشته‌ایم. در حوزه انرژی هسته‌ای به اینجا رسیده‌ایم که آب‌سنگین به بازارهای مختلف دنیا صادر می‌کنیم.»

در همین راستا وزارت امور خارجه فعالیت انتخاباتی اعضا برجسته خود را پاسخ به شبهات خواند! و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با کلی‌گویی با رد برخی اظهارات مبنی بر ورود وزارت امور خارجه به فضا و تبلیغات انتخاباتی اظهار داشت: «وزارت امور خارجه اصولاً یک دستگاه فراجناحی است و به امور داخلی کشور ورود ندارد. طبق اساسنامه این وزارتخانه، هیچ‌یک از کارمندان و مدیران آن نمی‌توانند در هیچ حزب و گروهی عضویت داشته باشند و خوشبختانه هیچ‌ یک از مقامات و مدیران فعلی عضو هیچ حزب و گروهی نیستند.»

اما این اظهارات تصنعی چند روز بیشتر دوام نیاورد و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در میتینگ انتخاباتی حسن روحانی در اصفهان حضور پیدا کرد تا دومین تخلف انتخاباتی از سوی مسوولان ارشد وزارت خارجه در برابر دیدگان ملت و سکوت نهادهای نظارتی در تاریخ انتخاباتی کشور درج شود.

چنین اقداماتی که کیان و جایگاه وزارت خارجه کشور را برای منافع زودگذر جناحی ذبح می‌کند؛ باید از سوی نهادهای نظارتی به‌شدت مقابله بشود تا شاهد استمرار چنین رویه‌های غیرقانونی در انتخابات‌های سال‌های بعد نباشیم.

نظر شما