شناسهٔ خبر: 19387614 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

هدف گذاری ایران برای ورود به بازارهای بین المللی

تایلند،امارات و تایوان39درصدفولادصادراتی ایران راجذب کردند

در سال گذشته امارات، تایلند و تایوان اصلی ترین بازارهای صادراتی برای محصولات فولادی ایران بودند. این کشورها 39درصد از کل فولاد صادراتی ایران را جذب می کردند.

صاحب‌خبر -

فولاد یکی از صنایع کلیدی است و علاوه بر تقاضای داخلی، صادرات فولاد هم اهمیت زیادی  برای اقتصاد کشور دارد. طبق گزارش منتشر شده توسط اتحادیه بین المللی آهن و فولاد در سال جاری میلادی تقاضای فولاد در ایران 4.9 درصد نسبت به سال قبل رشد خواهد کرد و به 20.04 میلیون تن می رسد. این در حالیست که تقاضای فولاد در سال 2018 میلادی با 6 درصد افزایش نسبت به سال قبل از مرز 21.55 میلیون تن خواهد گذشت. اما در این سالها نرخ رشد تولید بیش از نرخ رشد تقاضا خواهد بود و به همین دلیل نیاز به شناسایی بازارهایی برای صادرات محصولات فولادی ضروری است. در سال گذشته میلادی ایران 3.74 میلیون تن فراورده های فولادی نیمه اماده و 1.79 میلیون تن فولاد اماده به بازار جهانی صادر کرد که در مقایسه با سال 2015 میلادی به ترتیب 108 درصد و 16 درصد رشد داشت.حال سوال اصلی اینجاست که کدام کشورها بیشترین حجم از فولاد تولیدی ایران را وارد کردند و کدام کشورها بالاترین پتانسیل برای جذب بیشترین سهم از فولاد صادراتی ایران را دارند؟

بزرگترین بازارهای صادراتی  فولاد ایران کدام کشورها هستند

طبق گزارش‌های رسمی ایران در سال گذشته امارات متحده عربی، تایوان و تایلند از بزرگترین واردکنندگان فولاد و فراورده های فولادی ایران بودند. در این سال تایلند 16 درصد از مجموع فولاد صارداتی ایران را جذب کرد در حالیکه سهم امارات برابر با 12 درصد و سهم تایوان برابر با 11 درصد از کل صادرات فولاد و فراورده های فولادی بود.

در سال گذشته ایران به 37 کشور دنیا فولاد صادر کرده است ولی سه کشور تایوان و امارات و تایلند در مجموع 39 درصد از کل صاردات ایران را جذب کرده اند و به همین دلیل است که وضعیت اقتصادی این کشورها و میزان تقاضا در این کشورها تاثیر زیادی روی درآمد صادراتی ایران دارد. در شرایطی که ایران در صدد توسعه صنعت فولاد خود است، نیاز زیادی به توسعه بازارهای بین المللی دارد و قوانین مرتبط با صنعت فولاد ساز ايراني باید متناسب با استانداردهای جهانی وضع کند. حضور بیش ازحد دولت و منابع مالی دولتی در صنعت فولاد سازی باعث می شود تا قدرت رقابت محصولات این صنعت در بازارهای جهانی افزایش یابد و فضای آزاد تجاری و فضای باز رقابتی در عرصه بین المللی از بین برود. به همین دلیل سیاست گذاری دولتی باید به گونه ای باشد که موانع تجاری و اقتصادی را به همراه نیاورد.موانعی از قبیل وضع تعرفه های تجاری و تعرفه های وارداتی که در سال‌های اخیر امریکا علیه محصولات چینی  وضع کرد و در مورد وضع این تعرفه‌ها علیه محصولات صادراتی ایران به اتحادیه اروپا هم مطالبی بیان شده بود ولی در نهایت تصمیم بر این شد که فعلا این سیاست برای محصولات ایران اجرا نشود.

افزایش تولید فولاد چگونه میسر است

برای اینکه ایران بتواند ظرفیت تولید فولاد را افزایش دهد نیاز به سنگ آهن بیشتر و حمایت‌های دولتی و جذب سرمایه های خارجی دارد. آمار نشان می‌دهد طی 4 سال گذشته تولید کنسانتره سنگ آهن در ایران 54 درصد رشد کرد و به 44.35 میلیون تن رسید این در حالیست که نرخ رشد تولید فولاد در این 4 سال برابر با 30 دردص بوده است و ایران 31.36 میلیون تن فولاد در سال تولیدی گذشته وارد بازار کرد. با توجه به این آمار می‌توان گفت که ایران از 71 درصد ظرفیت تولید خود استفاده کرده است که پایین تر از سال قبل است. در بازه چهار ساله مورد بررسی ظرفیت تولید پلت در ایران با 45 درصد افزایش به 32 میلیون تن رسید. در حالی که حجم تولید با 23 درصد افزایش در سطح 25.62 میلیون تن ثابت شد. در سال گذشته ایران از 80 درصد ظرفیت توليد پلت استفاده کرده است.



مونا مشهدي رجبي - فولادنيوز

نظر شما