شناسهٔ خبر: 19356525 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

شناسایی چهار دوره پارینه‌سنگی در کنار آزادراه کرمانشاه-کردستان

خبرگزاری میزان- کاوش‌های باستان‌شناختی در مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای یوان که در ادامه تعریض آزادراه کرمانشاه ـ کردستان در معرض تخریب قرار گرفته به شناسایی چهار دوره پارینه‌سنگی منجر شد.

صاحب‌خبر -
پارینه سنگیبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،سامان حیدری‌گوران سرپرست کاوش در مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای یوان، گفت: تیمی از دانشگاه کمبریج، تحت‌نظر پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه، فصل دوم کاوش‌های علمی باستان‌شناختی را در مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای یوان در شهرستان مرکزی این استان به‌انجام رساند.

وی افزود: مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای یوان در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر کرمانشاه و در مسیر جاده کرمانشاه به کامیاران قرار دارد.

حیدری‌گوران هدف نخست از پژوهش‌ها در مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای یوان را شناسایی کهن‌ترین استقرارگاه‌های انسانی در منطقه کرمانشاه و کوهستان زاگرس و مشخص کردن مرحله گذار از دوران پارینه‌سنگی میانی به نوین در این مکان اعلام کرد.

به‌گفته این باستان‌شناس، بازسازی وضعیت‌های زیست‌محیطی شامل پوشش گیاهی، جانوری و وضعیت اقلیمی در دوره‌های مختلف اواخر پلیستوسن از اهداف دیگر این پروژه بوده است.

وی اظهار کرد: فصل دوم کاوش مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای یوان در ابعاد ۷ مترمربع و عمق‌هایی مختلف بالغ بر ۴ متر و ۵۰ سانتیمتر را دربر گرفت که منجر به شناسایی حداقل چهار دوره پارینه‌سنگی شامل فراپارینه‌سنگی، پارینه‌سنگی نوین و دو فاز مختلف پارینه‌سنگی میانی شد.

سرپرست کاوش باستان‌شناسی گفت: وجود شرایط خاص زمین‌ریخت‌شناسی در این مکان موجب حفظ لایه‌های مطرح‌شده به‌نحو مناسبی شده است.

به‌گفته حیدری‌گوران، در این پژوهش نمونه‌هایی از رسوب و زغال استحصال شد که با انجام دادن آزمایش‌های تاریخ‌گذاری‌های کربن ۱۴ و OSL، سن دقیق دوره‌های استقراری جوامع انسانی در مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای یوان روشن شد.

وی افزود: با توجه به تعداد دوره‌ای مختلف باستانی در مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای یوان، مطالعات ریزریخت‌شناسی رسوبات نیز به‌منظور چگونگی نهشته‌گذاری این لایه‌ها در اولویت قرار گرفته است.

این باستان‌شناس، با بیان اینکه با توجه به تعریض آزادراه کرمانشاه به استان کردستان بخشی از محوطه با تهدید تخریب مواجه شده، تصریح کرد: تیم پژوهشی تلاش دارد که با کمک پژوهشکده باستان‌شناسی و سازمان میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه از این مکان محافظت کند.

کاوش باستان‌شناختی در مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای یوان در کرمانشاه با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام گرفته است.
انتهای پیام/ 

نظر شما