شناسهٔ خبر: 19297245 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

نتيجه نخستین نشست هم اندیشی تولیدکنندگان ورق در سال 96؛ ‏

سه پیشنهاد برای افزایش تولید ورق های فولادی

صاحب‌خبر -

فولادنيوز به نقل از چيلان گزارش مي‌دهد، روز گذشته جلسه هم اندیشی رسته ورق با حضور تولیدکنندگان ورق برگزار شد که در این جلسه مشکلات واحدها شامل مسائل مالی و بانکی، بومی سازی تجهیزات فولادسازان و زیر ظرفیت کار کردن کارخانه ها بررسی و پیشنهادات انجمن برای رفع آنها مطرح شد تا مورد پیگیری قرار گرفته و در این راستا گام هایی برداشته شود.

سه پیشنهاد برای افزایش تولید ورق های فولادی

سید رضا شهرستانی، عضو هئیت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گویی با اشاره به جلسه روز گذشته رسته مقاطع تخت انجمن فولاد گفت: در ابتدای جلسه روز گذشته آمارهای سال ۹۵ ارائه شد که براساس این آمار هنوز هم کمبود ۲.۵ میلیون  انواع ورق به خصوص ورق گرم در کشور حس می شود. این کمبود سبب شد در سال گذشته بیش از ۱/۶ میلیون تن  ورق های گرم و حدود ۶۰۰ هزار تن سرد و ۳۵۰ هزار تن ورق های پوشش دار وارد کشور شود.

وی همچنین افزود: در جلسه دیروز به این موضوع نیز اشاره شد که امسال حدود ۲ میلیون تن به ظرفیت اسلب کشور افزوده خواهد شد که مازاد نیاز داخل است و این مسئله درحالی اتفاق می افتد که بسیاری از واحدهای تولیدکننده ورق با زیر ظرفیت اسمی و حتی کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند.

شهرستانی وجود مازاد در بخش اسلب و واردات ورق را به نوعی فاجعه خواند و اظهار داشت: فاجعه آنجاست که در کشور از یک سو ماده اولیه خام بالاتر از نیاز داخل موجود است و مازاد عرضه به چشم می خورد و از سوی دیگر شاهد واردات ۲.۵ میلیون تن ورق هستیم. از این میزان ۲.۵ میلیون تن واردات، تنها ۷۰۰ هزار تن ورق های خاص است که در کشور امکان تولید ندارد و مابقی در کشور امکان تولیدشان هست و شرکت های داخلی قابلیت تولید ۱/۸ میلیون تن مابقی را دارند چراکه ظرفیت های خالی در این شرکت ها موجود است.

عضو هئیت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تنها مشکل اصلی این شرکت ها که باعث شده با حداقل ظرفیت کار کنند را سیستم مالی و بانکی دانست و ادامه داد: مشکلات مالی و بانکی موانعی را در مسیر تعامل بین فروشنده مواد اولیه و تولیدکننده محصولات ایجاد کرده است.

پیشنهاد انجمن فولاد در این زمینه این است که طی جلسه ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت مکانیزمی در این خصوص چیده شود که هردو طرف سود لازم را ببرند و کارخانه ها نیز در سال اشتغال و تولید، شاهد افزایش تولید باشند.

وی تصریح کرد: درمجموع برای اینکه شرکت هایی نظیر فولاد گیلان، کاویان و اکسین بتوانند از این موضوع رهایی یابند، باید شرایطی فراهم شود که این شرکت ها در قالب ضمانت و نه اعتبار اسنادی اقدام به خرید و تامین مالی کنند.

شهرستانی خاطرنشان کرد: پیشنهاد دوم مطرح شده در این جلسه این بود که واردکنندگان به جای اینکه اقدام به واردات و خروج ارز از کشور کنند، این هزینه و سرمایه را صرف به تولید رسیدن واحدهایی کنند که زیر ظرفیت کار می‌کنند. در صورت انجام این کار، حتی ممکن است سود حاصله برای واردکننده بالاتر از سود ناشی از واردات باشد و از طرفی چرخ اقتصاد بهتر خواهد چرخید. ان شاالله بر روی این پیشنهاد تمرکز بیشتری خواهد شد و در نظر داریم برنامه ریزی مناسبی در این زمینه انجام دهیم.

وی موضوع مطرح شده بعدی در جلسه دیروز تولیدکنندگان ورق  که  در سایر رسته ها نیز دنبال می شود را سیاست بومی سازی در راستای اشتغال زایی خواند و تاکید کرد: افتتاح کارخانه ساخت تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز صنعت فولاد توسط برخی شرکت ها همچون دانیلی در ایران این فکر را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا ما خود به دنبال بومی سازی قطعات نباشیم درحالی که ایرانیان در زمینه های زیادی نظیر ساخت تجهیزات و ارائه تکنولوژی حرف برای گفتن دارند. بنابراین پیشنهاد شد که اگر شرکتی از سازندگان ایرانی برای تجهیزات و قطعات یا حتی تکنولوژی خود استفاده کرده، برای بهره برداری بیشتر از ظرفیت های تامین کنندگان داخلی، تجربیات خود را به انجمن و اعضای دیگر معرفی نماید تا علاوه بر رتبه بندی این شرکت ها، بانک اطلاعاتی در این خصوص فراهم شود.





نظر شما