شناسهٔ خبر: 19192825 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

پانزده کشور ۹۷ درصد صادرات سنگ آهن را دارند

ایران دهمین صادر کننده بزرگ سنگ آهن در جهان

در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران دهمین صادر کننده سنگ آهن بود. ارزش صادرات سنگ آهن در این کشور برابر با ۶۹۶.۹ میلیون دلار بود و یک درصد از کل ارزش صادرات جهان را داشت. سهم ایران در بازار صادرات سنگ آهن تقریبا برابر با سهم شیلی و سهم ایالات متحده امریکا است .

صاحب‌خبر -

به گزارش فولاد نیوز سنگ آهن در فعالیتهای صنعتی و ساختمانی کاربرد زیادی دارد. در سال گذشته ارزش صادرات سنگ آهن در دنیا بالغ بر ۷۱ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی ۵۳.۷ درصد کاهش داشت.  در سال ۲۰۱۱ میلادی ارزش صادرات سنگ آهن در جهان بالغ بر ۱۵۳.۴ میلیارد دلار بوده است. آمارها نشان می دهد در فاصله سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ میلادی  ارزش صادرات سنگ آهن در جهان ۴۰.۳ درصد تنزل داشت که  کاهش پروژه های ساختمانی در جهان و کاهش  تولید فولاد در برخی از کشورهای دنیا  از جمله اصلی ترین دلایل کاهش صادرات آن بود.

در سال ۲۰۱۵ میلادی استرالیا نیمی از ارزش صادرات سنگ آهن دنیا را داشت. امریکای لاتین به استثنای مکزیک  به همراه کشورهای  کاراییب ۲۱.۹ درصد از کل  ارزش صادرات سنگ آهن را به خود اختصاص دادند. سهم کشورهای اروپایی در ارزش صادرات  سنگ آهن دنیا برابر با ۱۰.۱ درصد  و سهم کشورهای آفریقایی برابر با ۷.۵ درصد بود. کشورهای آمریکای شمالی ۴.۸ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص دادند و سهم کشورهای آسیایی در صادرات سنگ آهن دنیا تنها برابر با ۴ درصد بود.

بزرگترین صادر کنندگان سنگ آهن

 در سال ۲۰۱۵ میلادی استرالیا بزرگترین صادر کننده سنگ آهن در جهان بود  و ارزش صادرات سنگ آهن در این کشور معادل ۳۶.۷ میلیارد دلار امریکا بود . در سال گذشته این کشور ۵۱.۷ درصد از کل  ارزش صادرات سنگ آهن را  داشت .  برزیل دومین صادر کننده بزرگ سنگ آهن در جها ن بود و ارزش صادراتی این کشور برابر با ۱۴.۱ میلیارد دلار امریکا اعلام شد . برزیل ۱۹.۸ درصد از کل صادرات سنگ آهن دنیا را به خود اختصاص داد. سومین کشور بزرگ صادر کننده،  کشور افریقای جنوبی است که در سال گذشته در نتیجه صادرات سنگ آهن ۴.۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و ۶ درصد از کل ارزش صادرات  دنیا را داشت . کشورهای اوکراین و کانادا چهارمین و پنجمین کشور بزرگ صادر کننده سنگ آهن در دنیا بودند و ارزش صادرات سنگ آهن درهر یک از این کشورها تقریبا برابر با ۲.۸ میلیارد دلار بود و سهمی معادل ۴ درصد در ارزش صادرات دنیا داشتند.

ایران دهمین صادر کننده سنگ آهن جهان

در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران دهمین صادر کننده سنگ آهن بود. ارزش صادرات سنگ آهن در این کشور برابر با ۶۹۶.۹ میلیون دلار بود و یک درصد از کل ارزش صادرات جهان را داشت. سهم ایران در بازار صادرات سنگ آهن تقریبا برابر با سهم شیلی و سهم ایالات متحده امریکا است .

در سال گذشته کشورهای سوید و هلند و روسیه و شیلی جایگاه ششم تا نهم بزرگترین صادر کنندگان سنگ آهن دنیا را داشتند و سهم این چهار کشور در ارزش صادرات جهان برابربا ۶.۸ درصد بود .

در فهرست بزرگترین صادر کنندگان سنگ آهن کشورهای امریکا، موریتانی ، مالزی ، بحرین و ونزویلا جایگاه یازدهم تا پانزدهم را داشتند و مجموع سهم این پنج کشور کمتر از ۳.۵ درصد بود.

صادرات مالزی ۱۲۰ درصد رشد کرد

این پانزده کشور در  مجموع ۹۷ درصد از صادرات سنگ آهن را داشتند ولی در میان این کشورها تنها مالزی در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی رشد صادرات را تجربه کرد. ارزش صادرات این کشور در این بازه زمانی ۱۲۰.۳ درصد رشد کرد . این در حالیست که ارزش صادرات بحرین در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی ۸۵ درصد، ارزش صادرات روسیه ۶۸.۸ درصد و ارزش صادرات برزیل ۶۶.۳ درصد تنزل داشت . هلند هم در این پنج سال افت ۶۱.۹ درصدی ارزش صادرات را تجربه کرده است .

 

 

مونا مشهدی رجبی

نظر شما