شناسهٔ خبر: 19192102 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

پایان رکود در بازار فولاد دنیا

ارزش بازار فولاد دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۸۶۵.۵ میلیارد دلار می رسد و در فاصله سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ سالانه ۲.۸ درصد رشد خواهد داشت

صاحب‌خبر -

شرکت مطالعاتی مارکت لاین اعلام کرد ارزش بازار فولاد دنیا در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۷۵۳.۴ میلیارد دلار امریکا رسید که نسبت  به سال ۲۰۱۱  کاهش داشت. در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ ارزش بازار فولاد دنیا ۱۱.۲ درصد در هر سال کاهش داشته است که نشان دهنده رکود عمیق در بازار فولاد دنیا است. مارکت لاین در این گزارش با اشاره به رکود عمیقی که در بازار فولاد دنیا وجود داشته است نوشت: بازار فولاد در این سال‌ها شاهد رکود بود و این رکود باعث شد تا قیمت در بازار فولاد کاهش یابد و انگیزه سرمایه گذاری در این صنعت کمتر شود. کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد باعث می شود تا به تدریج مازاد عرضه فولاد در بازار از بین برود و به تدریج قیمت فولاد در بازار جهانی رشد کند.انتظار می رود از سال جاری ارزش بازار فولاد به تدریج رشد کند و قیمت فولاد افزایش یابد و در سال ۲۰۲۰ بازار فولاد سلامت کامل را تجربه کند.

 

چین نیمی از بازار را در تصاحب خود دارد

 

چین بزرگترین کشور فولادساز در دنیا است و هر ساله ۴۹.۶ درصد از کل فولاد دنیا را تولید می کند . ارزش صادرات فولاد چین به کشورهای دیگر بیش از مجموع صادرات فولاد از کشورهای عضو پیمان نفتا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. به همین دلیل است که سیاست‌های این کشور در زمینه تولید و مصرف فولاد یا سیاست‌هایی که در زمینه صادرات فولاد  توسط چین وضع می شود تاثیر بزرگی روی بازار جهانی دارد.

گاسکا کافل یکی از تحلیل گران مرکز مطالعاتی مارکت لاین در این زمینه می گوید: بازار فولاد در سال‌های گذشته شاهد انقباض های زیادی بود و این فشارهای انقباضی در بازار در سال جاری هم مشاهده شده است. عامل اصلی ایجاد کننده این فشارهای انقباضی مازاد عرضه فولاد است که باعث شد تا قیمت کاهش یابد. در سال ۲۰۱۵ میلادی کاهش تقاضای فولاد در چین باعث شد تا میزان عرضه فولاد در دنیا هم کاهش یابد. از طرف دیگر چین فولاد تولید شده مازاد بر مصرف داخلی خود را به بازارهای خارجی صادر می کند و قیمت فولاد صادراتی این کشور حتی کمتر از  هزینه تولید فولاد است. این مساله باعث می شود تا قدرت رقابت دیگر کشورهای فولادساز دنیا در بازار از بین برود و تعادل در بازار از بین برود. در نتیجه شمار زیادی از کشورهای صنعتی با وضع تعرفه های وارداتی کلان برای محصولات چینی مانع از وارد شدن محصولات ارزان قیمت به بازار مصرف خود شدند.

 

افزایش تعرفه ها، خوب یا بد

 

با وجود اینکه افزایش تعرفه های وارداتی فولاد در سال‌های اول باعث افزایش  تولید در شرکت‌های داخلی می شود ولی در دراز مدت باعث می شود تا شرکت‌های داخلی که از وجود بازار مصرف مطمئن هستند نه به کیفیت تولیداتشان اهمیت بدهند و نه اینکه قیمتی متناسب با محصولی که تولید می کنند تعیین کنند. در دراز مدت این سیاست باعث می شود تا  مصرف کنندگان فولاد آسیب زیادی ببینند و این مساله باعث  مشکلات زیادی می شود.

 

ارزش بازار رشد می کند

 

اما به نظر می رسد سال‌های رکود بازار فولاد به پایان رسیده است  و تا سال ۲۰۲۰ ارزش بازار فولاد دنیا به ۸۶۵.۵ میلیارد دلار می‌رسد. تحقق این هدف به معنای تجربه رشد ۲.۸ درصدی ارزش بازار فولاد در هر سال است که می تواند باعث رشد قیمت هم بشود. یک دلیل رشد قیمت کم بودن میزان سرمایه گذاری در صنعت فولاد در نتیجه پنج سال رکود در بازار است. در این سالها سرمایه گذاری در صنعت فولاد سودآوری لازم را نداشت و به همین دلیل سرمایه گذاری کمی در بازار انجام شد. ولی با پایان یافتن دوره رکود به تدریج بازار شاهد ورود سرمایه های تازه و رشد ظرفیت تولید خواهد بود.

 

مونا مشهدي رجبي- فولادنيوز، پايگاه جامع اطلاع رساني صنعت فولاد

نظر شما