شناسهٔ خبر: 19187528 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

ادامه جنگ تجاری امریکا با اتحادیه اروپا

آمریکا بر فولاد وارداتی آلمان هم تعرفه بست

دونالد ترامپ از زمانی که به عنوان رییس جمهور کارش را آغاز کرد جنجال‌های زیادی در امریکا ایجاد کرد و آخرین و مهمترین جنجال او در بازار فولاد است که با آغاز تلویحی جنگی تجاری در بازار فولاد شکل گرفته است.

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا دو شرکت بزرگ فولادسازی اروپا را تهدید کرده است نرخ مالیات بر واردات فولاد این دو شرکت را به 22.9 درصد افزایش می دهد. این خبر باعث شد تا مقامات اروپا در مورد سیاست‌های ترامپ ابراز نگرانی کنند و سیاست‌های او را آغازگر جنگی در عرصه تجارت فولاد دنیا بدانند.

روزنامه اشپیگل در گزارش اخیر خود نوشت دولت امریکا اخیرا اعلام کرده است دو شرکت Salzgitter  و Dillinger که هر دو متعلق به کشور آلمان هستند و بیشترین سهم تجارت فولاد اروپا با آمریکا را به خود اختصاص داده اند باید نرخ مالیات بر واردات را افزایش دهند. پیش از این هم ترامپ در مورد ضرورت افزایش مالیات بر واردات فولاد صحبت کرده بود و این سیاست را برای حمایت از صنعت داخلی ضروری قلمداد کرده بود. مقامات اروپایی هم اعلام کرده بودند در صورتیکه امریکا به اجرای این سیاست ادامه دهد به سازمان تجارت جهانی و کمیسیون اروپا شکایت می کنند و به نظر می رسد زمان این شکایت فرا رسیده است.

کمیسیون اروپا در اعتراضیه ای که به دلیل وضع سیاست تازه در امریکا منتشر کرده بود نوشت: امریکا تاکنون از تجارت آزاد بهره برده است. بازار جهانی همیشه به عنوان یک نقطه قوت برای اقتصاد امریکا معرفی شده است ولی به نظر می رسد سیاست‌ها در حال تغییر هستند. انتخاب شدن دونالد ترامپ در امریکا تمامی معادلات اقتصادی و سیاسی این کشور را تغییر داده است و با وضع مالیات تازه برای واردات کالاهای مختلف نه تنها شرکت‌های خارجی فعال در امریکا بلکه تمامی شرکت‌های فعال در این کشور آسیب می‌بينند زیرا بدون شک دیگر کشورهای دنیا هم سیاست‌های مشابهی را اجرا می کنند و برای واردات محصولات امریکایی محدودیت قابل می شوند که این به ضرر اقتصاد امریکا است.

زمینه‌سازی برای تخریب تجارت امریکا

هانس جورگن کرکوف رییس اتحادیه اقتصادی آلمان در مورد این قانون تازه امریکا به رویترز گفت: در صورتیکه امریکا در سیاست خود تغییری ایجاد نکند کمیسیون اروپا هم وارد عمل می شود و در اقدامی مشابه واردات فولاد و فراورده های فولادی امریکا را محدود می کند. از طرف دیگر بخش زیادی از صنایع امریکا با مواد اولیه و کالاهای تولید شده در امریکا کار می کنند و اگر قرار به مقابله به مثل باشد تعرفه های صادراتی این کالاها به امریکا هم  تغییر خواهد کرد. شرکت‌های اروپایی می توانند با کاهش بیش از اندازه قیمت محصولات خود بازار امریکا را تصاحب کنند. به تعبیر صحیح‌تر از سیاست دامپینگ برای گرفتن سهم بیشتری از بازار امریکا استفاده خواهند کرد که این هم به ضرر کارخانه های تولیدی امریکا است و هم زمینه ساز ایجاد جنگی تجاری در بازار فولاد و مواد اولیه مورد استفاده در این صنعت می‌شود .

وی ادامه داد: وزارت بازارگانی امریکا فضایی ایجاد کرده است که شرکت‌های خارجی  از طریق قیمت‌های بسیار پایین یا دامپینگ به شرکت‌های امریکایی حمله کنند. این در حالیست که امریکا اولین و اصلی ترین حامی تجارت آزاد و بازار جهانی بود و از این عرصه سود زیادی بدست آورد.

به هر حال صنعت فولاد امریکا در آستانه تحولات بزرگی قرار دارد. از یک طرف دونالد ترامپ در مورد حمایت از صنعت فولاد صحبت می کند و از طرف دیگر سیاست‌هایی وضع می کند که در دراز مدت می تواند آسیب‌های جدی به این صنعت وارد کند. آینده این بازار بستگی به نتیجه جنگی دارد که دونالد ترامپ در بازار راه انداخته است.


مونا مشهدي رجبي - فولادنيوز پايگاه جامع اطلاع رساني صنعت فولاد

نظر شما