شناسهٔ خبر: 19182046 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

نگرانی فعالان صنعت فولاد در هفته اول سال

چالشهای صنعت فولاد از نگاه فعالان بازار

: در هفته اول سال ۲۰۱۷ میلادی اغلب فعالیتهای اقتصادی و صنعتی تعطیل بود ولی نگرانی در بازار موج می زد. فعالان بازار فولاد بر این باور هستند که صنعت درسال ۲۰۱۷ میلادی با چالشهای زیادی روبرو است.

صاحب‌خبر -

سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شد و بازارهای به تدریج از تعطیلی سال نوی میلادی خارج می شوند. تحلیل گران بازار فولاد بر این باورند که سال جاری سالی بهتر برای صنعت فولاد است ولی در پیش بینی رشد در این بازار با احتیاط عمل می کنند. سایت نیکی آسیا می نویسد: انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۷ قیمت مواد اولیه  صنعت فولاد سازی کاهش یابد . در نتیجه هزینه تولید کمتر می شود و قیمت فولاد تمام شده هم تنزل خواهد یافت . بنابراین با وجود اینکه در هفته اول این سال ما شاهد افزایش نسبی قیمت فولاد بودیم ولی انتظار نمی‌رود تا انتهای  این ماه وضعیت بر همین منوال باشد. از طرف دیگر اخبار از رشد تقاضای فولاد در کشور چین حکایت دارد که عاملی بسیار مهم و کلیدی برای  بازار است . چین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد است و هم سیاستهای تولیدی در این کشور و هم سیاستهای مصرفی ان می تواند باعث  تغییر اساسی در بازار فولاد شود.

سیاستهای ترامپ

 حال سوال این جاست که چرا تحلیل گران در مورد رشد احتمالی در بازار فولاد با احتیاط  صحبت می کنند ؟ کوین لاین یکی از تحلیل گران بازار فولاد می گوید: شاید این احتیاط به رابطه بین دولت امریکا با چین در فضای تجارت فولاد بازگردد. وضع محدودیتهای وارداتی و دریافت هزینه های گمرکی برای واردات فولاد و فراورده های فولادی از چین به امریکا سبب شد تا بازار اندکی متشنج شود. برخی سخن از آغاز جنگ  تجاری در بازار فولاد می گفتند و برخی دیگر از ادامه تنش  بین اروپا و تولیدکنندگان چینی صحبت می کردند که تمامی انها تنش های روانی در بازار بود و در عمل تا روی کار آمدن ترامپ درسیاست گذاریهایش در عرصه صنعتی نمی تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

ولی خبر دیگری  در این هفته بازار را تکان داد و این خبر باز هم در رابطه با چین بود. مرکز مطالعاتی بی ام ای پیش بینی کرد در سال ۲۰۱۷ میلادی تولید فولاد در چین ۰.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد و به بالغ بر ۸۲۵ میلیون تن برسد. چین که بزرگترین تولید کننده فولاد در بازار جهانی است در سال گذشته  نیمی از فولاد دنیا را تولید می کرد و تمامی فولاد سازان به دلیل نظام قیمت گذاری فولاد چین به این کشور اعتراض داشتند. به همین دلیل  انتشار خبر افزایش تولید فولاد در چین در سال ۲۰۱۷ میلادی دوباره شوک بزرگی به بازار وارد کرد. مرکز مطالعاتی بی ام ای نوشت: در نگاه اول افزایش تولید فولاد ممکن است باعث مازاد عرضه در بازار جهانی و کاهش  قیمت شود ولی مطالعات ما نشان می دهد چین این تولید مازاد را در داخل کشور صرف می‌کند. این فولاد برای توسعه زیرساختهای صنعتی در چین و توسعه فعالیتهای ساختمانی استفاده می‌شود و وارد بازار جهانی نمی‌شود. بنابراین سیاست مذکور قیمت جهانی فولاد را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

نگرانی تولید کنندگان امریکایی

اما در طرف دیگر دنیا یعنی در ایالات متحده امریکا شرایط متفاوت بود. تولید کنندگان فولاد در این کشور که به تازگی از حمایتهای دولت جدید برخوردار شده اند  نگران تغییرات زیاد درنحوه تولید و کاربرد مصالح ساختمانی و نحوه ساختمان سازی در دنیا هستند. رییس اتحادیه فولادسازان امریکا در این مورد گفت: صنعت ساختمان یکی از اصلی ترین صنایع مصرف کننده فولاد است ولی این صنعت در سالهای اخیر متحول شده است. در این سالها مصالحی که برای ساختمان سازی استفاده می شود تغییر کرده است و حتی سیستم ساخت و ساز هم دچار تحولات جدی شده است . حال این نگرانی وجود دارد که به تدریج سهم فولاد در صنعت ساختمان کاهش یابد و شرکتهای فولادسازی یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان خود را از دست بدهند.

اما این بحران در کشورهای در حال توسعه ای مانند چین و هند وجود ندارد . در این کشورها  استفاده از تکنولوژیهای جدید ساختمانی کمتر است و به همین دلیل هم  رشد  تقاضا برای فولاد چشمگیر است . چاینا دیلی در این زمینه نوشت: دولت چین درسالهای اخیر تلاش کرد تا از وابستگی اقتصاد به صادرات بکاهد. به دنبال کاهش وابستگی اقتصاد به صادرات، صنایع داخلی با سرعت بیشتری رشد کردند . از جمله این صنایع می توان به صنعت ساختمان سازی و عمران اشاره کرد. توسعه زیرساختها در چین نیاز به فولاد دارد و ساخت ساختمان های بلند نیاز به فراورده های فلزی دارد. به همین دلیل است که در سال ۲۰۱۷ میلادی تمامی فولاد مازادی که در چین تولید می شود برای تامین نیاز پروژه های زیر ساختی داخلی صرف می شود.

بنابراین بازار فولاد هفته اول سال ۲۰۱۷ میلادی را با نگرانی در مورد آینده بازار به پایان رسانید و باید دید عکس العمل بازار فولاد در دومین هفته ماه ژانویه و اولین هفته کاری  سال  چگونه خواهد بود.

منبع فولاد نيوز(پايگاه جامعه اطلاع رساني صنعت فولاد ايران fooladnews.ir )


نظر شما