شناسهٔ خبر: 19126296 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح تحول سلامت، زمینه ساز افزایش استانداردهای درمانی در جنوب آذربایجان غربی

مهاباد- ایرنا- کمبود امکانات درمانی و بهداشتی در آذربایجان غربی با اجرای طرح تحول سلامت دچار تحول شد و با ایجاد مراکز درمانی و بیمارستانی در شهرستان های مهاباد، بوکان، پیرانشهر، اشنویه و میاندوآب تعداد تخت های بیمارستانی و امکانات درمانی افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مهاباد به عنوان قطب بهداشتی و درمانی جنوب استان با 81 درصد ضریب اشغال تخت بیمارستانی دارای کمبود تخت بود، اما با اجرای طرح تحول سلامت این وضعیت رو به بهبود است.
با اجرای طرح های تحول سلامت و پایان طرح های در دست اجرا در مهاباد تا 10 سال آینده مشکلی از بابت کمبود تخت های بیمارستانی در جنوب آذربایجان غربی وجود نخواهد داشت؛ برای رسیدن به این هدف طرح افزایش تخت های بیمارستانی در این شهرستان در دست اجرا است.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده بر اساس طرح تحول سلامت و توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در این شهرستان گفت: ساخت بیمارستان 100 تختخوابی مهاباد با بودجه 60 میلیارد ریالی و تحویل زمین به وزارت راه و شهرسازی کلید خورد.
جلال محمود زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ردیف بودجه خاصی برای این منظور اختصاص یافته و بودجه 60 میلیارد ریالی با پیگیری های لازم در مجلس در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته که با حسن نظر و حمایت دولت این طرح اجرا می شود.
وی افزود: با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی و سایر مسئولان مربوطه، اقدامات لازم برای آغاز ساخت این بیمارستان انجام شده و در ادامه نیز بودجه لازم برای ساخت بیمارستان تخصیص می یابد.
کارشناس پی گیری اجرای طرح توسعه بیمارستان مهاباد از طرف سازمان مجری ساختمان های دولتی و تأسیسات عمومی وزارت راه و شهر سازی نیز به ایرنا گفت: با توجه به تلاش های نماینده شهرستان مهاباد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، مجوز ساخت بیمارستان 100 تختخوابی در شهرستان مهاباد صادر شد.
بهزاد سازگاری افزود: آغاز این طرح پس از صدور پروانه بهره برداری توسط شهرداری مهاباد اجرا می شود اما جانمایی انجام شده و طراحی توسط مشاور نیز در حال انجام است؛ طرح مورد نظر به وزارت مسکن و شهرسازی برای واگذاری به پیمانکار مربوطه ارائه می شود.
وی ادامه داد: در بازدید به عمل آمده از محل زمین ساخت بیمارستان 100 تختخوابی مهاباد و با یک صورتجلسه، این زمین از نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان مهاباد تحویل گرفته و نقشه زمین مورد نظر توسط کارشناس عمرانی این شبکه تحویل داده شد.
سازگاری اضافه کرد: بر این اساس در کمتر از یک هفته آینده آزمایش مکانیک خاک این قطعه زمین توسط دایره فنی دانشگاه به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده می شود تا وارد عملیات ساخت شود.
وی یادآور شد: زمان اجرای این طرح که از محل اعتبارات تملک دارایی های دولت هزینه می شود دو تا سه سال به طول می انجامد.
صلاح کردستانی، شهردار مهاباد نیز گفت: شهرداری آمادگی کامل خود را برای صدور پروانه بهره برداری محل ساخت زمین بیمارستان که جزو مطالبات دیرینه مردم این شهرستان می باشد، اعلام کرده و در صورتی که نقشه ساخت بیمارستان از وزارت راه و شهرسازی در اختیار این اداره قرار گیرد، پروانه بهره برداری برای ساخت بیمارستان در اسرع وقت صادر می شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد نیز با اشاره به اینکه این شهرستان با حدود 237 هزار نفر جمعیت یک بیمارستان با 300 تخت مصوب و 272 تخت فعال دارد، به ایرنا گفت: مهاباد قطب مهم بیمارستانی جنوب استان آذربایجان غربی است و بیماران سایر شهرها نیز از خدمات درمانی این بیمارستان استفاده می کنند و بر این اساس افزایش تعداد تخت های بیمارستانی ضرورت دارد.
سامرند مرزنگ اظهار کرد: بنابراین ساخت بیمارستان 350 تختخوابی مهاباد نیز به عنوان بیمارستان دوم این شهرستان در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین از راه اندازی 4 تخت ویژه کودکان در بیمارستان امام خمینی(ره) مهاباد خبر داد و افزود: این بخش در فضایی با زیر بنای 40 متر مربع بازسازی و استاندارد سازی شده است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد همچنین گفت: برای راه اندازی این بخش در مجموع 6 میلیارد ریال از محل اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی ارومیه هزینه شده است.
مرزنگ اظهار کرد: در این بخش کودکان 3 ماه تا 10 سال پذیرش می شوند و با راه اندازی این بخش از ارجاع کودکان به مراکز دیگر جلوگیری به عمل می آید.
رئیس اداره راه و شهرسازی مهاباد نیز به ایرنا گفت: اعتبار اولیه ساخت بیمارستان 100 تختخوابی این شهرستان برای سال 96 تخصیص یافته، در اختیار وزارتخانه قرار گرفته و مشاور کارهای طراحی را انجام و به زودی پیمانکار آن نیز مشخص می شود.
سوران کریمی اظهار کرد: امسال فونداسیون (پی ریزی) ساختمان برای ساخت و توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) نیز به پایان می رسد.
وی افزود: زمین بیمارستان 350 تختخوابی مهاباد نیز در ورودی مهاباد- ارومیه در نظر گرفته شده است و تا 18 هکتار زمین در دسترس است اما نصف آن نیز برای ساخت بیمارستان کافی به نظر می رسد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در خصوص برنامه ریزی برای ارتقای دسترسی به خدمات درمانی و سلامت در شهرستان بوکان نیز می گوید: طرح توسعه بیمارستان شهید قلی پور بوکان 100درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده بهره برداری شده است.
جواد آقازاده با اشاره به طرح توسعه بیمارستان شهید قلی پور و طرح های در دست اجرای شبکه بهداشت و درمان بوکان افزود: از مجموع 138 تخت اضافه شده به بیمارستان شهید قلی پور بوکان، 40 تخت بخش های ویژه، از جمله 10تخت سی سی یو و 15 تخت آی. سی. یو می باشد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، در شهرستان های اشنویه و پیرانشهر نیز بیمارستان های 65 و 85 تخت خوابی در حال ایجاد است که طبق برنامه امسال به بهره برداری می رسند.
بنا به اعلام شبکه بهداشت و درمان مهاباد از زمان آغاز اجرای طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید تا کنون بیش از 200 میلیارد ریال در این شهرستان هزینه شده است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
3093**گزارش از: پیمان پاکزاد

انتهای پیام /*

نظر شما