شناسهٔ خبر: 19124710 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

حکمتیار از راه نرسیده برای افغانستان تعیین تکلیف کرد

حکومت‌داری با 2 رهبر نمی‌شود /یا احمدزی یا عبدالله؛ یک نفر برود!

برخلاف گزارش‌های اولیه، رهبر حزب اسلامی افغانستان به جای کابل، به ننگرهار رفته و در آنجا طی سخنانی، اعلام کرده یا رئیس جمهور و یا رئیس اجرایی افغانستان باید قدرت را ترک کنند!

صاحب‌خبر -


«گلبدین حکمتیار» که پیش از این تبلیغات زیادی درباره بازگشت خود به کابل راه انداخته بود و حتی گفته می‌شد، روز 9 اردیبهشت حدود یک میلیون نفر از طرفداران حزب اسلامی، وی را همراهی می‌کنند، از استان «لغمان» در شمال کابل، به استان «ننگرهار» در شرق افغانستان رفته است. برخی خبرگزاری‌ها اما اعلام کرده بودند وی طبق برنامه وارد کابل شده است.
به گزارش تسنیم، حکمتیار در جمع هواداران خود در استان ننگرهار، هم به طالبان حمله کرد و هم رهبران بلندپایه افغانستان را از انتقاد خود بی‌نصیب نگذاشت. حکمتیار که بعد از 20 سال به افغانستان بازگشته گفت: «طالبان عامل حضور نیروهای خارجی در افغانستان است.» وی در کنفرانس مطبوعاتی در «لغمان» نیز از طالبان خواسته بود سلاح را زمین بگذارد و در پیشرفت و توسعه کشور مشارکت پیدا کند.
اما، حکمتیار در ننگرهار گریزی هم به دولت افغانستان و مقامات آن زد و از زاویه انتقاد، نیش و کنایه‌ای را متوجه «اشرف غنی» رئیس‌جمهور و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان زد. وی گفت: «رهبران حکومت وحدت ملی باید بدانند که مردم در مورد حکومت آنها چه می‌گویند و به همین خاطر، باید به اختلاف میان خود پایان بدهند.»
حکمتیار ادامه داد: «هر ماشین یک فرمان دارد نه دو فرمان، و ما باید از تجربه ایرانی استفاده بکنیم که یک رئیس جمهور دارند.»
وی خطاب به «غنی» و «عبدالله» ادامه داد: «اگر رهبران حکومت وحدت ملی نمی‌توانند با هم کار کنند، یکی از آنها باید برود و اجازه دهد دیگری به کار ادامه دهد.»رهبر حزب اسلامی افزود: «نه فقط به ایران بلکه باید نگاهی به تجربه همه کشورها داشته باشیم، باید نگاه به آسمان و زمین و کائنات داشته باشیم، باید توجه کنیم که همه موجودات جهان توسط یک الله هدایت می‌شوند و بر مبنای همین تجارب مشخص است که حکومت به یک رهبر قوی نیاز دارد.»حکمتیار یادآور شد: «حکومت چند رهبری سبب گسترش فساد و در نهایت ناکامی آن حکومت می‌شود.»
وی در ادامه با تأکید بر اینکه «امتیازات قومی در مذهب جایی ندارد»، گفت: «همه انسان‌ها حقوق مساوی دارند و حزب اسلامی مدافع حقوق مساوی همه است.»رهبر حزب اسلامی تصریح کرد: حزب اسلامی حامی حقوق اسلامی و انسانی برای زنان است، همان حقوقی که خداوند برای زنان قائل شده است. حکمتیار اظهار داشت با اینکه قبول داریم زنان پیامبر و خلفای راشدین برای نماز به مساجد می‌رفتند، اما خودمان این اجازه را نمی‌دهیم، ما باید مطابق دستورات الهی عمل کنیم، بگذارید بانوان برای نماز جماعت به مساجد بروند تا همواره مؤمنه و متقی باشند.
حکمتیار که در مبارزه علیه نیروهای اشغالگر شوروی در دهه 1980 کارنامه خوبی دارد، متأسفانه پس از خروج اشغالگران شوروی، در وادی جنگ قدرت افتاد و در ارتباط با کشتار مردم، پرونده قابل دفاعی ندارد. اما، ورود وی به کابل، می‌توانست خدمت بزرگی به جامعه افغانستان باشد که این اتفاق نیفتاده و به نظر می‌رسد که روحیه قدرت‌طلبی و فرصت‌طلبی در او همچنان باقی است. البته گذشت زمان بهتر مسئله را روشن خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما