شناسهٔ خبر: 19124705 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

همزمان با پیشروی‌های پی‌درپی

حشدالشعبی: نبرد با تکفیری‌ها را تا سوریه و محاصره داعش می‌کشانیم

همزمان با پیشروی‌ها و پیروزی‌های جدید نیروهای بسیج مردمی (حشدالشعبی) و هلاکت شمار زیادی از عناصر تکفیری در شمال عراق یک فرمانده حشدالشعبی اعلام کرد: نبرد را تا مرزهای سوریه و محاصره «داعش» ادامه می‌دهیم.

صاحب‌خبر -

سرویس خارجی-

بسیج مردمی به همراه ارتش عراق طی روزهای اخیر پیروزی‌های درخشانی را در مناطق شمالی عراق رقم زده‌اند؛ اوایل هفته گذشته منطقه مهم «الحضر» در جنوب شهر «موصل» به دست توانمند بسیج مردمی و ظرف 24 ساعت آزاد شد. سپس منطقه «الطیبیه» در حد فاصل بین دو استان «صلاح‌الدین» و «دیاله» از لوث عناصر تکفیری پاکسازی شد و در ادامه این پیروزی‌های پی‌درپی، نیروهای بسیج دیروز در نزدیکی روستای «المراحیه» واقع در غرب منطقه «تل‌عفر»، 80 تروریست داعش را از پای درآوردند. در این پیروزی‌های مهم، جمعاً حدود 200 تروریست به هلاکت رسیدند.
البته، پیامدهای روحی پیروزی‌های فوق در شرایط حاضر، بیشتر از دستاوردهای ظاهری است و پیشروی‌های بسیج، روحیه جبهه ضدتروریسم را، هم در عراق و هم در سوریه تقویت کرده است.
در شرایط فعلی به طور طبیعی، شهر «تل‌عفر» در غربی‌ترین بخش استان «نینوا» در نوبت آزادسازی قرار‌دارد. در همین رابطه، «کریم النوری» یک فرمانده بسیج مردمی عراق به خبرگزاری فارس گفته، «اجرای عملیات علیه تکفیری‌ها در شهر اشغالی تل‌عفر قطعی است.»
علاوه بر این، «النوری» گفته: «آزادسازی مناطق مرزی غرب موصل در راستای سلسله نبردهای بی‌وقفه بسیج مردمی برای مسدود کردن همه راه‌های کمک‌رسانی به داعش و تأمین امنیت کامل مناطق مرزی (عراق) و سوریه است.»
به گفته النوری «ما در جریان نبردهای موصل، سلاح‌های مدرن از جمله سلاح‌ها برای تک‌تیراندازی، خودروها و تجهیزات نظامی خارجی را یافتیم که نشانه ادامه کمک‌های منطقه‌ای به تروریست‌هاست. این حمایت‌ها به خصوص از جانب ترکیه صورت می‌گیرد، کشوری که درهای خود را به روی داعش گشوده تا مانع آزادسازی موصل شود.
وی همچنین ضمن رد تأثیر فشارهای بین‌المللی و منطقه‌ای برای عقب انداختن حمله به مرکز شهر تل‌عفر گفت: «هنوز این فشارها ادامه دارد، اما نتوانسته مثل سابق تأثیرگذار باشد و ادامه نبردهای بسیج مردمی در غرب موصل گواه این قضیه است.»
البته این فرمانده بسیج مردمی عراق این را هم گفت که زمان اجرای عملیات آزادسازی تل‌عفر بسته به شرایط میدانی بوده و با فرمان «حیدر عبادی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق آغاز می‌شود.
پیام تهدیدآمیز اردوغان!
همزمان با این تحولات و اظهارات، «نهله الهیابی» نماینده پارلمان عراق فاش کرد، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، طی پیامی به نخست‌وزیر عراق هشدار داد، اگر نیروهای بسیج مردمی به سمت «تل‌عفر» پیشروی کنند، نیروهای ارتش ترکیه نیز به این سمت خواهند آمد!
این اظهارات نشان می‌دهد که پیروزی‌های جاری بسیج، ترکیه را نگران کرده است. با این حال، نیروهای بسیج و دولت عراق به عملیات خود علیه داعش ادامه خواهند داد و اگر لازم باشد، احتمالاً با نظامیان ترکیه نیز مواجه خواهند شد.دولت ترکیه به همراه عربستان در خونریزی‌های داخلی عراق نقش پررنگی دارند.
شهر تل‌عفر در 75 کیلومتری غرب شهر موصل قرار دارد. بهانه واهی آنکارا در ارتباط با تل‌عفر، حمایت از ترکمن‌های ساکن این شهر است!
 سایر رویدادها
* «هه لو ابراهیم احمد» نویسنده برجسته کرد و برادر همسر «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور سابق عراق، مواضع انفعالی «مسعود بارزانی» در قبال حمله ترکیه به سنجار را مورد انتقاد شدید قرار داد.
* رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از دستگاه‌های امنیتی این کشور خواست زمینه دستگیری آن دسته از افسران عراقی که در فراری دادن زندانیان از بازداشتگاه‌های «الانبار» نقش داشته‌اند را فراهم کنند.
* وزارت دفاع آمریکا از کشته شدن یک نظامی آمریکایی در نزدیکی شهر «موصل» خبر داد.
* نیروهای امنیتی عراق شماری از تروریست‌ها که سعی داشتند از سلاح شیمیایی استفاده کنند را دستگیر کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما