شناسهٔ خبر: 19124675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -

انگلیس
ایسنا: حزب کارگر انگلیس وعده داده تا در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی آتی، فروش تسلیحات به «رژیم‌های سرکوبگر» را متوقف کند. برنامه‌های حزب کارگر در آستانه انتخابات هشتم ژوئن در حالی مطرح می‌شود که پیشتر جنجال‌هایی درباره حمایت دولت فعلی انگلیس از فروش چندین میلیارد پوند سلاح به آل‌سعود، مناقشه ایجاد کرده است. تلاش «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلیس برای ایجاد سیاست صادراتی شفاف خصوصا پس از اظهارات مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس جدی‌تر شده است.
فرانسه
تسنیم: رئیس جمهور فرانسه از مردم این کشور خواسته تا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به «امانوئل ماکرون» رأی بدهند. وی گفته: این وظیفه مردم در قبال فرانسه و اروپا است تا در دور دوم انتخابات، ماکرون رو به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند. چرا که انتخاب لوپن برای فرانسه و کل اروپا تبعات منفی دارد!
فیلیپین
فارس: دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا از رودریگو دوترته رئیس جمهوری فیلیپین دعوت کرده سال آینده به واشنگتن سفر کند. به دنبال روی کار آمدن «دوترته» در فیلیپین که رویکردی ضد آمریکایی دارد روابط میان واشنگتن و مانیل به سردی گراییده است. اظهارات ضد آمریکایی دوترته طی چند ماه اخیر جنجال زیادی به راه انداخته است.
آلبانی
ایرنا: «ایلیر متا» رئیس مجلس آلبانی در نشست فوق العاده پارلمانی و بدون حضور نمایندگان مخالف، با رأی موافق 89 نماینده و دو رأی مخالف به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب شد. پس از 3 دور رای گیری در نشست‌های مختلف در هفته گذشته، سرانجام در نشست فوق العاده مجلس آلبانی که شامگاه جمعه برگزار شد، رئیس جمهوری جدید این کشور به رغم مخالفت شدید نمایندگان اپوزیسیون انتخاب شد.
آمریکا
ایسنا: باراک اوباما، به خاطر قبول دعوت به سخنرانی در یکی از کنفرانس‌های یک شرکت سرمایه‌گذاری وال استریت در ازای دریافت مبلغ ۴۰۰ هزار دلار به عنوان دستمزد به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. اوباما تنها فردی نیست که چنین مبلغ هنگفتی را به خاطر سخنرانی دریافت می‌کند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز برای سخنرانی‌هایش دستمزدهای مشابهی را از شرکت‌های خصوصی دریافت کرده است.
عربستان
رای‌الیوم :«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر مشهور عرب در مطلبی به سفر احتمالی دونالد ترامپ به منطقه غرب آسیا در ماه آینده پرداخته و نوشته: «رئیس جمهوری آمریکا پس از شکست‌های خود در صد روز اول ریاست جمهوری اش برای باج خواهی و خالی کردن خزانه کشورهای عربی از جمله عربستان به منطقه سفر می‌کند». وی همچنین در رابطه با کره شمالی تصریح کرد که ترامپ در برابر کره شمالی کاملا شکست خورده، کره شمالی توانست دولت آمریکا را به چالش بکشاند و برنامه هسته‌ای و برنامه موشک‌های بالستیک خود را ادامه داده و پیش ببرد. کار به جایی رسید که اکنون آمریکا دم از گفت وگو با این کشور می‌زند آن هم پس از آن که از حمله هسته‌ای و موشکی و فرستادن ناو هواپیمابر دم می‌زد. 

نظر شما