شناسهٔ خبر: 19124580 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

عرضه محصول جوکاران در بورس ساماندهی می شود

ایرنا

صاحب‌خبر -

مصطفی عربی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از جوکاران درخواست کرد تا نسبت به ثبت اطلاعات لازم در سامانه اقدام کنند.
وی گفت: سیاست قیمت تضمینی برای نخستین بار در سال 94 در قالب طرح پایلوت برای محصول جو در کرمانشاه و ذرت در خوزستان اجر شد و در سال 95 تلاش شد تا شرایط عرضه محصول ذرت و جو از طریق بورس فراهم شود و دولت نیز قیمت مابه تفاوت آن را از طریق تحویل و فروش ارائه شده در بورش پرداخت کند.
نماینده شرکت پشتیبانی امور دام افزود: امسال هر کیلوگرم جو استاندارد به صورت قیمت تضمینی، 10 هزار و 300 ریال عرضه می شود.
وی با اشاره به اینکه از 2 سال گذشته خرید تضمین جو انجام نمی شود گفت: این محصول به صورت امانی توسط شرکت پشتیبانی به بورس عرضه می شود و در بورس به فروش می رسد و وجوه این محصول در سه روز کاری به کشاورز پرداخت می شود.
وی درباره برخی مسائل برای قیمت خرید جو گفت: اگر قیمت پیشنهادی سازمان تعاون روستایی با قیمتی که سازمان برنامه و بودجه برای قیمت تضمینی جو تعیین کرده تفاوت دارد، این موضوع باید در سطح بالاتر حل شود.
وی تصریح کرد: بر اساس پیشنهاد سازمان تعاون روستایی، 70 ریال برای ورودی هرکیلوگرم جو به انبارها و بابت نگهداری روزانه هر کیلوگرم 35 ریال اعتبار منظور شود، این پیشنهاد ارائه شده اما هنوز تایید نشده است.
به گفته عربی، سالانه سه و نیم میلیون تن جو در کشور تولید می شود و پارسال یک میلیون و 400 هزار تن جو در بورس عرضه شد.
وی تاکید کرد: یکی از دغدغه ها برای سال جاری، ساماندهی عرضه محصول تولیدی جوکاران در بورس است و امسال سامانه بورس از طریق مراکز خدمات یا خوداظهاری کشاورزان، اطلاعات سجلی، شماره حساب بانکی و سطح زیرکشت و برآورد میزان تولید ثبت و توسط نهادهای مربوط راست آزمایی می شود.
وی تصریح کرد: راستی آزمایی و بررسی اطلاعات توسط ثبت اسناد و املاک، جهادکشاوری و بانک کشاورزی انجام می شود و پس از آن شرکت بورس باید آن را تایید کند.
نماینده شرکت پشتیبانی امور دام گفت: تحویل گیری محصول جوکاران منوط به تایید این اطلاعات در شرکت بورس است یعنی اینکه کشاورزان باید قبل از برداشت محصول اطمینان حاصل کنند که ثبت اطلاعات در سامانه انجام و تایید شده است.
1744/ 7185 /
خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: عباسعلی نقی یان

برچسب‌ها:

نظر شما