شناسهٔ خبر: 19124475 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

چشم انداز مسکن در ماههای آینده

معاملات مسکن در فروردین 96 نسبت به فروردین سال 95، 8/5 درصد کاهش داشته است اما نظر به تحرک نسبی خرید و فروش مسکن در 6 ماهه دوم سال 95 پیش بینی هایی درباره خروج از رکود در سال 96 مطرح شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، همتی کارشناس بازار مسکن در گفتگوی تلفنی با برنامه18/30 گفت: کاهش 8/5 درصدی معاملات در بازار مسکن در فروردین ماه، بر ساخت و ساز و بازار مسکن تاثیر داشته است و دلیل آن هم وجود تعطیلات و کاهش معاملات در این ایام نسبت به اسفند ماه است.
 
  کاهش نسبی معاملات مسکن
 
همتی افزود: طی 4 - 5 سال گذشته شاهد رکود در بازار مسکن بوده ایم. نظر به تحرک نسبی خرید و فروش مسکن در 6 ماه دوم سال 95، پیش‌بینی‌هایی درباره خروج از رکود در سال 96 مطرح شده است. وی افزود: ما یک رکود در معاملات داریم و یک رکود در ساخت و ساز و بعید است با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در حوزه مسکن رونقی داشته باشیم.
 
 همتی درباره اینکه سال 96 سال خروج از رکود 4 ساله در بازار مسکن خواهد بود یا خیر گفت: بخش مسکن یکی از بازارهای سرمایه گذاری مردم است و همه منتظر انتخاب شورای شهر و شهرداری هستند و تا دو سه ماه آینده اتفاق خاصی نخواهیم داشت.
 
این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: سالانه 800 هزار ازدواج داریم که اینها نیاز به مسکن دارند، اگر بافت های فرسوده را نوسازی کنیم حداقل باید 1/5 میلیون واحد مسکونی را در سال بازسازی کنیم و ساخت و سازخود را رونق دهیم.

همتی افزود: اگر طرح مسکن مهر سریعتر به سرانجام برسد، می تواند تا حدودی پاسخگو باشد. در سال 95، 2/5 میلیون واحد خالی داریم که دولت هنوز برای اینها کاری نکرده است. باید بانک ها و انبوه سازان شرایطی برای واگذاری اینها در نظر بگیرد مثلا" به ارزش اجاره ای ملک واگذار شود و دولت باید با استفاده از سیاست های تشویقی و تنبیهی مالکین این ها را مجبور به واگذاری کند و مسکن را از حالت سرمایه ای به حالت مصرفی تبدیل کند.

این کارشناس مسکن ادامه داد: در دوران رکود پنج ساله، سرمایه گذاری در بخش مسکن با مشکل مواجه شده است ما باید یک سیاستگذاری برای خانه های خالی داشته باشیم و یک سری سیاست ها هم برای ساخت مسکن های جدید:مثل مسکن مهر.

وی افزود: اگر دولتی با طرحی مانند مسکن مهر مخالف است باید آن را در قالب های دیگر مثل مسکن های حمایتی برای زوج های جوان با استطاعت های مالی کم ادامه دهد و وام ها و تسهیلاتی با بهره های که برای جوانان در نظر بگیرد. پس باید دولت جدید در سیاست های مسکن خود تجدید نظر کند تا بتواند مشکل مسکن زوج های جوان را حل کند.

همتی در خاتمه تاکید کرد: تعویض مسکن باید برای کسی مقدور باشد که می خواهد مسکن خود را به احسن تبدیل کند در غیر این صورت این تعویض به افزایش قیمت مسکن منجر خواهد شد و با توجه به بافت فرسوده مسکن ما باید به فکر رونق در ساخت و ساز بخش فرسوده باشیم.

ایرج رهبر عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران مهمان حضوری برنامه نیز گفت: کاهش نسبی معاملات مسکن در یک ماه گذشته در حالی اعلام شد که بازار مسکن در پاییز و زمستان 95 رشد محدودی را تجربه کرده بود.
 
  کاهش نسبی معاملات مسکن
 
وی رکود دوباره بازار مسکن را غیر طبیعی ندانست و افزود : هر 4 یا 5 سال یکبار رکودی در بازار مسکن اتفاق می فتد که متاثر از اقتصاد کلان کشور است و بخش مسکن بیشترین تاثیر را از اقتصاد کشور پذیرا شده اند.

رهبر درباره وضع بازار مسکن گفت: بحران اقتصادی شامل بازار مسکن هم شده است و یکی ار معضلات انباشت تقاضاست.
 
عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران ادامه داد: خطر دیگر انباشت تقاضا برای خرید مسکن است که موجب افزایش قیمت می شود. هر 10 سال یکبار آماری به دست ما می رسد. طبق آمار سال 95، 2/5میلیون واحد آمار مسکن خالی است که 2/5 میلیون واحد هم ییلاقی ( مسکن خالی دوم ) وجود دارد که البته این آمار خطرناک است.
 
 ایرج رهبر گفت: ما در بافت فرسوده یک سری مسکن متروکه و خالی از سکنه داریم، یک روش هم مسکن خالی در روستاهاست.
 
مورد دیگر شناسایی مسکن های خالی، کنتورهای برق بی استفاده است که مشخص می کند چه تعداد منازل مسکونی خالی از سکنه و بی استفاده هستند.

مطابق آمار بانک مرکزی، نقدینگی کشور از مرز یک تریلیون و 250 هزار میلیارد تومان فراتر رفت که بازار مسکن ظرفیت جذب نقدینگی رو به رشد کشور را ندارد.



نظر شما