شناسهٔ خبر: 19124281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

بسته اخبار انتخاباتی ایرنا از ساعت 6 تا 18/ رهبر معظم انقلاب «هرگز نمی‌گویم به چه کسی رای بدهید یا ندهید»

ایرنا

صاحب‌خبر -

خبرگزاری جمهوری اسلامی برای اطلاع رسانی درباره آخرین تحولات این بخش، هر روز تا زمان برگزاری انتخابات در 29 اردیبهشت ماه و اعلام نتایج، مهمترین اخبار منتشر شده از ساعت 6 تا 18 را منتشر می کند.
خلاصه خبرهای امروز(یکشنبه) ایرنا از مبدا تهران درباره انتخابات از ساعت 6 صبح تا 18 به شرح زیر است :

** ریاست جمهوری
- حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه روز کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران و کارافرینان با بیان این که ، گفتند:اصرار دارم که در پای صندوق رای حاضر باشید،هرکس کشور، نظام و امنیت را دوست دارد در انتخابات شرکت کند.
- سید مصطفی هاشمی طبا نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایرانیان مقیم خارج می توانند سطح دانش کشور را ارتقا دهند و پلی برای افزایش صادرات، ارتباطات مالی، فنی و تکنولوژیک ایران با سایر کشورها باشند.
- مرتضی مبلغ در مطلبی با عنوان' جای خالی برنامه در مناظره اول ' نوشت: در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، اصل بر ارائه برنامه‌های عملیاتی و واقع‌بینانه به مخاطبان است. در مقابل رقبا هم فرصت دارند تا این برنامه‌ها را نقد کنند. چنین شرایطی است که مردم، تصویر دقیقی از صحنه سیاسی کشور، برنامه‌ها و راهکارهای هر نامزد یا جریان سیاسی برای رفع مشکلات کشور به دست خواهند آورد.
- «زیر پوست مناظره»، «چگونه یک رئیس جمهور انتخاب کنیم» و «سیاسی بازی با اشتغال» محورهای تحولات انتخاباتی در روزنامه های امروز یکشنبه به شمار می روند.
چگونه یک رئیس جمهور انتخاب کنیم
- کامبیز نوروزی حقوقدان سرمقاله ای را در روزنامه شرق با عنوان ' چگونه یک رییس جمهور انتخاب کنیم ' منتشر کرد.
- مناظره نخست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مباحث مطرح شده در آن با گذشت دو روز همچنان موضوع نقد و نظر و بهانه ای برای تحلیل و گمانه زنی های انتخاباتی است.
- جلال خوش چهره در مطلبی با عنوان 'وقتی رقابت ها حزبی نیست' که در شماره امروز روزنامه ابتکار منتشر شد ، نوشت : هنوز نمی‌توان برای انتخابات 29 اردیبهشت سرنوشت معلومی را پیش‌بینی کرد. هرچه هست گمانه است و وقایع غیر‌منتظره‌ای که ممکن است در بزنگاه، صحنه را به نفع این و آن تغییر دهد. در این ‌حال آنچه بیش از همه برجسته است اینکه اکنون مردم تماشاگر اوضاع هستند.
- روزنامه اطلاعات در یادداشتی به قلم فتح الله آملی با عنوان 'اخلاق مناظره' نوشت ، اولین مناظره 6 داوطلب تصدی پست ریاست جمهوری، در حالی بیش از 3 ساعت در شبکه اول سیما، بینندگان را پای جعبه جادویی نشاند که به نظر می‌رسد در صورت استمرار وضعیت فعلی، شاهد تندتر شدن مواضع رقبا در مناظره‌های بعدی باشیم.
- روزنامه ایران نگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به معاهده هسته ای را در گزارشی بررسی کرد و آورد: یکی از رویدادهای بی سابقه در خلال مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال 92، طرح بحث ‌های جدی و داغ میان نامزدها بر سر پرونده هسته ‌ای و پرسش درباره چرایی و چگونگی ناکامی مذاکرات اتمی در دولت های قبل بود.
- روزنامه های امروز محورهای اصلی خود را به موضوع های «عیارسنجی از آمار و ادعاهای نامزدها»، «مردم از رئیس‌جمهوری آینده چه می‌خواهند» و «آینده مناظره‌های انتخاباتی» اختصاص دادند.
- محمد سلامتی عضو شورای عالی اصلاح طلبان با تاکید بر این که هیچ کدام از نامزدهای اصولگرا قدرت جذب آرای خاکستری جامعه را ندارند، گفت : نامزدها در تبلیغات خود نباید با یارانه های مردم به صورت مزایده ای برای کسب رای برخورد کنند.
- سخنان یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی مبنی بر ناتوانی شهرداری تهران در تفکیک زباله از مبدا و پاسخ دیگر نامزد در خصوص توانمندی در تولید برق از زباله های پایتخت، مورد توجه بسیاری از تحلیلگران شهری قرار گرفت.
- ابراهیم اصغرزاده با بیان این که روحانی به عنوان رییس جمهوری مستقر بسیار متین وارد مناظره شد و از عملکرد خود دفاع کرد، گفت: در میان اکثریت مردم کارنامه دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی و مناسبات بین المللی پذیرفته شده است.
- احمد حکیمی پور عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به فضای انتخاباتی موجود باید دقت شود روزنامه همشهری که هزینه های آن از بیت المال و منابع عمومی تامین می شود، از کارکرد اصلی خود به عنوان یک روزنامه اجتماعی خارج نشود و سمت و سوی تبلیغاتی و سیاسی نگیرد.
- حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و یازدهمین نشست خبری خود گفت: در آستانه انتخابات و زمان تبلیغات انتخاباتی متاسفانه برخی افراد برای ایجاد فضای دو قطبی و جلب آرای مردم از خط قرمزهای نظام و مردم عبور می کنند.
- گروه پژوهش ایرنا با تهیه گزارشی اعلام کرد، نگاهی به پیش زمینه های اشتغال پایدار حکایت از آن دارد که وعده برخی نامزدهای ریاست جمهوری در زمینه اشتغالزایی هر چند امیدواری برای کاهش نرخ بیکاری ایجاد می کند اما اجرایی شدن آنها نیازمند زمان و راهبرد های تحقق پذیر است.
- علی تابش فعال اقتصادی بخش خصوصی در مطلبی با عنوان 'کاندیداهای ریاست جمهوری و نا دیده گرفتن مشکل مهم' نوشت: جالب است که نه کاندیدهای ریاست جمهوری و نه حتی مصاحبه کننده های آنها در مناظره و مصاحبه ها راجع به مشکل مهم نرخ های وحشتناک سود و تسهیلات بانکی حرفی نمی زنند و علت العلل مشکلات کشور در زمینه تولید و اشتغال واختلاف طبقاتی را به کلی نادیده می گیرند.
-'پوپولیست های ویرانگر'،' حلقه برجامیان '،' سراب رفاه با وعده های پوپولیستی '،'اولویت های شورای شهر پنجم' و 'جای خالی برنامه در مناظره اول'، از جمله عناوین مقالات و مطالب برگزیده ای است که روز یکشنبه در صفحه ایرنا مقاله منتشر شد.
- حسام‌الدین آشنا مشاور رییس جمهوری گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با رعایت بیشتر موازین اخلاقی به این موضوع توجه کنند که مردم فقط به گفته ها رای نمی دهند بلکه به اخلاق هم رای می دهند.
- سیدوحید موسویان رییس ستاد جوانان یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیکاری اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان رامهمترین مساله روز این قشر از مردم کشور دانست و گفت: علاج مشکلات کشور حضور میدانی جوانان است.
- شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد: ظرفیت میانگین اشتغالزایی کل زنجیره صنعت پتروشیمی، حداکثر حدود 16 هزار نفر اشتغال به ازای هر یک میلیون تن ظرفیت جدید است.
- حضور معاون اول رییس جمهوریِ دولت یازدهم میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، همراهی و همسویی وی با رییس دولت یازدهم در نخستین مناظره انتخاباتی، واکنش انتقادی برخی از مخالفان دولت را در پی داشت.
- محمدرضا راه چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی و ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین روز یکشنبه با حضور در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از همزمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا انتقاد کردند.

** شوراهای اسلامی شهر و روستا
- «شورای شهر باید به جایگاه واقعی‌اش بازگردد»، «شورای چهارم و آسیبی که باید دیده شود» و «شهر و شهروند و مدیریت شهری» از جمله محورهای اصلی تحولات انتخاباتی در روزنامه های امروز یکشنبه به شمار می رود.
- منصور روشناسی معاون اجرایی اداری شورای عالی استان ها گفت :شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره کشور هستند و انتخابات شوراها هم از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین رسانه ها بیشتر به انتخابات شوراها بپردازند.
- هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در اطلاعیه شماره پنج اعلام کرد: داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات شوراها حداکثر تا ساعت 20 روز شنبه 16 اردیبهشت ماه 1396 فرصت ارایه شکایت دارند.

اخبار مربوط به انتخابات در استان های مختلف و بازتاب اخبار انتخابات در رسانه های خارجی به صورت بسته جداگانه ای منتشر می شود.
میزگرد**1436** تنظیم و انتشار: داود پورصحت**

برچسب‌ها:

نظر شما