شناسهٔ خبر: 19123224 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

شرایط ارائه کارت بازرگانی برای صادرات کالا از مناطق آزاد اعلام شد

دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران شرایط ارایه کارت بازرگانی برای صادرات کالا از مناطق آزاد تجاری را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -
دفتر صادرات گمرک ایران به استناد نامه دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران و نامه مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه درباره شرایط ارائه کارت بازرگانی و نحوه تشریفات امور گمرکی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام کرد.
 
به گزارش ایرنا، بر این اساس کالاهایی که از قلمرو گمرکی به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی وارد و به همان صورت از آن مناطق به خارج از کشور صادر می‌شود، به استناد ماده17 قانون مناطق آزاد تجاری- صنعتی و تبصره1 ماده8 قانون مناطق ویژه اقتصادی، مشمول مقررات صادرات و واردات است.
 
از این رو صادرکننده این نوع کالاها باید نسبت به ارایه کارت بازرگانی اقدام کند و سایر تشریفات را نیز براساس مقررات صادرات، واردات و امور گمرکی انجام دهد.
 
همچنین بر مبنای ماده 8 قانون مناطق ویژه اقتصادی و ماده8 آیین‌نامه اجرایی آن و نیز ماده14 قانون مناطق آزاد و بند1 اظهارنامه صادراتی ارایه کارت بازرگانی الزامی است و امکان اظهار محمولات صادراتی اشاره شده در سامانه جامع امور گمرکی، بدون الزام به ارایه کارت بازرگانی و با اخذ مجوز موردی که توسط مدیر محترم گمرک مبدا صادرات صادر می شود میسر است.
 
طبق ماده 8 قانون مناطق ویژه اقتصادی، مبادلات بازرگانی مناطق با خارج از کشور یا با سایر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری و صنعتی پس از ثبت در گمرک از حقوق گمرکی، سود بازرگانی و همه عوارض ورود و صدور با هر عنوان معاف است و مشمول محدودیت ها و ممنوعیت های مقررات واردات و صادرات به استثنای محدودیت ها و ممنوعیت های قانونی و شرعی نمی شود و مبادلات بازرگانی مناطق با سایر نقاط کشور به استثنای مناطق یادشده تابع مقررات صادرات و واردات است.

برچسب‌ها:

نظر شما