شناسهٔ خبر: 19121444 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

ترامپ در 100 روز چه کرد؟

صاحب‌خبر -

عصر ایران؛ حسین هوشمند- در سیاست آمریکا، 100 روز ابتدایی دولت جدید از اهمیتی نمادین برخوردار است. روسای جمهور سعی می کنند در این بازه زمانی اقدامات مهمی را انجام دهند تا در هنگامی که رسانه ها به دستاوردهای دولت جدید در 100 روز ابتدایی می پردازند، دستشان پر باشد. موفقیت و شکست رئیس جمهور در تحقق برنامه ها و طرح هایش در این بازه زمانی مهم است و به نوعی رئیس دولت در پایان این دوره باید به مردم درباره اقدامات و سیاست هایش توضیح دهد.

100 روز اول ترامپ

دولت ترامپ با هیاهوی بسیاری آغاز شد و در طول این 100 روز هم با جنجال همراه بوده است. جنجال هایی که ناشی از سیاست های ترامپ و دولتش بوده است. همان طور که قبل از روی کار آمدن ترامپ هم پیش بینی می شد، وی در دو حوزه داخلی و خارجی سیاست های جنجالی را اتخاذ کرده است.

ترامپ با هدف از بین بردن تمام دستاوردهای باراک اوباما و معکوس کردن سیاست های دولت وی روی کار آمد. تمام وعده هایی هم که داده بود مبتنی بر لغو سیاست های اوباما بود. از همین رو در 100 روز ابتدایی دولتش با استفاده از دستورات اجرایی که صادر کرده، سیاست های زمان اوباما را ملغی کرده است.

ترامپ که فاقد هرگونه تجربه در زمینه امور سیاسی بود، فکر می کرد که ریاست جمهوری کار ساده ای است، وی این نکته را در مصاحبه اخیرش اعلام کرده است. اما هنگامی که به قدرت رسیده متوجه شده که اداره دولت کار سخت و دشواری است. از همین رو سیاست های اعلامی و اعمالی وی موجب برانگیخته شدن مخالفت های زیادی چه در سطح داخلی و چه بین المللی شده است.

از نشانه های این عدم تجربه و کاردانی می توان به بیان اظهاراتی در زمان تبلیغات و عقب نشینی از آنها در زمان به قدرت رسیدن، اشاره کرد. به طور مثال ترامپ، دولت چین را متهم به دستکاری در ارزش واحد پولش که منجر به آسیب رسیدن به تراز تجاری آمریکا با این کشور می شود، کرد. همچنین ترامپ تهدید کرد که در این رابطه با آنها برخورد می کند. اما پس از دیدار با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، اظهاراتش را پس گرفت.

ترامپ در زمان تبلیغات پیمان ناتو را «منسوخ» اعلام کرد و با انتقاد از این پیمان نظامی، متحدین آمریکا را نگران کرد، اما در زمان روی کار آمدن صحبت هایش را پس گرفت و از ناتو تعریف و تمجید کرد.

ترامپ تنها توانسته با دستورات اجرایی جلوی سیاست ها و اقدامات دولت اوباما را بگیرد، ولی با وجودی که اکثریت کنگره را در اختیار دارد نتوانسته است لایحه ای را تصویب کند. یکی از مهمترین وعده های ترامپ لغو قانون بیمه درمانی اوباما که 25 میلیون نفر آمریکایی فاقد بیمه را تحت پوشش قرار داده، بود. اما وی و کنگره جمهوری خواه هنوز نتوانسته اند این قانون را که اکثریت مردم آمریکا با آن موافق هستند، را لغو کند.

ترامپ با لغو قوانین زیست محیطی اوباما راه را برای استخراج بیشتر نفت و استفاده صنایع از زغال سنگ را فراهم کرده است. ترامپ و جمهوری خواهان اعتقادی به نقش انسان در گرمایش زمین ندارند.

بحث ممنوعیت ورود شهروندان شش کشور مسلمان هم با استفاده از دستور اجرایی عملی شد ولی از آنجایی که ترامپ با راهکارهای سیاسی و قانونی آشنا نبود و دستوری را صادر کرد که فاقد دلایل منطقی و محکمه پسند بود، قضات سراسر کشور مانع از اجرایی شدن آن شدند. این هم شکستی برای ترامپ بود.

یکی از معدود دستاوردهای ترامپ در این بازه زمانی، تایید قاضی نیل گورسچ به عنوان عضو دیوان عالی این کشور بود. جمهوری خواهان که اکثریت سنا را در اختیار دارند، مانع از مخالفت دموکرات ها شدند و صلاحیت این قاضی را تایید کردند.

ترامپ هنوز نتوانسته به یکی از مهمترین وعده هایش یعنی کشیدن دیوار مرزی با مکزیک جامه عمل بپوشاند. حتی هنوز معلوم نیست وی چگونه می خواهد منابع مالی این دیوار 3000 کیلومتری را تامین کند.

در حوزه بین المللی هم ترامپ فقط گرد و خاک ایجاد کرده است. وی با کنار گذاشتن سیاست های اوباما که آنها را انفعالی می دانست، اقدامات تهاجمی را در پیش گرفته است. ترامپ یکی از بحران های همیشگی سیاست خارجی آمریکا، یعنی کره شمالی را به مرز جنگ اتمی کشانده است و دو طرف در حالی که مدام یکدیگر را تهدید می کنند در حال آماده شدن برای جنگ هستند. ترامپ به وضوح کره شمالی را تهدید به حمله نظامی کرده است و نیروهای نظامی و سامانه های موشکی را در اطراف این کشور مستقر کرده است.

ترامپ درباره موضوع سوریه در حالی در زمان انتخابات شعار می داد که اولویتش مبارزه با داعش است نه دولت سوریه، روندی معکوس را در پیش گرفته است. ترامپ کاری را که دولت اوباما نکرد، انجام داد و به سوریه حمله موشکی انجام داد. حمله ای که به بهانه تسلیحات شیمیایی انجام گرفت. حمله ای که به سود تروریست ها تمام شد.

آمریکا در حالی که از «مادر بمب ها» بزرگترین بمب آمریکا در افغانستان استفاده کرد، با لفاظی هایش به طور مدام ایران را هم تهدید می کند. روابط با روسیه هم که پیش بینی می شد گرم تر از دولت قبلی شود، با چالش ها و رسوایی هایی از جمله رابطه مقامات دولت ترامپ قبل از انتخابات، روبرو شده است.

میزان محبوبیت در 100 روز ابتدایی

ترامپ در حالی دولتش را آغاز کرد که چه قبل از تحلیف و چه در دوران ریاست جمهوری اش با تظاهرات گسترده ای روبرو بوده است. بزرگترین تظاهرات تاریخ آمریکا با حضور حدود 4 میلیون نفر در روز 21 ژانویه در سراسر کشور علیه ترامپ برگزار شد. اوباما تنها رئیس جمهور تاریخ معاصر آمریکا است که محبوبیتش در 100 روز ابتدایی زیر 50 درصد بوده و هیچ وقت به بالای 50 درصد نرسیده است.

بیشترین میزان محبوبیت ترامپ در این 100 روز، 46 درصد بوده که مربوط به روز 24 ژانویه، یعنی 4 روز پس از آغاز دولتش بوده است. کمترین میزان محبوبیت هم مربوط به روز 28 مارس با 35 درصد بوده است. این میزان هم کمترین میزان محبوبیت در 100 روز ابتدایی در مقایسه با دیگر روسای جمهور بوده است. به طور متوسط میزان محبوبیت ترامپ در این 100 روز، 42 درصد بوده است.

100 روز به روایت اعداد

یکی از ابزارهایی که موجب پیروزی ترامپ در انتخابات شد، توییتر بود. ترامپ با استفاده از این برنامه توانست بدون واسطه با مخاطبانش ارتباط برقرار کند و با توییت های جنجالی ای که منتشر می کرد، رای جمع کند. ترامپ با استفاده از توییتر سیاست هایش را اعلام می کند و به رقبای سیاسی اش حمله می کند. بسیاری از مخالفانش به ترامپ لقب رئیس جمهور توییتری داده اند و می گویند کشورداری از طریق توییتر انجام نمی پذیرد. ترامپ در این 100 روز، 507 توییت منتشر کرده که 11 توییت را پاک کرده است.

ترامپ به طور کلی ارتباط خوبی با رسانه ها ندارد و رسانه های مخالف خودش را به باد انتقاد می گیرد و آنها را جعلی می خواند. ترامپ در این مدت 32 مصاحبه انجام داده است که از این بین 13 مصاحبه با فاکس نیوز، رسانه مورد علاقه اش بوده است. وی همچنین 9 کنفرانس خبری هم داشته است.

ترامپ در این مدت 31 روز به املاک خود در سراسر کشور سفر کرده است. معروف ترین آنها هم ویلای لوکس اش معروف به مارالاگو در فلوریدا است که رئیس جمهور چین و نخست وزیر ژاپن را هم به آنجا دعوت کرد. ترامپ در حالی از گلف بازی کردن اوباما انتقاد می کرد که خودش 19 بار تاکنون برای گلف بازی کردن به زمین گلف رفته است.

ترامپ در این 100 روز به 12 ایالت سفر کرده است، درحالی که هیچ گونه سفر خارجی نداشته است. همچنین وی میزبان 16 رهبر خارجی بوده است. ترامپ در این مدت نتوانسته هیچ گونه لایحه ای در کنگره به تصویب برساند و در مقابل 32 دستور اجرایی صادر کرده است.

در این بازه زمانی، 5 تظاهرات بزرگ در پایتخت علیه ترامپ برگزار شده است. معترضین در این تظاهرات به سیاست های ترامپ در رابطه با زنان، مالیات، مهاجرت، علم و ممنوعیت ورود مسلمانان اعتراض کرده اند. ترامپ از الان به فکر دوره دوم ریاست جمهوری اش هم هست و توانسته 13 میلیون دلار کمک مالی جمع آوری کند.

دولت ترامپ، دولتی شکننده و غیرقابل پیش بینی است و با این روندی که در این 100 روز طی کرده است نمی توان به پایان دوره اول یا پیروزی در دوره دوم امیداور بود.

نظر شما