شناسهٔ خبر: 19119276 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سرزمین قهوه، جوشید!

کشورهای قاره آمریکای جنوبی روز به روز اوضاع بحرانی تری پیدا می کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) جهان اقتصاد نوشت: شاید همگان عادت کرده اند که خبرهای شورش و جنگ را بیشتر از خاورمیانه بشنوند، ولی گویا جنگ ها و درگیری ها به سمت آمریکای جنوبی کشیده شده است.

می توان گفت عمده ترین تفاوت میان قاره امریکای جنوبی و خاورمیانه این است که کشورهای خاورمیانه علاوه بر جنگ های داخلی، جنگ های بیرونی نیز انجام می دهند ولی در قاره امریکای جنوبی فعلا و در حال حاضر کشورها درگیر بحران داخلی هستند. بحرانی که بیشتر اقتصادی است و بسیاری آن ها را ظهور رئیس جمهورهایی با دیدگاه پوپولیستی می دانند.

ونزوئلا که حال و روزش به وخامت کشیده شده و تکلیف آن چه زمانی مشخص می شود معلوم نیست.

اما برزیل وارد مرحله تازه ای از بحران شده و گرفتاری این کشور با ونزوئلا متفاوت است.

کشور ونزوئلا بعد از مرگ هوگو چاوز با ادامه راه همان سیاست های رئیس جمهور، سکان هدایت آن به نیکلاس مادورو سپرده شد.

مادورویی که دیدگاه های تقریبا یکسانی با چاوز داشت.

اما مردم برزیل که زودتر از مردم ونزوئلا به شرایط بد اقتصادی آگاه شدند، رئیس جمهوری را انتخاب کردند که دیدگاه های متفاوتی داشته ولی گویا مردم این تفاوت را حس نکرده و همچنان ناراضی اند.

این نارضایتی ها روز جمعه از ریودوژانیرو به سراسر جهان مخابره شد.

برزیلی که روزی به عنوان کشوری در حال توسعه نامیده می شد، حال در شرایط بدی گرفتار شده است.

عده ای این نظر را دارند که این مشکلات از زمان ریاست جمهوری روسف آغاز شد.

او که در سال ۲۰۱۰ در مقابل خوزه سرا توانست در دور دوم رئیس جمهور برزیل شود، با شرکت مجدد در سال ۲۰۱۴ دوباره در دور دوم با اختلافی اندک به پیروزی رسید. اما آرامش در ریاست جمهوری روسف زیاد طول نکشید و در پی انتشار اتهاماتی بر علیه وی مبنی بر دریافت رشوه از شرکت نفتی پتروبراس اعتراضات گسترده  میلیونی در برزیل شکل گرفت.

در نهایت میشل تمر ابتدا به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور شد و بعد با برکناری روسف به عنوان رئیس جمهور برزیل سوگند یاد کرد.

مشیل تمر در سال  نیز۲۰۱۱ به عنوان معاون اول رئیس جمهور در کابینه دیلما روسف مسئولیت داشت.

اما در حال حاضر با توجه به گزارش های رسیده از برزیل نشان می دهد که برزیل دچار بحران اساسی است و آن کشور هم مانند ونزوئلا در شرایط خوبی به سر نمی برد.

خبرها حاکی از این است که فروشگاه ها، اتومبیل ها، اتوبوس ها و.. در ریودوژانیرو به آتش کشیده شده اند.

در حین برگزاری اعتراضات مردم و  جولان دادن آنها در خیابان ها مردم در خانه های خود مانده و از ترس بیرون نیامدند.

مردم این شهر به سیاست های حاکم در کشور معترضند و برخی از اتحادیه ها خواستار اعتصاب شده اند.

اتحادیه های کارگری در اعتراض به اصلاح نظام بازنشستگی خواستار این اعتصاب شده بودند.

از صحبت های رئیس جمهور این کشور مشخص است که خود او نیز می داند که برزیل در چه شرایط است.

او معتقد است که برزیل در بدترین شرایط رکود قرار دارد ک هیچ گاه در این کشور اتفاق نیفتاده است.

او از مردم خواسته است تا برای بیرون آمدن از این شرایط بحرانی همه باید دست به دست هم دهند تا بتوانند مشکلات حاکم بر کشور را حل کنند.

به نظر می رسد که اعتصابات مردم برزیل در دو دهه اخیر بی سابقه بوده است و هیمن امر باعث شده تا نگرانی درباره سرزمین قهوه بیش از قبل باشد.

کنگره برزیل در روزهای آتی درباره تغییرات پیشنهادی در قوانین بازنشستگی رای‌گیری خواهد کرد. طبق آن، حداقل سن بازنشستگی برای مردان ۶۵ و برای زنان ۶۲ سال می‌شود. کارمندان در بخش دولتی سابقا می‌توانستند به دلایل شرایط فردی زودتر بازنشسته شوند. پیشنهاد دولت میشل تامر، رئیس‌جمهوری برزیل برای مقابله با رکود همچنین شامل کاهش مزایای بازنشستگی هم می شود.

رئیس جمهور برزیل معتقد است که این طرح برای پرهیز از فروپاشی نظام بازنشستگی لازم است اما نظر مردم عکس آن است.  اتحادیه ها می گویند که هزینه این تغییرات شامل افزایش سن بازنشستگی و کاهش مزایا بر دوش فقیرترین بخش جامعه برزیل خواهد افتاد.

در جریان اعتصاب مردم برزیل، بسیاری از جاده ها بسته شده است.

باید منتظر ماند و دید که آیا مردم برزیل تا پایان دوره کاری تمر که دسامبر ۲۰۱۸ به پایان خواهد رسید صبر می کنند یا او نیز گرفتار سرنوشتی همانند روسف خواهد شد.


نظر شما