شناسهٔ خبر: 19119140 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان:

۶ هزار نفر از اتباع خارجی در سطح استان مجوز کار دارند/ اعمال محدودیت بکارگیری نیروی کار خارجی در شرق استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شهرستانهای شاهرود، دامغان و میامی مناطق ممنوعه استفاده از نیروی کار خارجی در استان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، همزمان با فرارسیدن هفته کار و کارگر، اسماعیل غنیان مدیرکل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در بازدید از دفتر شبکه اطلاع رسانی مرآت، ضمن اطلاع از نحوه تولید و انتشار خبر در این شبکه با خبرنگار مرآت به گفتگو پرداخت.

پس از انتشار بخش نخست این گفتگو در روزهای گذشته، بخش پایانی گفتگوی خبرنگار مرآت با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان را در ادامه می خوانید:

مرآت- این اداره کل در زمینه اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی انجام داده و چه میزان تسهیلات رونق به واحدها پرداخت شده است؟

غنیان- این اداره کل تسهیلات رونق به واحدها پرداخت نمی کند و کارگروه رونق این اقدامات را انجام می دهد.

بر طبق آمار و اطلاعات مسئولان امر بیش از 400 میلیارد تومان به کارگاههای مختلفی که متقاضی تسهیلات بودند در زمینه سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به تبع رونق تولید، تثبیت اشتغال و اشتغال جدید در سطح استان تسهیلات پرداخت شده است.

اقتصاد مقاومتی رویکرد هایی اعم از دانش بنیان بودن، برون گرا، درون زا و مردمی بودن اقتصاد دارد که مهمترین اقدامی که این اداره کل انجام داده، مردمی بودن اقتصاد است که بخش خصوصی و تعاونی ها در این زمینه حداکثر مشارکت را داشته اند.

به همین منظور و با توجه به شعار وزرات خانه "هر محل فعالیت، یک محصول" سال گذشته تعاونی های محصولی در استان تشکیل شد.

در تعاونی محصولی کسانی که برای تولید یک نوع ماده و محصول فعالیت دارند با اندک سرمایه خود و کمک های دولتی دور هم جمع شوند که باید از آنها بهتر حمایت کرد که هم اشتغال موجود حفظ و اشتغال جدید ایجاد شود و بحث پیشگیری از مهاجرت صورت گیرد.

مرآت- چه اقداماتی در طرح تکاپو در استان صورت گرفته است؟

غنیان- توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(طرح تکاپو) یکی از بحث هایی که به عنوان رسته های پر اشتغال در ستاد اقتصاد مقاومتی مصوب شد و وزارت تعاون کار رفاه اجتماعی به دنبال آن بود.

در استان فعالیت های مختلفی و مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفت 50 رسته در استان وجود داشت که می شد روی آن در این زمینه کار کرد که بزرگترین رسته فعالیتی که در استان وجود داشت جذب توریسم و گردشگر و زوار بود.

در این رابطه شورای راهبری طرح تکاپو در استان تشکیل و از کلیه دستگاههایی اداری دعوت شد تا از پتانسیل و امکانات آنها استفاده شود چراکه وقتی گردشگری را بتوانیم یک ساعت در استان نگه داریم می توانیم 30 رسته را به فعالیت واداریم.

سبدی از کلیه امکانات استان را باید برای زوار و گردشگر فراهم کرد که به همین منظور کمیته های سوغات، مشاغل خانگی، آموزش جهت جذب گردشگر و توریسم و... در سطح استان تشکیل شد.

یک نقشه از مراکز و مکان های تفریحی، آثار تاریخی و طبیعی تهیه شد و که در اختیار گردشگران و توریسم قرار بگیرد که این امر نیز از طریق شبکه های مجازی صورت گرفت.

مرآت- چند نفر از اتباع خارجه در استان مشغول به فعالیت هستند؟

غنیان- 6 هزار نفر از اتباع خارجی در سطح استان مجوز کار دارند.

قریب به 3 هزار نفر از اتباع خارجه در شهرستان های سمنان، مهدیشهر وسرخه و بیش از 3 هزار نفر در آرادان و گرمسار شاغل هستند.

شهرستان های میامی، دامغان و شاهرود به دلیل نامناسب بودن وضعیت کار، منطقه ممنوعه برای به کارگیری نیروهای اتباع خارجه هستند.

ممنوعه شدن این شهرستان ها ازمصوبات شورای تامین استان بوده که در کارگروههای در شهرستان ها بررسی شد که به چه رشته هایی و به چند نفر نیاز دارد و کارهایی که ایرانی ها آن را انجام نمی دهند مانند خشت زنی، آجر زندی، مقنی و... اتباع خارجه را به کار گیری کنند.

مرآت-چند کارگاه بخاطر بکارگیری نیروهای اتباع خارجه به صورت غیرمجاز تخلف داشته اند؟

غنیان- در کارت اشتغال اتباع خارجه کارشان ذکر شده است و اگر در جایی دیگر به کار گیری شوند جریمه خواهند شد.

سال گذشته در قالب طرح گشت مشترک 527 نفر از اتباع خارجی غیرمجاز شناسایی شدند که اداره کار با کارفرمایان برخورد کرد و نیروی انتظامی و دادگستری با خودافراد برخورد داشته اند.

مرآت-چند تشکل فعال کارگری کارفرمایی در سطح استان فعال هستند؟

غنیان- در حال حاضر در استان 143 تشکل فعال کارگری کارفرمایی داریم که متشکل از نماینده کارگران در واحدهای تولید، شورای اسامی کار، انجمن صنفی کارگری و کارفرمایی است.

مرآت- چند حادثه ناشی از کار در استان در سال گذشته رخ داده است ؟

غنیان- سال گذشته 7 حادثه منجر به فوت و 50 حادثه منجر به قطع و نقص عضو داشته ایم که  حوادث ناشی از کار در سطح استان نسبت به سال 94 نزدیک به 20درصد کاهش داشته است.

بیشترین فراوانی حوادث در بخش پیمانکاری علی الخصوص در زمینه ساختمانی است.

کاهش حوادث ناشی از کار به دلیل تایید صلاحیت ایمنی پیمانکار بوده که یکی از شاخصه های آن داشتن مسئول ایمنی است

اگر کسی که تایید صلاحیت ایمنی را دریافت کرده مراقب کارگران نباشند و حوادث زیادی رخ دهد برای سال بعد تایید صلاحیت را دریافت نخواهد کرد و نمی تواند در هیچ مناقصه ای شرکت کند.

در واحدهای صنعتی نیز کمیته حفاظت فنی بهداشت کار تشکیل شده است که یک مسئول ایمنی دارند و به طور جدی در این زمینه کار می کنند که صنایع باخطر بالا را جدا کرده و به طور جداگانه بازرسی های آنها صورت می گیرد و فاصله بازدیدها بهم نزدیک است و محل های خطرناک و حادثه آفرین که ایمنی را رعایت نمی کنند تعطیل و یا به دادگستری معرفی می شوند.

مرآت- حقوق کارگران چه میزان افزایش داشته است؟

غنیان- حقوق کارگران امسال 14درصد افزایش داشته است.

مرآت- چه ویژه برنامه هایی در هفته کارگر برگزار خواهد شد؟

غنیان- هر ساله ویژه برنامه هایی در هفته کارگر برگزار می شود که امسال رویکرد جدیدی این اداره کل در پیش گرفته است که تمام تقدیر ها و جشن ها در واحدهای تولیدی بزرگ برگزار خواهد شد که این روند باعث ایجاد انگیزه در بین کارگران و افزایش بهره وری می شود.

دیدار با استاندار، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، دیدار با ریاست جمهور و تقدیر از کارگران نمونه ملی و... از دیگر برنامه های هفته کار و کارگر است.

تقدیر از کارگران استانی در دهه فجر صورت گرفت و 11 اردیبهشت ماه سالجاری از نمونه های ملی تقدیر خواهد شد.

شهید پازوکی به عنوان کارگر نمونه ملی استان در سال گذشته انتخاب شد که قرار بود که قرار بود اردیبهشت ماه 95 هدیه اش را از ریاست جمهور دریافت کند که قبل از هفته کارگر در عملیات تفحص به شهادت رسید.

امسال روز شهادت شهید پازوکی با اعضای کمیته گرامی داشت کار و کارگر با خانواده اش دیدار خواهیم داشت.

آنچیزی را که از نظر معنوی و مادی و اختراعات  برای یک کارگر ملی انجام می دادیم برای مباحث تشییع و ... این شهید نیز انجام شد که همه مردم بدانند نیروی کار ارزشی و خلاق بوده است.

شهید محمد پازوکی از شهدای شاخص قشر کارگری است.

مرآت- از اینکه پاسخگوی سوالات ما بودید از شما تشکر می کنم

غنیان- من نیز از شما و همکارنتان صمیمانه تشکر می کنم و امیدوارم در عرصه اطلاع رسانی موفق و پیروز باشید

 

انتهای پیام/

نظر شما