شناسهٔ خبر: 19118657 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

استاندارمرکزی :

کاهش وابستگی بودجه سالانه به درآمدهای نفتی دستاورد مهم دولت یازدهم است

زمانی قمی استاندار مرکزی در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان که در محل استانداری برگزار شد، گفت:کاهش وابستگی بودجه سالانه به درآمدهای نفتی دستاورد مهم دولت یازدهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ زمانی قمی استاندار مرکزی با اشاره به کاهش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی، گفت: وابستگی بودجه دولت به  نفت از 45 درصد به 34 درصد کاهش یافته است که  اگر سیاستهای گذشته ادامه می یافت این وابستگی  به صفر می رسید چرا که  دیگر نفتی از کشور صادر نمی شد. 

وی ادامه داد: در حوزه محیط زیست هم اگر سیاستهای گذشته ادامه می یافت با تعطیلی بقیه کارخانه ها دیگر دودی از کارخانه ای بیرون نمی آمد که بخواهیم نگران آلودگی هوا باشیم .

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت و مقایسه شرایط ایران در چهار سال اخیر با کشورهای پیرامونی ، گفت: در امارات متحده عربی نرخ رشد اقتصادی  4 و شش دهم درصد بود که  با کاهش قیمت نفت این رشد 50 درصد تقلیل یافت و به 2 و سه دهم درصد رسید.

استاندار مرکزی ادامه داد: در این دوران نرخ رشد  اقتصادی در کشور عربستان 66 درصد کاهش یافت در صورتیکه 900 میلیارد دلار هم ذخیره ارزی داشت و کشور روسیه هم با کاهش قیمت نفت رشد  منفی یک و نیم درصد و نرخ تورم دو رقمی را تجربه کرد.

زمانی قمی افزود: کشورهای ونزوئلا و کاراکاس هم در سال 92 نرخ بیکاری برابر با ایران داشتند که ایرانی ها انتخابشان بر این بود که نرخ رشد اقتصادی منفی شش درصد را به عدد مثبت برسانند و آنها  انتخابشان به گونه ای بود که نرخ تورم کشورشان به  720 درصد رسید .

وی بیان کرد: با این مقایسه ها می توان  تفاوت بین تدبیر و غیر تدبیر را هم در شرایط قبل از استقرار دولت یازدهم  و  هم در مقایسه با شرایط کشورهای پیرامونی  درک کرد.

استاندار مرکزی اظهار کرد: نرخ بیکاری استان مرکزی در ابتدای شکل گیری دولت یازدهم 10 و چهار دهم درصد  بود که امروز به  7 و سه دهم درصد رسیده است و  این مهم نشان  می دهد استان در چه مسیری حرکت کرده است.

وی بیان کرد: از سال 84 تا 92 تعداد شاغلین کشور هیچ تفاوتی نکرده است یعنی در این دوران که پر پول ترین مقطع کشور بود  تعداد شاغلین یک عدد ثبات بوده است .

وی گفت: از سال 94 تا  95 نرخ بیکاری در 22 استان کشور افزایش پیدا کرده و در 10  استان کشور نیز  نرخ بیکاری  پائین آمده  است که  استان مرکزی نیز در این زمره است.

زمانی قمی گفت: سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر  به جرگه افراد خواهان شغل می پیوندند و طبیعی است که با شرایط و نرخ بیکاری که از دولت گذشته به دولت یازدهم به ارث رسیده است با ایجاد  تعداد 600 یا 700 هزار شغل هنوز هم  افراد زیادی  در صف بیکاران  خواهند بود.

زمانی قمی گفت:  سازمان میراث فرهنگی در سال 84  با 920 کارمند تحویل دولت داده شد و با 6 هزار و 300 نفر تحویل گرفته شد، این در حالی است که در دلیجان که ظرفیت های بزرگ گردشگری کشور را در اختیار دارد یک کارشناس حوزه میراث فرهنگی  در این شهرستان نیست  که بتواند با یک سرمایه گذار صحبت اقناعی کند.

استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جهت گیری مطلوب بودجه سال آتی در این استان، مرهون تلاش های نمایندگان و دولتمردان دولت تدبیرو امید است.

وی بیان کرد: برای نخستین بار از تمرکز اعتبارات کشور از سطوح ملی آرام آرام فاصله گرفته می شود و به سمت استان ها پیشروی می شود که این امر اتفاق مبارکی است.

استاندار مرکزی ادامه داد: در بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز تصمیمات مناسبی گرفته شده که به عدالت نزدیک تر است.

استاندار مرکزی با تبریک روز پاسدار، گفت: سپاه پاسداران از نهادهایی است که از شکل گیری انقلاب اسلامی تا  به امروز  از مرزهای انقلاب که فراتر از مرزهای خاکی تعریف شده ، بخوبیحراست  و حفاظت کرده است  و تلاش ها و خدمات پاسداران در نظام جمهوی اسلامی بسیار ارزشمند است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی نیز در سخنانی گفت: بودجه سال ۹۶ اعتبارات تملک دارایی های این استان نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد و اعتبارات هزینه ای ۱۸ درصد افزایش یافته است.

 یادگاری افزود: بودجه تملک دارایی و سرمایه ای کشور در سال ۹۶، ۷۱۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که این رقم نسبت به سال قبل ۲۴ درصد افزایش را نشان می دهد و سهم استان مرکزی در این بخش با افزایش ۱۳۰ درصدی سه هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی ادامه داد: اعتبارات هزینه ای کشور نیز با ۱۸ درصد افزایش برای سال ۹۶ به ۲ هزار و ۵۳۰ هزار میلیارد ریال رسیده که سهم استان مرکزی در این بخش با ۱۲ درصد افزایش، یکهزار و ۹۰۰ میلیارد ریال است.

یادگاری اظهار کرد: بودجه سال ۹۶ کشور بر احتساب نفت ۵۰ دلاری بسته شده است.

وی بیان کرد: میزان درآمد کشور برای سال جاری ۸۴۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که این رقم نسبت به سال ۹۵، ۹ درصد افزایش داشته است.

یادگاری گفت: درآمد امسال استان مرکزی نیز بر مبنای افزایش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته، ۱۷ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی افزود: اعتبارات استانی نیز با حدود 15 درصد افزایش از یکهزار و 190 میلیارد ریال به یکهزار و 370 میلیارد ریال رسیده است.

یادگاری گفت: سه ردیف اعتباری دیگر نیز در بودجه امسال از جمله ارتقای شاخص های اقتصادی، سهم ورزش و اعتبارات ویژه لحاظ شده که نیازمند دستور العمل های خاص است.

وی عنوان کرد: اعتبار حقوق نیز نسبت به مصوب سال گذشته 15 درصد افزایش دارد که از 930 میلیارد ریال سال گذشته به یکهزار و 70 میلیارد ریال در سال جاری رسیده است.

گفتنی است در این نشست  کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب و حسینی  نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز سخنانی را بیان کردند.

در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی احکام مرتبط با استان ها در قانون بودجه سال 96 ارایه شد و فعالیت شرکت پیشه وران فولاد و فلز در مجاورت روستای مبارک آباد اراک در ضلع شمالی کنار گذر این شهر و واگذاری حق استفاده از بخش از بیمارستان نوبران به هلال احمر مصوب شد.

 

 

نظر شما