شناسهٔ خبر: 19118365 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

«خطر جنگ» هم مثل وعده ۱۰۰ روزه دروغ از آب درآمد

منبع: فارس

رئیس‌جمهور روحانی در حالی از «رفع تهدید جنگ» بعنوان مهمترین دستاورد برجامش یاد می‌کند که اولاً تهدیدات جدی‌تر شده است و ثانیاً برجام قرار بود دستاوردهای دیگری داشته باشد!

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، برجام روحانی قرار بود 2 وعده مهم و شاخص را محقق کند.

اولی «لغو تمام تحریم‌ها» بصورت بالمرّه و دومی «ارزانی» یا همان تندتر چرخیدن چرخ زندگی مردم.

از این وعده‌های پرطمطراق حالا حدود 4 سال می‌گذرد و دولت یازدهم متأسفانه بدون هیچ اغراقی در هر دو وعده شکست خورده است.

تحریم‌ها نه تنها بالمرّه و تماما لغو نشدند بلکه آمریکا بر دامنه تحریم‌های ملموسش علیه ایران اسلامی افزوده است، بانک‌های اروپایی و غیر اروپایی از همکاری با دولت ایران در پسابرجام استنکاف می‌کنند و در ازای آنهمه وعده و وعید پیرامون تحریم‌ها نیز فقط بخش غیر ملموسی از تحریم‌ها که به چشم عموم مردم نمی‌آیند تعلیق شده‌اند.

در بحث ارزانی کالا هم نارضایتی وسیعی از میزان تحقق شعار دولت وجود دارد و چیزی به نام «وضع موجود» که در محتوا به اوضاع اقتصادی اشاره دارد، ستاد مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدالیون را به شدت با چالش مواجه کرده است.

در این حال و اوضاع اما اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها شاید به دلیل واقعیت‌هایی که از همان روز اول می‌دانستند، به یکباره به سمت دستاوردهایی از برجام اشاره می‌کنند که هیچکس سراغی از آنها ندارد!

دستاوردهایی مثل چیزی به نام «رفع تهدید جنگ»!

*رفع تهدید جنگ و گرسنگی بواسطه برجامِ روحانی!/توهّمات به جای واقعیت‌های ملموس

زمزمه‌های مربوط به «دستاورد جنگی برجام» در پسابرجام شدت بیشتری به خود گرفت...

در واقع پس از بی‌نتیجگی توافق موقت ژنو در سال 92 و بی‌دستاورد بودن محرز برجام که در اسفند سال 94 اجرایی شد، به ناگاه موجی از دستاوردهای نادیده و ناملموس از سوی ستاد دولت و اصلاح‌طلبان به منصه عمومی سرازیر شدند.

موجی که در شاخص‌ترین ادعاهای خود بیان می‌کرد که برجام خطر جنگ را از کشور دور کرده و مانع از ونزوئلاییزه شدن ایران شده است!

رئیس‌جمهور روحانی طی اظهاراتی در مردادماه سال گذشته و در اوج شکل‌گیری جستجوی عمومی برای یافتن دستاوردهای برجام، گفت: مهمترین اثر برجام این بود که سایه شوم تهدید از بالای سر ما رفع شد.[1]

به دنبال او کسان دیگری از اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها نیز به کرّات در این باره سخن گفتند.

محمدعلی نجفی، مشاور رئیس‌جمهور طی اظهاراتی در یک سخنرانی از این گفته بود که «فکر نبودن برجام تنم را می‌لرزاند؛ فرانسه می‌خواست به ایران حمله کند»[2]

مسعود سلطانی‌فر و مجید انصاری، نیز دولتی‌های دیگر بودند که در مقاطع مختلف با اصرار بیان می‌کردند که از طرفهای اروپایی شنیده‌اند فرانسه تا قبل از برجام قصد داشته به ایران حمله کند.

در همان روزها فردی به نام سیدکاظم موسوی بجنوردی نیز طی مقاله‌ای در روزنامه اعتماد نوشته بود: هیچ کس بهتر از آقای دکتر حسن روحانی که از عقبه انقلاب و سرد و گرم چشیده روزگار و یار امین و دوستدار صادق رهبر معظم انقلاب است نمی تواند کشور ما را از خطر جنگ دور نگه دارد.

به نظر می‌رسید فضا به گونه‌ایست که اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها راهی هم به جز این نداشتند که از یک دستاورد نادیده، ناگفته و ناملموس به نام «رفع تهدید جنگ» سخن بگویند تا بتوان به لطیف‌الحیل هم که شده یک دستاورد را برای برجام علَم کنند.

رفتاری که تحلیلگران از آن با عنوان «دستاوردتراشی» یاد می‌کردند.

بحث ونزوئلا شدن ایران و بروز قحطی و گرسنگی در صورت نبود برجام نیز همان روزها و هماهنگ با طرح مسئله جنگ از سوی ستاد مشترک اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها مطرح می‌شد.

سیدرضا صالحی امیری، از نزدیکان رئیس‌جمهور زمانی در یک مصاحبه گفته بود:«اگر مذاکرات ما به نتیجه نمی‌رسید و در حال حاضر برجام اجرایی نمی‌شد، شورای امنیت که برای فروش نفت ایران سقف یک میلیونی تعریف وحتی کشورهای دریافت‌کننده را هم مشخص کرده بود، تصمیم داشت اگر این مساله حل نشود هراز چند گاهی بیست درصد ازاین میزان فروش را کاهش دهد. به اعتقاد من اگر برجام نبود ما به سمت وضعیت نفت در برابرغذا و دارو می‌رفتیم.»[3]

حمیدرضا جلایی‌پور، فعال اصلاح‌طلب هم فرد دیگری بود که در گفت‌وگو با شماره 188 نشریه تجارت فردا تأکید می‌کرد:«اگر روحانی با تدبیر جلو رشد فزاینده تحریم‌ها را نمی‌گرفت من شک ندارم که وضعیت معیشتی مردم ایران به وضعی فعلی و بحرانی ونزوئلای کنونی نزدیک می‌شد. در حال حاضر در ونزوئلا، توزیع نان به کمک ارتش انجام شده و تورم به 700 درصد رسیده است. خوشبختانه برجام توانست جلو ونزوئلایی شدن ایران را بگیرد.»[4]

اما این دستاوردتراشی‌ها نه تنها با یک گلوگاه مهم به نام «واقعیت‌های ملموس» روبه‌رو بودند بلکه در ماه‌های اخیر منتهی به انتخابات نیز رخدادهایی بوقوع پیوست که نشان داد حتی ادعای موهوم رفع تهدید جنگ نیز بی‌سرانجام بوده و اتفاقاً با وجود دولت یازدهم، خطر جنگ بیشتر هم شده است.

*این دروغ محض...

حقیقت این است که خطر جنگ قبل از مذاکرات هم بصورت بالفعل وجود نداشت...

چه اینکه جمهوری اسلامی ایران نه تنها پنجه پر قدرت خود را در جنگ 8 ساله و در جنگ نفت‌کش‌ها بصورت مستقیم به آمریکا نشان داد بلکه در جنگ‌های نیابتی در لبنان و فلسطین و سوریه نیز آمریکا را شکست داده بود و بنابراین دولت آمریکا و همپیمانانش حتی با خرده هوشی هم حمله به ایران را متصوّر نبوده و نخواهند بود.

اما جدای از تجربه‌های آشکار، عقلانیت هم چیزی بود که در القای تئوری تهدید جنگ و خطر گرسنگی و نوشدارو بودن برجام برای آنها وجود نداشت.

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اسبق اطلاعات زمانی در کنایه به ماجرای خطر قحطی غذا گفته بود: ایران اسلامی حتی در زمان جنگ که کشتی‌های غذای مردم در خلیج فارس با موشک مورد اصابت قرار می‌گرفت نیز دچار خطر جنگ نشد.[5]

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این باره گفته است:‌ دور شدن سایه جنگ ربطی به برجام ندارد، چرا که اساساً گزینه جنگ، قبل از مذاکرات به بایگانی کاخ سفید رفته بود.[6]

و مقام معظم رهبری نیز در یکی از سخنرانی‌های خود و در اشاره به پافشاری کلان دولت و اصلاح‌طلبان در زمینه وجود خطر جنگ و دفع آن بوسیله برجام، از عبارت مشهور «دروغ محض» استفاده کرده و فرمودند:

«امروز هم مثل قبل از گزینه‌های نظامی روی میز حرف می‌زنند و آن مسئول اروپایی هم به مسئولان ما می‌گوید "اگر برجام نبود وقوع جنگ حتمی بود"، اما این حرف یک دروغ محض است و آنها می‌خواهند ذهن ما را از جنگ واقعی یعنی نبرد اقتصادی منحرف کنند و به جنگ نظامی سوق دهند تا مسئولان کشور از تمرکز در عرصه پیشرفت اقتصادی و توجه به جنگ فرهنگی غربی‌ها با ملت ایران باز بمانند.»[7]

*وقتی دروغ خطر جنگ هم دروغ است/«برجامِ روحانی» مزدش را گرفت؛ آمریکا:ایران بزرگترین حامی تروریسم است

در کنار این واضحات اما دولت آمریکا هم خدمات شایانی به دروغ بزرگ رفع خطر جنگ بواسطه برجام روحانی کرد و نادرست بودن آنرا بیش از پیش به اثبات رساند.

اخیراً، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نوستالژی «محورت شرارت بودن دولت خاتمی» را برای دولت یازدهم زنده کرد و پس از 4 سال دیپلماسی لبخند آقای روحانی، گفت: در مورد ایران هیچ وضعیتی نداریم که نشان دهنده احترام به نظم بین المللی مبتنی برقانون باشد. ایران بزرگترین کشور حامی تروریسم است.[8]

در همین حال حمله اخیر آمریکا در افغانستان و استفاده از سلاح «مادر بمب‌ها» در کنار حمله موشکی این کشور به پایگاه الشعیرات سوریه نیز توسط برخی کارشناسان منطقه، پیامی ارزیابی شده است که نشان می‌دهد حتی دروغ نوشدارو بودن برجام نیز نتوانسته است آمریکا را از جنگ‌طلبی باز بدارد.

با این حال اما گویی رئیس‌جمهور روحانی حتی در آستانه برگزاری انتخابات دولت دوازدهم نیز قصد ندارد دست از این نمایش بردارد.

آقای روحانی به تازگی طی اظهاراتی در قزوین و در اشاره به لزوم رأِی‌آوردن دوباره خودش و تیم همراهش گفته است: آیا می‌خواهیم دومرتبه تقابل با جهان آغاز شده و سایه شوم جنگ به کشور برگردد؟!

***

1_http://www.fetan.ir/home/34340

2_ mshrgh.ir/670568

3_ http://fna.ir/GGP5M3

4_ http://fna.ir/GGP5M3

5_ http://hawzahnews.com/TextVersionDetail/345930

6_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/08/24/1240678

7_http://www.isna.ir/news/95112719094

8_ http://www.asriran.com/fa/news/521539

9_ http://fna.ir/QMF0HC

نظر شما