شناسهٔ خبر: 19116879 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مسئول بسیج مداحان خراسان رضوی در گفت‌وگو با تسنیم:

۲۴۰۰ مجلس خانگی روضه خوانی در مشهد ساماندهی شد

R41347/P1336/S6,1188/CT1

مسئول بسیج مداحان خراسان رضوی گفت: در مشهد دو هزار و ۴۰۰ مجلس خانگی داریم و برنامه داریم تا برای آنها با برگزاری کلاس محتواسازی انجام دهیم.

صاحب‌خبر -

سیدحسن ذاکرین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: مداحان نسبت به دیگر اقشار جامعه چون با مسائل دینی و اعتقادی مردم سرو کار دارند بیشترین تاثیرگذاری را دارند و پیام دادن به جامعه از طریق مداحان صورت می‌گیرد. 

وی تصریح کرد: در بسیج مداحان خراسان رضوی دو هدف داریم که یکی ارتقاء بنیه علمی و جایگاه اخلاقی مداح و دیگری ارتقاء سطح معرفتی مردم از طریق مداح است. اگر مداح نسبت به حجاب، اقتصاد مقاومتی و... توجیه شود می‌تواند موضوع خود را در روضه بیان کند.

مسئول بسیج مداحان خراسان‌رضوی بیان کرد: به دنبال این موضوع هستیم که مداح به لغزش و انحرافات اخلاقی گرفتار نشود و در مقابل این خطرات خودش را حفظ کند. رشد و تعالی به کار فرهنگی و آموزشی برمی‌گردد، در کار فرهنگی به مداحان گفتمان و در کار آموزشی بررسی روضه‌ها را خواهیم داشت.

ذاکرین خاطرنشان کرد: برای مداحان "شورخوان" استان برنامه داریم و در کنار هر مداحی، شاعری سبکی قرار گرفته است. اکنون در استان شاعران سبکی و نوحه سرا داریم که همگی جوان هستند.

وی با بیان این که 60 شاعر سبکی بین 18 تا 25 سال در استان داریم، اظهار داشت: در استان همچنین حدود 70 شاعر هیئتی داشته که روضه را در غالب شعر بیان می‌کنند. مقام معظم رهبری فرمودند شاعرین رسالتی دارند که روحیه جهادی را بین جامعه زیاد کنند.

وی خطرنشان کرد: 150 مداح شورخوان در استان داریم که آموزش آنها را در برنامه داریم. امسال  40 مداح شورخوان  و شاعر را به اردوی راهیان نور بردیم. همانجا شاعران شعر می‌گفتند و کتابی از شعر آنها منتشر می‌کنیم.

ذاکرین با بیان این که 350 مداح خواهر در مشهد داریم، بیان کرد: بسیج مداحان در مشهد دو هزار و 400 عضو دارد.در جشنواره انتخاب مداحان برتر کشور در اسفند ماه 30 نفر در کل کشور انتخاب شدند که 14 نفر آنها مشهدی بودند.

وی اظهار داشت: ساماندهی مداحان شورخوان از دیگر برنامه‌های ما است و برای آنها نشست ماهانه با موضوعات اخلاقی و تخصصی برگزار می‌کنیم. در مشهد همچنین دو هزار و 400 مجلس خانگی داریم و برنامه داریم تا برای آنها با برگزاری کلاس محتواسازی انجام دهیم. فراخوان مسابقات سنین  10 تا 15، 15 تا 20، 20 تا 25، 25 تا 30 سال را داریم که این مسابقات را در قالب دعا، مداح، سینه‌زنی است این مسابقات که دو مرحله یکی در مشهد و دیگری در کل استان استان است.

ذاکرین خاطرنشان کرد: آسیبی که داریم در ارتباط با ترحیم‌خوان‌ها و مطالبی که بیان می‌کنند است که با همکاری امور مساجد برای آنها برنامه داریم  تا آنها را ساماندهی کرده و به آنها آموزش بدهیم.از دیگر برنامه‌های ما در بسیج مداحان الگوسازی جامعه مذهبی شاد با ساماندهی و حمایت از گروهای هنری اسلامی شاد ویژه مراسم‌های جشن عروسی و اعیاد ائمه(ع) است. همچنین امسال دو کتاب شعر در سبک انقلابی و اهل بیتی(ع) را منتشر خواهیم کرد.

وی بیان کرد: از برنامه‌های ما در سال 96 برگزاری دوره‌ای تخصصی آموزشی با محوریت مسجد است که این دوره 15 هزار نفر ساعت است. همچنین ساماندهی و پرورش استعدادهای شاعران سبکی را از طریق برگزاری جلسات تخصصی خواهیم داشت.

ذاکرین اظهار داشت: از دیگر برنامه‌های ما در سال جاری اعزام مداحان به نقاط محروم در مناسبت‌های مذهبی و کاروان‌های زیارتی امام رضا(ع) با مشارکت آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد و دیگر نهادها است. استقرار مداح ثابت در مساجد حاشیه‌شهر مشهد به عنوان ارکان اصلی مسجد در دستور کار است.

انتهای پیام/

نظر شما