شناسهٔ خبر: 19113949 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

رصد انتخابات ایران در رسانه های بین المللی؛

نخستین دور مناظره، زیر سایه قالیباف/ حمله اقتصادی شهردار تهران به روحانی/ رییسی وارد چالش نشد

قالیباف، یکی از دو نامزد اصلی که شانس محروم کردن روحانی از دور دوم ریاستش را دارند، رییس جمهور را هدف قرار داد و او را متهم به ناتوانی در تحقق وعده‌های خود کرد.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق - در روزهای باقی مانه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مشرق به صورت منظم خلاصه ای از تحلیل ها و برآوردهای رسانه های مهم بین المللی را درباره انتخابات ایران، به مخاطبان گرامی ارایه خواهد داد.

خبرگزاری رویترز

 «اصول گرایان بر سر اقتصاد به روحانی حمله کردند»

رقبای اصول گرا رییس جمهور حسن روحانی را در مناظره انتخاباتی روز جمعه به دلیل ناتوانی در احیای اقتصاد حتی بعد از گرم شدن رابطه دیپلماتیک با غرب، به چالش کشیدند. روحانی مصالحه با غرب را کلید جذب سرمایه های خارجی می داند.

در طول مناظره سه ساعته زنده در تلویزیون ملی ایران، مخالفان حسن روحانی عمل گرا(پراگماتیست) عملکرد اقتصادی او را زیر سوال بردند و گفتند که جمهوری اسلامی در صورت انتخاب مجدد او در انتخابات ۱۹ می، آسیب خواهد دید.

روحانی در ۲۰۱۵ به توافق هسته ای با قدرت های جهانی دست یافت که مورد پذیرش بیشتر ایرانی ها قرار گرفت، ولی به واسطه فقدان بهبود قابل ملاحظه در استانداردهای زندگی علی رغم برداشته شدن تحریم های بین الملی، نارضایتی ها از دولت افزایش یافته است.

ابراهیم رئیسی، روحانی متنفذ شیعه در مناظره گفت: " شکاف فقیر و غنی در ایران بیشتر شده است....یارانه نقدی به افراد محروم باید سه برابر شود." رئیسی همچنین گفت: " یکی از اولویت های جمهوری اسلامی حفظ عدالت اجتماعی است. گام هایی برای حفاظت از افراد محروم باید برداشته شود. ما باید سیستم اقتصادی را ترمیم کنیم."

روحانی که توانست در دور اول انتخابات ۲۰۱۳  پیروز شود، از کارنامه اقتصادی خود دفاع کرد و معترض شد که درباره عملکرد او «دروغ» گفته می شود.

او تکرار کرد که مسیر احیای اقتصادی، رشد و نوسازی در تعامل عمیق تر با دیگر کشورهاست:

" سرمایه گذاری بیشتر به معنای ایجاد شغل بیشتر است. اگر ما رشد ۸ درصدی می خواهیم، نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم."

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، رشد تولید ناخالص داخلی(GDP) ایران در سال گذشته ۷.۴ درصد بوده، ولی بخش عمده این رشد، مربوط به فروش نفت بوده است و نه ایجاد شغل. مقامات دولتی آمار بیکاری را حدود ۱۲ درصد اعلام کرده اند، این در حالی است که تحلیل گران مستقل، رقم بیکاری را حدود ۲۰ درصد می دانند.

رییس جمهور نقش گسترده ای در اداره امور داخلی، در راس آن ها اقتصاد، دارد و بر تصمیمات سیاست خارجی هم تاثیر قابل ملاحظه اعمال می کند. ولی سیاست های کلان کشور حوزه اختیار آیت الله خامنه ای است. رهبر ایران توافق هسته ای ۲۰۱۵ را محتاطانه و مشروط تایید کرده است.

رئیسی و قالیباف قول داد که در صورت انتخاب با ایجاد میلیون ها شغل سالانه بیکاری را تعدیل می کند. شماری از اقتصاددانان وعده ها انتخاباتی آن ها را «غیرواقعی» خواندند.

علی رغم آسیب پذیری روحانی در مساله اقتصاد، تحلیل گران می گویند که روحانی شانس خود را برای انتخاب مجدد به واسطه پشتیبانی شمار بالایی از جوانان و زنان شهری حفظ کرده است. آن ها در ۲۰۱۳ خواهان تسهیل ملایم محدودیت های اجتماعی بودند.

این دسته از رای دهندگان نگران هستند که بازگشت یک رییس جمهور اصول گرا منجر به محدودیت در داخل و انزوا در خارج شود.

خبرگزاری AP

 «ایران: شهردار تهران در مناظره انتخاباتی به رییس جمهور حمله کرد»

شهردار تهران و نامزد ریاست جمهوری، محمد باقر قالیباف، در روز جمعه دولت حسن روحانی را به «عدم صداقت»، «سوء مدیریت» و حمایت از ثروتمندان به ضرر فقرا متهم کرد. روز جمعه اولین مناظره میان ۶ نامزد برگزار شد.

در اولین دور از سه دور مناظره زنده تلویزیونی پیش از انتخابات ۱۹ می، قالیباف به دولت روحانی تاخت و گفت مشکلات زیست محیطی و اجتماعی " به دلیل مدیریت ضعیف شما حل نشده باقی مانده است، به دلیل مدیریت قدیمی و سنتی شما."

دیگر انتقاد قالیباف به دولت روحانی این بود که باوری به خصوصی سازی ندارد و نتوانسته وعده ایجاد ۴ میلیون شغل خود را محقق کند- وعده ای که روحانی با قطع صحبت قالیباف دادن ان را منکر شد.

معاون اول روحانی و نامزد ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری، به انتقادات قالیباف و دیگر اصول گرایان چنین پاسخ داد که " چرا وقتی ۷۰۰ میلیارد دلار در دولت قبل حیف و میل شد ابراز نگرانی نکردند."

روحانی نیز قالیباف را به ییان سخنان نادرست متهم کرد.

روحانی اضافه کرد که ایران نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نفت خود است و برای ایجاد شغل سرمایه گذاری لازم است.

قالیباف ۵۵ ساله، عضو پیشین سپاه پاسداران، برای سومین بار بعد از ۲۰۰۵ و ۲۰۱۳ وارد رقابت ها شده است.

دیگر نامزدها یعنی ابراهیم رئیسی، مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طباء موضوعات چالشی مطرح نکردند و تنها به دادن پیام های کلی در باب حمایت از محرومین بسنده کردند.

هم قالیباف و هم رئیسی وعده دادند که یارانه نقدی حدودا ۱۳ دلاری فعلی را برای فقرا سه برابر خواهند کرد.

نظرات مردم بسته به شهر محل سکونتشان متفاوت بود. «ضحی محمدی»، مهندس ۳۹ ساله، می گوید قالیباف برنده مناظره بود، چرا که " از مشکلات مردم سخن گفت."

«اکبر سوری»، یک راننده تاکسی ۲۶ ساله گفت که قصدی برای رای دادن نداشت ولی «اظهارات نادرست قالیباف» او را عصبانی کرده و حال به روحانی یا جهانگیری رای خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه AFP

«مواجهه نامزدهای ریاست جمهوری ایران در نخستین مناظره تلویزیونی»

شش نامزد ریاست جمهوری ایران در نخستین مناظره تلویزیونی در روز جمعه رو در روی هم قرار گرفتن. رییس جمهور روحانی در این مناظره مورد حمله یک رقیب اصلی خود قرار گرفت.

مناظره تلویزیونی یک پدیده نسبتا نوپا در انتخابات ریاست جمهوری است و این عقیده در ایران وجود دارد که مناظره ها بر نتایج انتخابات ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ ایران تاثیرگذار بوده اند.

در روز جمعه، در جریان نخستین مناظره زنده، قالیباف به روحانی و فرد مورد اعتماد و معاون او، اسحاق جهانگیری، تاخت، در حالی که دو طرف اظهارات یکدیگر را «دروغ» و «تهمت» خواندند.

قالیباف به روحانی بابت ناتوانی او در تحقق وعده «ایجاد ۴ میلیون شغل» انتقاد کرد و گفت بیکاری بزرگ ترین مشکل ایران است.

روحانی در جواب گفت " من هرگز وعده ۴ میلیون شغل ندادم. این یک دروغ است."

بیکاری که رقم ان ۱۲.۴ درصد است، نبود مسکن اجتماعی و کمک دولتی برای طبقات محروم، موضوعات غالب در مناظره جمعه بود.

قالیباف همچنین روحانی و دولت او را به «سوء مدیریت» و این که "مرتب می گوید دولت نمی تواند و ابزارهایش را ندارد" متهم نمود.

او به جهانگیری هم برای نامزدی او و ورودش در آخرین لحظه به انتخابات، نیشی زد و گفت که معاون اول روحانی صرفا برای کمک به روحانی و پشتیبانی از او در مناظره وارد رقابت ها شده است.

به گفته منابع اصلاح طلب، انتظار می رود که جهانگیری بعد از انجام سه مناظره تلویزیونی به نفع رییس جمهور کنار برود.

جهانگیری حملات علیه خود را رد کرد و قالیباف را متهم به این کرد که پایتخت را با «تفکر نظامی» اداره می کند.

قالیباف از کهنه سربازان جنگ، یک فرمانده پیشین سپاه پاسداران و رییس پلیس ایران بوده است. این سومین حضور او در انتخابات ریاست جمهوری است.

سه نامزد دیگر ابراهیم رئیسی، یک قاضی اصولگرا، مصطفی میرسلیم چهره اصول گرا و مصطفی هاشمی طباء اصلاح طلب هستند که در مناظره اول فروغ چندانی نداشتند.

شبکه خبری بلومبرگ

«حمله اقتصادی به روحانی در مناظره انتخاباتی خصمانه»

رییس جمهور ایران، حسن روحانی، در جریان نخستین مناظره زنده تلویزیونی در روز جمعه بر سر موضوع اقتصاد با یک رقیب کلیدی اصول گرای خود درگیر شد. این مناظره، تا این جا پرحرارت ترین مواجهه رقابت های ریاست جمهوری بوده است، انتخاباتی که حکم نهایی را درباره سیاست ۴ ساله تعامل با غرب صادر خواهد کرد.

روحانی اعتدال گرا که پیروز دور اول انتخابات ۲۰۱۳ بود و بعد از آن به توافق هسته ای تعیین کننده با قدرت های جهانی رسید، روز جمعه در برابر حملات مداوم شهردار تهران، باقر قالیباف، از کارنامه خود دفاع کرد:

" خوش بینی به آینده افزایش یافته است و جوانان ما امید دارند." او تاکید کرد که ایران اکنون جای مناسب تری برای کسب و کار است، " اگر سرمایه گذاری نباشد، شغلی ایجاد نخواهد شد."

قالیباف، یکی از دو نامزد اصلی که شانس محروم کردن روحانی از دور دوم ریاستش را در میانه نومیدی فزاینده از توافق هسته ای دارند، رییس جمهور را هدف قرار داد و او را متهم به ناتوانی در تحقق وعده خود برای ایجاد میلیون ها شغل کرد.

قالیباف رو به تماشاگران مناظره کرد و گفت: " مردم عزیز، آیا شما احساس می کنید که فضای کسب و کار بهبود پیدا کرده است؟ ایجاد شغل چیزی است که امید ایجاد می کند. سرمایه گذاری می تواند هم خارجی و هم داخلی باشد. مدیریت صحیح لازم است."

تحت ریاست روحانی، جمهوری اسلامی بعد از یک دهه تحریم بابت برنامه هسته ای خود خارج شد. اقتصاد در حال رشد است، فروش نفت افزایش یافته و شرکت های خارجی به دنبال فرصت ها در بازار ۸۰ میلیونی ایران هستند. با این حال، سرخوردگی ها هم افزایش یافته است. نظرسنجی ها و همین طور کلام منتقدان حاکی از ان است که منافع قابل توجه یا مشاغل جدید عاید طبقات کم درامد ایران نشده است.

روز جمعه، قالیباف دیگر رقیبان تایید شده توسط شورای نگهبان را در سایه قرار داد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور نشان داد که قصد دارد کنار روحانی باشد، نه مقابل او. او در این مناظره پشتیبان روحانی بود.

«آرین طباطبایی، استادیار مدعو دانشگاه جرج تاون که مسایل ایران را رصد می کند، به بلومبرگ گفت: " قالیباف آشکارا به عنوان رقیب اصلی روحانی ظاهر شد، در حالی که رئیسی خود را از چالش کنار کشیده است. این نشانه خوبی برای رئیسی نیست، چرا که او هنوز چنان که باید شناخته شده نیست و واقعا نیاز به این دارد که در مناظره ها خوب عمل کند تا بیشتر شناخته شود."

https://www.bloomberg.com/politics/articles/۲۰۱۷-۰۴-۲۸/rouhani-attacked-over-economy-during-rancorous-election-debate

http://www.reuters.com/article/us-iran-election-debate-idUSKBN۱۷U۱FN

https://www.apnews.com/f۸۶۵۳c۸d۹۵۴۷۴۶۸۸b۱d۳۱۹۴۰۵ff۵d۵۹۸/Iran:-Tehran's-mayor-attacks-Rouhani-in-pre-election-debate

http://www.france۲۴.com/en/۲۰۱۷۰۴۲۹-iran-presidential-election-candidates-first-tv-debate-rouhani-jobs-ghalibaf

نظر شما