شناسهٔ خبر: 19109455 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

یونکر: انگلیس چالش‌های برکسیت را دست کم می‌گیرد

رئیس کمیسیون اروپا گفت انگلیس پیچیدگی های مذاکرات برکسیت را دست کم می گیرد.

صاحب‌خبر -
باشگاه خبرنگاران: ژان کلود یونکر در یک نشست خبری با بیان اینکه «مذاکره در مورد وضعیت حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس زمان زیادی را نیاز دارد» افزود: اگر دوستان انگلیسی ما پیشنهاد کمیسیون [اروپا] را بپذیرند بلافاصله آن را به اجرا خواهیم گذاشت؛ هرچند این اتفاق رخ نخواهد داد.

وی افزود: گاهی اوقات به نظر می رسد دوستان انگلیسی ما... دشواری های فنی که [در مذاکرات] با آن مواجه هستیم را دست کم می گیرند.

یونکر اضافه کرد: 'پاسخ به سئوال «وضعیت حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس پس از برگزیت» در گرو پاسخ به 25 سئوال دیگر است.اما هر بار که از نخست وزیر انگلیس این سئوال را پرسیدم او به من می گوید صبور و خوشبین باشم.'

این مقام انگلیسی با اشاره به دیدار هفته گذشته اش با «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در داونینگ استریت (دفتر نخست وزیری انگلیس)، افزود: همه چیز در این دیدار خوب پیش رفت اما انگلیس می خواهد از اتحادیه اروپا خارج شود و این اتفاق به سادگی رخ نخواهد داد.

سران 27 کشور اروپایی عضو اتحادیه اروپا در اولین گام مهم برای تبیین راهبردشان در قبال خروج بریتانیا از این اتحادیه موسوم به برگزیت و مذاکرات آتی شان با لندن در این ارتباط، روز شنبه در غیاب انگلیس در بروکسل گردهم آمدند.

به گفته منابع انگلیسی شرکت کنندگان در این نشست به اتفاق آرا با نقشه راه پیشنهادی 'دونالد توسک' رییس شورای اروپا در مورد مذاکرات برگزیت، موافقت کردند.

توسک در نشست خبری پس از نشست سران 27 کشور اروپایی در بروکسل، نیز گفت' ما خواستار تضمین‌هایی در مورد حفظ حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس هستیم.'

توسک افزود:'اما ما خواهان مواضع روشن دولت انگلیس در این خصوص و نیازمند دریافت تضمین‌های واقعی بر شهروندانمان که در بریتانیا زندگی، کار و تحصیل می‌کنند، هستیم.'
وی در همین حال گفت که این وضعیت برای انگلیسی‌هایی که در کشورهای اروپایی سکونت دارند، نیز صدق می‌کند.

براساس برخی از برآوردهای صورت گرفته، در حال حاضر بیش از 3 میلیون شهروند اروپایی در انگلیس زندگی می‌کنند و در همین بیش از یک و نیم میلیون انگلیسی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا سکونت و فعالیت دارند.

نظر شما