شناسهٔ خبر: 19109405 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نشر نو منتشر کرد؛

روایت تحلیل‌گر فرانسوی از داعش/ غرب چگونه در تله افتاد؟

کتاب «در دام داعش، دولت اسلامی یا عقبگرد تاریخ» نوشته پیر ژان لوییزار با ترجمه ویدا سامعی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «در دام داعش، دولت اسلامی یا عقبگرد تاریخ» نوشته پیر ژان لوییزار به تازگی با ترجمه ویدا سامعی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب با اجازه مولف و ناشر فرانسوی اثر به فارسی ترجمه شده است.

«در دام داعش، دولت اسلامی یا عقبگرد تاریخ» در سال ۲۰۱۵ منتشر و اروپا با استقبال زیادی مواجه شد. پیر ژان لوییزار برای این کتاب، جایزه بریِین کتاب ژئوپولیتیک را در سال ۲۰۱۵ و جایزه برتر دانشجویان علوم سیاسی را در سال ۲۰۱۶ دریافت کرد. او در سال ۱۹۵۴ در پاریس متولد شده و پس از پایان تحصیلاتش در رشته تاریخ اسلام و دریافت مدرک دکترا در این رشته، به عنوان محقق در مرکز ملی تحقیقات علوم فرانسه مشغول به کار شده است. او در حال حاضر مدیر بخش مطالعات خاورمیانه این مرکز است.

لوییزار سال‌ها در کشورهایی چون سوریه، لبنان، عراق، امارات متحده عربی و مصر زندگی کرده و به زبان عربی تسلط دارد. این محقق را به عنوان یکی از صاحب نظران حوزه اسلام و دنیای عرب و همچنین لائیسیته غرب می‌شناسند. لوییزار درباره موضوعاتی چون جامعه مدنی در اسلام، چهره‌های مذهبی جهان عرب، ترک و ایرانی، شیعه معاصر و مدرن مقالات زیادی منتشر کرده است.

نویسنده در توضیحی که ابتدای کتاب «در دام داعش» درباره این اثر ارائه داده، نوشته است:

نگارش این کتاب چند روز پیش از وقایع روزهای هفتم تا نهم ژانویه ۲۰۱۵ به پایان رسید. در این سه روز، در جریان یک حمله تروریستی به دفتر هفته نامه شارلی ابدو، تعدادی از اعضای تحریریه این هفته نامه کشته شدند. یک مامور پلیس نیز در محله مونتروژ در نزدیکی پاریس کشته شد و چهار نفر از یهودی‌های پاریس در فروشگاه کُشر در جریان گروگانگیری به قتل رسیدند. با وجود واکنش‌هایی گسترده به این وقایع در فرانسه و در جاهای دیگر، تمایلی نداشتم تحلیلی در مورد این رویدادهای تراژیک در این کتاب به دست بدهم، امری که به نظر من خدشه‌ای به ماهیت این اثر وارد نمی‌کند.

به گفته مولف اثر، این کتاب در تلاش است تا دلایل موفقیت سریع داعش در منطقه را توضیح دهد و همچنین سعی می‌کند تا بفهمد چرا کشورهای قدرتمند غربی در تله داعش افتادند. داعش تقلا کرده این کشورها را به دام جنگ خود بکشاند و در این راه نیز موفق شده است. به نظر لوییزار، برای فهم این موضوع، بازگشت به ریشه‌های تاریخی، حتی یک سده پیش، ضروری است.

این کتاب ۶ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: «ظهور دولت اسلامی»، «از سایکس _ پیکو تا یعقوبیه: عقبگرد تاریخ»، «عراق، دولت در مقابل جامعه»، «سوریه در دام مذهب‌گرایی»، «آیا خاورمیانه دارد زیر و رو می‌شود؟» و «تله داعش».

این کتاب با ۱۵۲ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما