شناسهٔ خبر: 19109390 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

در گفت‌وگو با تولیدکننده لوازم‌التحریر مطرح شد

ایران نیازی به واردات لوازم‌التحریر ندارد

درحالی سهم 80 درصدی کالاهای بدون کیفیت چینی در بازار لوازم‌التحریر ایران کاملا مشهود است که برخی تولیدکنندگان داخلی با استفاده از مواد اولیه ایرانی و تخصص داخلی نه‌تنها توان تامین نیازهای داخلی را دارند بلکه می‌توانند برای افزایش صادرات غیرنفتی نیز گام‌های موثری بردارند، اما موانعی در زمینه تولید باعث شده تا مشکلات عمده‌ای در مقابلشان باشد.

صاحب‌خبر -

از این رو جام‌جم گفت‌وگویی کوتاه با محمدجعفر خرمدل، مدیر فروش و برنامه‌ریزی‌ شرکت صنعتی قلم خودکار صفا داشته که در ادامه می‌خوانیم.

به عنوان یک تولیدکننده کالای ایرانی، نقش تولید ملی را در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چه می‌دانید؟

امروز وقتی مساله اقتصاد مقاومتی از سوی بالاترین مقام ایران مطرح شده است؛ قطعا ایشان با نگرش وسیع خود تولید ملی را با پایه و اصول آن در نظر داشته‌اند. بنابراین تولید ملی ریشه استقلال یک کشور خواهد بود. اما نکته اینجاست که باید شرایط تولید ملی را با مدیریت واردات ایجاد کنیم.

منظور شما درباره مدیریت واردات چیست؟

منظور از واردات مدیریت شده این است که برای برخی تولیدات داخلی نیازمند واردات مواد اولیه هستیم ولی به جای مواد اولیه، کالاهای تمام شده وارد شده است. بنابراین اگر واردات بی‌رویه و واردات غیرصحیح یا قاچاق داشته باشیم قطعا تولید شکل نخواهد گرفت که در نهایت مشکلات و عوارض آن گریبانگیر مسئولان خواهد شد. این درحالی است که اگر امروز مسئولان با در نظر گرفتن فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به حمایت از تولیدات داخلی تصمیم‌گیری درست انجام دهند بهره‌ آینده این تصمیم‌گیری نه‌تنها فقط برای تولیدکنندگان است بلکه سیاست‌گذاران هم از منافع آن استفاده خواهند کرد.

به نظر شما قاچاق در صنف شما چه نقشی دارد؟

من اعتقاد دارم قاچاق در ایران سازمان یافته است و همین نکته عامل نگرانی است چون این سازمان یافتگی دقیقا تولید را هدف گرفته است و بعضا در مواردی با دامپینگ ریشه تولید خشکانده می‌شود که متاسفانه لوازم‌التحریر هم در این زمینه یکی از کالاهای پرحاشیه است.

از نظر توانمندی‌تولید آیا کمبودی در محصولات شما نسبت به خارجی‌ها وجود دارد؟

محصولاتی که در این مجموعه تولید می‌شود نه تنها کمبودی نسبت به کالاهای خارجی نداشته بلکه در اغلب موارد بالاتر از وارداتی‌ها و کالاهای فرانسوی، ژاپنی و اروپایی است.

شما به مواد اولیه و مدیریت واردات اشاره کردید، آیا شما در این زمینه به خارج وابستگی دارید؟

وابستگی ما به مواد اولیه خارجی تقریبا صفر است چون در این مجموعه سعی کرده‌ایم حتی مواد اولیه مورد نیاز را هم داخلی استفاده کنیم که وابستگی به خارج از ایران نداشته باشیم به صورتی که دقیقا اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری صورت پذیرفته باشد.

آیا واحد تولیدی شما در سال‌های گذشته با مشکلات اقتصادی مواجه بود؟

بله، به دلیل فشارهای اقتصادی در سنوات گذشته بخصوص دهه 90، کارخانه درحال تعطیلی و حذف شدن از بازار بود تا این‌که با فرمان مقام معظم رهبری نسبت به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی با وجود مشکلات موجود دوباره روند تولید را آغاز کردیم و کم کم به بازار بازگشتیم.

تعداد شاغلان این مجموعه چند نفر است؟

درحال حاضر با توجه به زمان‌بندی انجام شده از ابتدای شروع به کار مجدد 50 نفر مشغول به کار شده‌اند که با تکمیل برنامه این تعداد به 100 نفر افزایش خواهد یافت.

آیا محصولات شما در بازار تقاضا هم دارد یا این‌که با کاهش تقاضا روبه‌رو شده است؟

امروز تمام تولیدات ما وارد بازار می‌شود و محصولی در انبار نداریم. نکته اینجاست که اصلی‌ترین عامل، مشارکت جوان‌ها برای استفاده از کالاهای ایرانی بود به این ترتیب که این جوانان در فضای مجازی اقدام به انتشار نام کالاهای ایرانی کردند و به نوعی مردم را برای خرید کالاهای ساخت داخل تشویق کردند.

در دوران پسا برجام و رفت‌و آمد هیات‌های خارجی آیا قرارداد همکاری با خارجی‌ها داشته‌اید؟

فرانسوی‌ها برای عقد قرارداد همکاری از کارخانه بازدید کردند ولی به دلیل مناسب نبودن شرایط قرارداد آنها که بیشتر تحمیل برخی موارد بود وارد مشارکت نشدیم.

چه خدماتی به خریداران ارائه می‌کنید که کیفیت محصولاتتان را به آنها معرفی کنید؟

امروز محصولات این کارخانه در استاندارد بالایی تولید می‌شود به صورتی که ما کالاهای خودمان را گارانتی می‌کنیم و در مقابل آن برای خودمان مسئولیت ایجاد کرده‌ایم تا در صورت بروز مشکل برای کالاهای ساخته شده در این مجموعه حقوق مصرف‌کنندگان را رعایت کنیم.

مهم‌ترین مشکل تولید شما بعد از واردات قاچاق چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده و برخی موانع تولید مثل تامین اجتماعی است که باعث شده تولید با موانع گسترده‌ای مواجه باشد و باید برای آینده و تولید کالاهای ایرانی سیاست‌گذاری جدیدی صورت پذیرد تا تولید رونق بگیرد.

آیا شما از تسهیلات خروج از رکود استفاده کرده‌اید؟

خیر؛ تسهیلات خروج از رکود و رونق تولید به نفع تولید کننده نبود به همین دلیل تقاضای دریافت تسهیلات نداشتیم . من معتقدم این تسهیلات برای تولید کنندگان فقط بدهی ایجاد می‌کرد و هیچ فایده‌ای نداشت.

شما به کدام کشورها صادرات دارید؟

عراق، افغانستان و آسیای میانه جزو بازارهای صادراتی ماست.

نظر شما