شناسهٔ خبر: 19109350 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آخرین وضعیت ساماندهی شهرک های گلخانه ای/توسعه گلخانه ها مهم ترین برنامه اقتصاد مقاومتی

توسعه کشت محصولات گلخانه ای و تولید بازار محور یکی از اولویت های مهم وزارت جهاد در اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی‌های اخیر توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای با روش‌های نوین کشاورزی یکی از اولویت‌های مهم وزارت جهاد در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

با وجود آنکه با استفاده از منابع آب و خاک رشد و تولید محصولات مختلف کشاورزی در فصول مختلف سال در فضای گلخانه امکان پذیر است از این رو نقش مهمی در افزایش محصول، کاهش صرفه جویی آب، حفاظت محصولات در برابر شرایط اقلیمی و توسعه مشاغل کشاورزی دارد.

البته ناگفته نماند که برای حضور در بازارهای جهانی ناگریز به احداث واحد‌های جدید مجهز به تجهیزات نوین و به روز هستیم چرا که با واحد‌های گلخانه سنتی امکان رقابت در بازارهای صادراتی وجود ندارد.

از این رو مسئولان با اتخاذ راهکارهای اصولی برای تبدیل هر چه سریع‌تر واحد‌های تولیدی گلخانه سنتی به واحد‌های پیشرفته باید اقدام نمایند.

در این راستا با رحمت اله پریچهر معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک‌های کشاورزی به گفتگو نشستیم.

 درباره آخرین وضعیت ساماندهی شهرک‌های گلخانه‌ای توضیح دهید.

پریچهر: در بحث ساماندهی و ایجاد واحد‌های جدید، مجتمع‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای موجود در کشور مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرند تا برای زیرساخت‌های تولید همانند آب، برق، گاز، خیابان کشی، قطعه بندی و دیوار کشی آماده سازی شوند.
 
طی همکاری با سازمان جهاد کشاورزی استان و از طریق فراخوان مجتمع‌های گلخانه‌ای در ۱۸ استان از قبیل: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، زنجان، فارس، کرمانشاه، چهارمحال بختیاری، گلستان، لرستان، همدان، خراسان رضوی، کهکیلویه و بویر احمد شناساییو از طریق فراخوان به سرمایه گذاران واگذار شده است وفعالیت ۲۰ پروژه دیگر در سایر استان‌ها به زودی آغاز خواهد شد.

 آیا محدودیتی برای اخذ تسهیلات ایجاد واحدهای گلخانه‌ای وجود دارد؟

پریچهر: با توجه به آنکه وزارت جهاد کشاورزی دو موضوع توسعه گلخانه‌ها و پرورش ماهی در قفس را به عنوان فعالیت‌های محوری خود در برنامه ششم توسعه مشخص کرده از این رو هیچ گونه محدودیت اعتباری برای اعطای تسهیلات به متقاضیان وجود ندارد.

براساس برنامه ششم توسعه چه میزان واحد‌های گلخانه‌ای باید ایجاد شود؟

پریچهر: براساس برنامه ششم توسعه باید حدود ۱۶ هزار و ۷۰۰ واحد گلخانه در کشور ایجاد شود که ۴۰ درصد این برنامه از طریق ایجاد سازه در مجتمع‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای تامین خواهد شد.
 
تسهیلات مورد نیاز احداث این شهرک‌ها از محل صندوق توسعه ملی فراهم شده و ۷۰ درصد تسهیلات به صورت وام ۶ ساله در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

 با توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای چه میزان در مصرف آب می‌توان صرفه جویی کرد؟

پریچهر: با وجود آنکه صرفه جویی و افزایش بهره وری مهم‌ترین دستاورد انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه است از این رو در هر هکتار گلخانه علاوه بر افزایش ۱۰ برابری تولید نسبت به فضای آزاد به میزان قابل توجهی مصرف آب نیز کاهش می‌یابد.
 
براساس برآوردهای صورت گرفته به طور متوسط برای تولید هر کیلو گوجه فرنگی در فضای باز ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود و این درحالی است که برای این میزان تولید در فضای گلخانه مصرف آب به کمتر از ۴۰ لیتر می‌رسد.

 مجموع صرفه جویی آب در فضای گلخانه‌ای نسبت به فضای آزاد چقدر است؟

پریچهر: با انتقال کشت گوجه وخیار از فضای آزاد به فضای گلخانه امکان صرفه جویی ۳ میلیارد متر مکعب آب وجود دارد ضمن آنکه در هر دوره امکان کشت ۴۰۰ تن گوجه و ۳۵۰ تن خیار وجود دارد.

در خصوص سایر مزیت‌های توسعه گلخانه توضیح دهید.

پریچهر: علاوه بر آنکه با توجه به شرایط اقلیمی و محدودیت منابع آبی توسعه گلخانه‌ها یک ضرورت اجتناب پذیر است همواره به سبب ارتفاع حداقل ۵ الی ۶ متری گلخانه‌ها امکان تولید محصولات درجه یک متناسب با بازارهای صادراتی و امکان اشتغال برای ۶ تا ۱۰ نفر در هر هکتار نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

نظر شما