شناسهٔ خبر: 19104049 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

آيا مي دانيد؟

صاحب‌خبر -

 ساخت پهپاد کاغذي يک بار مصرف براي نجات زندگي انسان‌ها

پهپادها معمولا محصولاتي گران‌قيمت با اجزاي جدا نشدني و پيچيده و با عمر باتري محدود هستند اما به تازگي پهپادي ساخته شده است که با پهپادهاي عادي تفاوت دارد.

به گزارش فارس، اين پهپاد کاغذي که از نظر ظاهري بيشتر به يک اسباب‌بازي پرنده مقوايي شباهت دارد، با بودجه تحقيقاتي سازمان نظامي دارپا ساخته شده است و معادلات فعلي در مورد پهپادها را تغيير مي‌دهد.

دارپا (DARPA) يا سازمان پروژه‌هاي تحقيقاتي پيشرفته دفاعي (Defense Advanced Research Projects Agency) تأسيس 1958، يک سازمان تحقيقاتي و فناوري زير نظر وزارت دفاع ايالات متحده آمريکا است. اين سازمان مسئوليت توسعه و ساخت فناوري‌هاي نوين را براي استفاده ارتش آمريکا به عهده دارد.

ساخت اين پهپاد بر عهده يک گروه تحقيقاتي در Otherlab در سانفرانسيسکو بوده است و آنان در عمل هواپيماي بدون سرنشيني را ساخته‌اند که مي‌تواند براي رساندن کمک‌‌هاي پزشکي يا ديگر محموله‌‌هاي اضطراري به نواحي سانحه‌ديده يا غيرقابل دسترسي توسط انسان‌‌ها به کار گرفته شود.

از اين پهپادها مي‌توان در مناطقي که بيماري‌‌هاي خاصي به طور گسترده شيوع دارد نيز استفاده کرد و همينطور مشکل عدم دسترسي به جاده را در برخي نواحي برطرف کرد.

پهپادهاي ياد شده براي انجام سفر برگشت طراحي نشده‌اند و يک بار مصرف هستند. علت اين امر مواد بسيار ارزان‌قيمت مورد استفاده در ساخت آنهاست. اين محصول مجهز به يک کامپيوتر کوچک و حسگرهاي برنامه‌ريزي‌شده براي کنترل مسير و يافتن محل نشستن است. سرهم کردن اجزاي اين پهپادها و به پرواز درآوردن آنها هم توسط افراد عادي ممکن است.

خانه هاي مريخ آجري مي شوند

تحقيقات جديد نشان مي دهد نخستين انسان هاي ساکن مريخ مي توانند در خانه آجري زندگي کنند که از خاک سياره ساخته شده است. به گزارش مهر به نقل از ديلي ميل، جالب آنکه براي ساخت آجرها و خانه مريخي نيازي به کوره يا مواد ديگري نيست.

اين آجرها از تحت فشار قرار گرفتن خاک سياره به وجود مي آيند.

تکنيک ساخت آجر مريخي توسط محققان دانشگاه کاليفرنيا ايجاد شده است. محققان در آزمايش ها از خاکي استفاده کردند که ترکيبات آن شباهت زيادي به خاک مريخ داشت. آنها توانستند در دماي بالا اين آجر را بسازند. آجر ساخته شده شبيه سنگ است و مقاومت آن از فولاد تقويت شده با سيمان هم بيشتر است.

کشف يک سياره يخي با روش ميکرولنزينگ

دانشمندان ناسا با استفاده از روش ميکرولنزيگ (ميکروبزرگنمايي) موفق به کشف سياره يخي جديد شدند.

به گزارش زي‌نيوز، جرم اين سياره برابر با جرم زمين بوده و در فاصله مشابه، با گردش به دور خورشيد، به دور ستاره خود مي‌گردد.

براساس گزارش‌هاي سازمان فضايي ايالات متحده (ناسا)، اين سياره جديد که OGLE-2016-BLG-1195Lb نام دارد، به دليل ضعيف بودن نور ستاره‌اش به احتمال زياد به حدي سرد است که قابل سکونت نبوده اما کشف آن به درک دانشمندان از انواع سيستم‌هاي سياره‌اي که فراتر از زمين قرار دارند، کمک مي‌کند.

محققان اظهار کردند که اين سياره يخي کم جرم‌ترين سياره‌اي است که تاکنون از طريق تکنيک ميکرولنزينگ پيدا شده است.

ميکرولنزينگ يک تکنيک است که کشف اجسام دور را با استفاده از ستاره‌هاي پس زمينه آن به عنوان چراغ قوه تسهيل مي‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما