شناسهٔ خبر: 19102905 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

گفت وگو با سردار سیدمرتضی میریان، مسئول رزم زمینی سپاه به مناسبت روز پاسدار

دشمن از سلاح ایمان پاسداران هراس دارد

صاحب‌خبر -

    مجتبی برزگر
    سوم شعبان به عنوان روز پاسدار نامگذاری شده است. روز تحقق پاسداری از اسلام، حقیقت و مکتب الهی، روز تولد بزرگ پاسداری که با خون خود و فرزندان و یارانش، اسلام و مکتب را زنده کرد؛ مکتبی که نزدیک بود با کجروی‌های تفاله جاهلیت و برنامه‌های حساب شده همراه با شعارهای کفرآمیز، کم‌رنگ شود. البته اراده خدای بزرگ بر آن بوده و هست که اسلام رهایی‌بخش و قرآن هدایت‌گر را جاوید نگه دارد. جوانان مبارز، متعهد و انقلابی کشورمان پس از سقوط رژیم پهلوی، می‌بایست برای حفظ و تداوم این نهضت الهی، انسجام می‌یافتند تا از انقلاب و دستاوردهای آن در برابر دشمنان پاسداری کنند. بنابراین از همان ابتدای پیروزی انقلاب، هسته‌ها و گروه‌های امنیتی ـ نظامی حافظ انقلاب تشکیل شد. جوانان انقلابی ما با همین تشکیلات و با عنایت به این کلام حضرت امام رحمهًْ‌الله که فرمودند: «همه ما و همه ملت باید پاسدار باشد»، به طور خودجوش، از این نظام نوپا پاسداری کردند. پاسدار، آرمان بزرگ و مقدسی دارد. این آرمان، حفظ و نگهبانی از نظام و حکومتی است که براساس اسلام ناب محمدی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله برپا شده و مدعی تحقق آن در جهان امروزی است و البته دامنه این آرمان، تا حکومت عدل جهانی امام عصر(عج) نیز گسترده شده است. ایثار و فداکاری برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی و دستاوردها و اصول آن، آرمانی است که پاسدار با درس‌آموزی از حماسه حسینی، آن را خواسته اصلی خود قرار داده است. از این نگاه، پاسدار، حسینی و عاشورایی است و همواره آماده حفظ این نظام و حکومت اسلامی و فداکاری و جانفشانی در راه آن است. در ایام اعیاد شعبانیه مخصوصاً روز میلاد امام حسین(علیه‌السلام) که از مقام شامخ سبزپوشان حریم ولایت تجلیل به عمل می‌آید به سراغ سردار سیدمرتضی میریان یکی از فرماندهان عملیات سپاه رفتیم و با وی پیرامون آرمان‌های پاسداران و اهمیت توجه به ولایت و رهبری به گفت‌وگو پرداختیم.
    سپاه، زاده انقلاب!
سردار سیدمرتضی میریان با بیان اینکه سپاه در جهان به عنوان یک ارتش اعتقادی مطرح شده است، گفت: حضرت امام(ره) سپاه را با راه امام‌حسین(ع) گره زدند، چون پاسداران نماد عقیده و جهاد عاشورایی اباعبدالله‌الحسین(ع) هستند و جهانیان این نهاد اعتقادی و صددرصد نظامی را با همین هویت(عقیده و جهاد) می‌شناسند.
وی با اشاره به علاقه وافر امام راحل و مقام معظم رهبری به سپاه پاسداران با طرح این سؤال که چرا سپاه به اندازه انقلاب ارزشمند است؟، گفت: زیرا امام و رهبر معظم انقلاب، سپاه را زاده انقلاب دانسته و اعتقاد دارند حفظ و ارتقاء ماهیت انقلاب با سپاه گره خورده است.
رضایت امام، خرسندی آقا
این یادگار هشت سال دفاع مقدس، افزود: حضرت امام در جمع پاسداران همواره رضایت خود را از عملکرد سپاه اعلام داشته‌اند و مقام معظم رهبری نیز بارها نسبت به این موضوع، ابراز خرسندی نموده‌اند و مطمئناً این فرمایشات منحصر به یک مقطع زمانی خاص نیست.
وی در خصوص اینکه چرا در روز میلاد امام‌حسین(ع) از مقام پاسدار تجلیل می‌شود، تصریح کرد: امام‌حسین(ع) در همه ابعاد یک الگوی بلامنازع بوده و پاسداران ما نماد جهاد و عقیده عاشورایی هستند. عقیده به معنای ایمان به خدا و جهاد قله عمل صالح است. حتی امام راحل تأکید داشتند سپاه باید از سیره عملی امام‌حسین(ع) پیروی کند تا پاسداران به مقام پاسداری واقعی نایل آید.
سردار میریان ایمان و عمل صالح را برای پاسداران دو بال ارتقایی برای پرواز دانست و اظهار کرد: پاسداران ما از دو بعد ایمان به خدا و عمل صالح باید برخوردار باشند و بدانند این دو با یکدیگر رابطه متقابل ارتقایی دارند. به گونه‌ای که هرچه انسان عمل صالح سخت‌تری انجام می‌دهد ایمانش بالاتر رفته و هرچه ایمان بالاتری داشته باشد به مراتب اعمال صالح سخت‌تر را می‌پذیرد خدمت صادقانه این رابطه را ملموس‌تر کرده و به هیچ وجه این دو از هم جدا نمی‌شوند. مصداق بارز این مفاهیم، شهدا، جانبازان، فرماندهان سپاه و نیروهای مسلح هستند.
این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه بسیاری در دهه 60 و امروز سؤال می‌کنند که مأموریت سپاه اعتقادی است یا نظامی، اذعان کرد: در همان اوایل تأسیس سپاه از سوی نماینده وقت ولی‌فقیه هم اعلام شد که سپاه صددرصد اعتقادی و صددرصد نظامی است. یعنی پاسداران ما در همه جبهه‌ها می‌بایست حضور فعال داشته باشند. خوشبختانه تغییرات و تحولات دفاعی، امنیتی و حتی اقتصادی گویای همین اقدامات موثر است.
دشمن از ما می‌ترسد...
سردار میریان با تأکید بر اینکه امروز دشمنان به اشکال مختلف به مقابله با انقلاب اسلامی برخواسته‌اند معتقد است: امروز دشمنان به اشکال مختلف از جمله تهدید نرم، نیمه سخت و سخت با انقلاب اسلامی مقابله می‌کنند که در مقاطع مختلف اولویت این تهدیدات تغییر کرده است مانند وضعیت فعلی ولی ماهیت آنها تغییر ننموده و برای نیروی زمینی آمادگی پاسخگویی به هر سه طیف تهدید وجود دارد.
میریان افزود: دشمن از همین حضور موثر سپاه در عرصه‌ها هراس داشتند و همواره در ترس از همین سلاح ایمانی پاسداران هستند.
وی با اشاره به اینکه ماهیت و وجهه بزرگ سپاه پاسداران در جهان به عنوان یک نهاد ایمانی و اعتقادی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشخصه سبزجامگان سپاه دین و ایمان بوده و با سلاح قدرتمند ایمان و تلفیق آن با تخصص نظامی و قدرت جسمانی، دشمن در مقابل نیروهای ما حرفی برای گفتن ندارد.البته خودشان نیز به این مهم بارها اقرار کرده‌اند. بنابراین داشتن هویت ایمانی و اعتقادی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شکست ناپذیر کرده است.
میریان خطاب به پاسداران جوان، افزود: پاسداران مردان روزهای سخت این نظام بود‌ه و هست و در آینده نیز خواهد بود. باید سخت‌کوش باشید و هیچ گاه از مأموریت‌ها و کارهای سخت شانه خالی نکنید. چون هر کسی در این دنیا به دنبال راحتی باشد ضرر خواهد کرد.
توصیه به نسل جوان سپاه
سردار میریان در پایان خاطرنشان کرد: توجه به نماز جماعت، انس با قرآن، پشتیبانی از ولایت، ساده‌زیستی، قرائت ادعیه‌ها خصوصا دعای شعبانیه، حضور در نماز جمعه، صبر، توکل، دائم الوضو بودن و احساس مسئولیت از جمله ویژگی‌هایی برشمرد که می‌بایست پاسداران ما خصوصاً نسل جوان سپاه به آن‌ها توجه جدی داشته باشند.
وی اظهار داشت: همان‌گونه که می‌دانید بر روی لباس هر پاسداری آیه «واعدولهم ماستعطتم من قوه» نقش است. یعنی براساس دستور قرآن‌کریم «تا می‌توانید قدرتمند شوید» و هیچ محدودیتی هم در این آیه اشاره نشده، چون کلام وحی و دستور صریح قرآن کریم است؛ وقتی این هدف بر روی سینه و قلب یک نظامی نقش بسته یعنی همچون قلب برای تشکیلات یک نظام اسلامی اهمیت دارد و بایستی این قدرت بوجود بیاید.
باید قدرت بازدارندگی ایجاد کنیم
مسئول رزم زمینی سپاه با اشاره به قسمت دوم این آیه «ترهبون به عدوالله»، خاطرنشان کرد: با توجه به این آیه که نشان از استراتژی بازدارندگی دارد یعنی باید به گونه‌ای عمل کنیم که دشمن به واسطه این قدرت وحشت کند و بخواهد به شما حمله یا بر علیه شما فکر و توطئه و یا اینکه بخواهد وارد عمل شود. به عبارت بهتر براساس این آیه باید قدرت بازدارندگی ایجاد کنیم و روز به روز در راستای افزایش آن گام برداریم.
وی افزود: دومین مبنا باز برگرفته از قرآن کریم است؛ جایی که خداوند متعال می‌فرمایند «اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم» واجب است بر ما امر که ولی‌فقیه‌مان را اطاعت کنیم. حضرت آقا اخیراً در دیدار با فرماندهان فرمودند: مگر می‌شود در جنگ یک واحد نظامی برای خودش سنگر درست نکند و نخواهد از خودش در آن سنگر دفاع کند. به واقع قدرت دفاعی یک کشور همچون سنگری است که در یک عملیات یک رزمنده برای خودش می‌سازد. باید به نظر من ریشه‌یابی کرد کسانی که این اظهارنظرها و نقطه نظرات را دارند چه چیزی را مدنظر قرار می‌دهند. آیا برای دل خوش کردن دشمن یا برآوردن شعار تبلیغاتی خودشان این اهداف را دنبال می‌کنند؟! چراکه ما براساس دو مبنای محکم امر خداوند متعال و ولایت وظیفه داریم به قدرت بازدارندگی برسیم و جز این ملاک و اصول، حرف‌های دیگر هیچ ارزشی ندارند.
ملاک ما خورشید بود نه دیگر سیاره‌ها!
سردار میریان با اشاره به کسانی که ادعای ولایتمداری داشتند و منحرف شدند، تأکید کرد: در انقلاب اسلامی افرادی داشتیم که در مقاطعی مسندهای خطیر و مسئولیت‌های تأثیرگذاری را پذیرفتند اما برای ملت ایران همیشه تدابیر و فرامین رهبر معظم انقلاب چه حضرت امام(ره) و چه الان مقام معظم رهبری مهم بوده است. مسلماً مردم مقایسه می‌کنند حرف‌ها و عملکرد افراد را با تدابیر و سیره حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)! بسیاری نسبت به سیره و فرامین حضرت امام(ره) معمار انقلاب اسلامی انحراف پیدا کردند. مصداق بارز آن قائم‌مقام رهبری بود که وقتی از مسیر اصلی منحرف شد ملت به راحتی او را کنار گذاشتند و کسی هم از این موضوع ناراحت نشد؛ چون ملاک ما خورشید بود، نه دیگر سیاره‌ها.
وی اضافه کرد: می‌دانید که خورشید نور دارد و باید به آن‌ها نور بتابد. برای ما ولایت همچون خورشید است و دیگران سیاره‌هایی هستند که اگر نوری به آنها بتابد روشن هستند وگرنه در ظلمات به سر می‌برند. مگر اینکه خودشان را در معرض این نور درخشان قرار دهند. زیرا هرکس در معرض نور ولایت قرار بگیرد از دید ملت ایران دیده می‌شود و ارزش پیدا می‌کند. سیره حضرت امام(ره) همین بود که خودش و خانواده‌اش وارد مسائل اقتصادی و دنیاپرستی نشوند- و انصافاً هم حضرت به دور از همه این‌ موارد بودند. ما در زمان مقام معظم رهبری هم داریم که در خط ولایت بودند و تا زمانی‌که هم این مسیر را دنبال می‌کردند مورد تأیید مردم بودند اما همین که از خط ولایت فاصله گرفتند مردم ایران آنها را کنار گذاشتند. ملاک برای ملت ایران خط ولایت است. علت اصلی این پایبندی هم عشق به شهدا که در اکثر وصیت‌نامه‌هایشان بر این نکته تأکید داشتند که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد و محبت به امام شهدا که این موضوع را بارها تصریحا فرمودند. مردم ایران به شناخت حقیقی و باور واقعی این ملاک به خوبی دست پیدا کرده‌اند.
پای رکاب ولایت...
مسئول رزم زمینی سپاه در خصوص وضعیت دفاعی و موشکی و توان نظامی ایران، گفت: با توجه به تلاش‌هایی که شهید تهرانی‌مقدم و مابقی فرماندهان، مسئولان و رزمندگان در عرصه دفاعی و موشکی متحمل شدند بحمدالله می‌بینید که در عرصه‌های مختلف نظامی به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کردیم و به جرأت می‌توانیم بگوییم قدرت اول خاورمیانه هستیم. سه بعد از نظر برگزیدگان ارتش‌های جهان مدنظر است تا به نظامی بگوییم قدرت؛ اول، امنیت داخلی، دوم، امنیت مرزها و سوم اقتدار در خارج از مرزها که بحمدالله ما امروز در هر سه مقوله سرآمد هستیم. به جرأت می‌توانم بگویم در مقوله امنیت در داخل ما به مراتب از ابرقدرتی همچون آمریکا جلوتر هستیم. بحمدالله عنایت‌های خداوند متعال شامل حال ما شده و ملتی که از هر قوم، زبان و مذهبی پای رکاب ولایت هستند و از نظام دفاع می‌کنند. ما این امنیت‌مان را مدیون همه برادران اهل‌سنت بلوچ، کرد، عرب خوزستان، آذری مناطق شمال شرق، شمال و غربی کشور و ترکمنی‌های غیور هستیم.
وی اشاره کرد: امروز بحمدالله در عرصه‌های مختلف نظامی به یک قابلیت‌های غیرقابل تصوری دست پیدا کردیم. اما دشمن می‌داند ما در عرصه آب‌های خلیج‌فارس یک زمان مشکلاتی داشتیم که فقط می‌توانستیم از سواحل خودمان حفاظت کنیم اما امروز هیچ منطقه‌ای در دریای عمان و خلیج‌فارس برای دشمن امن نیست. کوه‌های آهن در وسط دریا را خیلی راحت منهدم می‌کنیم؛ چراکه امروز به نشانه‌رفتن هدف‌های 80 متری زیرزمین رسیده‌ایم و دیگر منهدم کردن کوه‌های وسط دریا کار بزرگی برای ما نیست. این افزایش توانمندی‌ها و شکوفایی استعدادهای دریایی یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.
سردار میریان در پایان خاطرنشان کرد: در دل همان قدرت بازدارندگی امروز به دنبال استراتژی دست بلند هستیم. به جای اینکه در مرزهایمان و در داخل کشورمان درگیر شویم در چند هزار کیلومتر فاصله دشمن را درگیر و او را نابود می‌کنیم؛ دشمنی که قصد عملی کردن نیات شوم خودش را داشته باشد! بحمدالله در بحث استراتژی دست بلند قابلیت‌های بسیار زیادی پیدا کردیم و توانستیم به صورت عملی همه این منویات را محقق کنیم. خدا را شاکریم که این تحولات ارزشمند به جایی رسید که در سال‌های پس از جنگ تحمیلی هیچ جنگی رخ نداده و همه این موفقیت‌ها را مدیون و مرهون شهدا و امام شهدا می‌دانیم.

نظر شما