شناسهٔ خبر: 19100015 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ایجاد دو هزار باشگاه کتابخوانی در کشور

مدیر کل مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طرح دو هزار باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و تفکر انتقادی یکی از موفقیت های دولت تدبیر و امید بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید علی اصغر سید آبادی، در آیین آغاز دومین کارگاه آموزش مربیان باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کاشان افزود: در اجرای این طرح، کتابخوانی کنش گرانه مورد توجه است تا بچه ها کتاب بخوانند، با هم گفت و گو کنند و آن را به صورت مستدل مورد ارزیابی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه بچه ها در طرح باشگا ههای کتابخوانی فرهنگ کار مشارکتی و گروهی را یاد گرفته و در کنار هم تمرین می کنند افزود: آنها کتاب می خرند و ضمن مبادله آن با حفظ احترام متقابل به نقد و نظر یکدیگر گوش می دهند.

به‌گفته‌وی، ترویج نهاد سازی و گسترش مشارکت مردمی در قالب نهادهای مدنی در حوزه فرهنگ هدف از ایجاد باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، است زیرا توسط شهروندان علاقمند تشکیل شده و مستقل از دولت مدیریت می شود.

دبیر انتخاب پایتخت کتاب ایران، علاقه فراوان مردم به مطالعه و کتابخوانی را تاکیدکرد و گفت:در حالی که پیش بینی می شد فقط 500 باشگاه در 15 شهر تشکیل شود ولی این رقم به چهار برابر افزایش یافت.

سید آبادی، این افزایش را امتیاز مثبت برای توسعه فرهنگی کشور و عملکرد دولت در جهت جلب مشارکت مردم دانست و گفت: سال گذشته، یک هزار و 800 نفر از فعالان حوز کتاب و کتابخوانی تحت آموزش های ترویج کتابخوانی قرار گرفتند که امسال پیش بینی می شود با برنامه ریزیهای انجام شده، این رقم به پنج هزار نفر برسد.

وی، در ادامه با اشاره به انتخاب نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران، گفت: این انتخاب باعث شد که رشد فروش کتاب کودک در این شهر 67 درصد و کتاب بزرگسال به 25 درصد برسد و نمایشگاه ملی کتاب نیشابور نه میلیارد ریال فروش داشته باشد.

به‌گفته‌وی، مطالعه و آگاهی مسیر توسعه جامعه است سه طرح باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان، پایتخت کتاب ایران و روستای دوستدار کتاب، از جمله برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که با این هدف در دولت یازدهم پیگیری شد.

مدیر کل مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهارداشت:فعالیت فرهنگی را با الگوهای اقتصادی نمی توان مدیریت کرد.

دومین دوره کارگاه آموزش مربیان باشگاه‌های کوچک کتابخوانی در کاشان طی دو روز با حضور کارشناسانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که 60 نفر از فعالان حوزه کتاب کودک آموزش های لازم را در این کارگاه فرا گرفتند.



انتهای پیام/م

نظر شما