شناسهٔ خبر: 19099907 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

تعليم و تربيت دانش آموزان با نيازهاي ويژه سخت، پيچيده و تخصصي است

وزيرآموزش و پرورش با بيان اين كه رسيدگي به وضعيت دانش آموزان با نيازهاي ويژه در اولويت قرار دارد، گفت: تعليم و تربيت دانش آموزان با نيازهاي ويژه سخت، پيچيده و تخصصي است .

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، فخرالدين دانش آشتياني در ديدار صميمي با كاركنان سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور، اظهاركرد: دانش آموزان استثنايي در اولويت قرار دارند و ما نسبت به آنها وظيفه داريم هرچه در توان داريم براي اين عزيزان انجام دهيم وخدماتي كه به آنها ارائه مي دهيم بايد از پشتوانه علمي برخوردار باشد .چون نوع خدمات به اين عزيزان سخت، پيچيده و تخصصي است .

دانش آشتياني تصريح كرد: اگر لازم باشد دانشگاه فرهنگيان برنامه خاصي براي نحوه آموزش با دانشگاه هاي تخصصي خارج از كشور ارائه كند و به صورت مشترك براي بالا بردن توان علمي آنها برنامه ريزي كنند .

وزيرآموزش و پرورش ادامه داد: بايد يك تغيير بينش فرهنگي در خانواده هاي دانش آموزان با نيازهاي ويژه ايجاد كنيم وآن اين است كه بچه ها پس از تحصيل نمي توانند درجامعه حضور پيدا كنند و بامشكلاتي روبرو مي شوند .از جمله اينكه، خانواده آنها تمايل ندارند اين گونه بچه ها در مناسبات خانواده وآمد و رفت هاي فاميلي حضور داشته باشند ! و از طرفي جامعه نيز نگاه صحيحي نسبت به اين گونه افراد ندارد .

وزيرآموزش و پرورش خاطر نشان كرد: وظيفه آموزش و پرورش است كه با انجام اقدامات فرهنگي، خانواده و جامعه را نسبت به اين موضوع آگاه سازد و آموزش لازم به خانواده و جامعه بدهد تا بتوانيم ازظرفيت اين افراد درجامعه بهره ببريم .

دانش آشتياني تاكيدكرد: با كمك متخصصين بايديك برنامه جامعي براي اين تغيير نگرش ارائه كنيم تا اين گونه افراد با شرايط خاص بتوانند وارد جامعه و بازاركارشوند و توانمندي هاي آنها به منصه ظهور و بروز برسد .

وزيرآموزش و پرورش افزود: يكي از راه هاي پذيرش اين افراد آن است كه استثنا نشوند تا زمينه پذيرش آنها درجامعه فراهم شود .

وي گفت: اگر اين دانش آموزان در كنار دانش آموزان عادي باشند روند عادي سازي و همزيستي مسالمت آميز آنها ايجاد مي شود .

دانش آشتياني با اشاره به امر عادي سازي گفت: يكي از مولفه هايي كه مي تواند به تسهيل اين امر كمك كند، فاصله گرفتن از حالت مكانيكي و ايجاد محيط هاي شاد و با نشاط درمدارس استثنايي است. كه براي دسترسي به آن حتي ممكن است در قوانين و مقررات اصلاح و تغييري صورت بگيرد .

وي خاطر نشان كرد: بايد در استان ها و مناطق از مشاركت فكري اولياي اين دانش آموزان بهره گرفت. ولازم نيست همه كار اين گونه دانش آموزان انحصاري توسط دولت صورت بگيرد و بخش خصوصي نيز طبق استانداردهاي سازمان آموزش و پرورش استثنايي مي تواند خدماتي را به دانش آموزان و اولياي آنها ارائه كند.

نظر شما