شناسهٔ خبر: 19099847 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رکوردشکنی پرواز با بالون ناسا

R30411/P30411/S9,1299,1300/CT12

ناسا در چند روز گذشته از یک بالون فوق فشار به اندازه یک استادیوم فوتبال رونمایی کرد که هدف از این کار، ثبت بیشترین زمان پرواز با بالون است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، محققان ناسا به تازگی از بالون فوق‌فشار به ابعاد استادیوم فوتبال رونمایی کردند که قرار است با حمل یک تلسکوپ به آسمان، بیشترین زمان پرواز با بالون را بشکند. دانشمندان دانشگاه شیکاگو و سایر دانشمندان دنیا در نظر دارند با کمک تلسکوپی که به همراه این بالون به آسمان فرستاده می‌شود، اشعه‌های کیهانی را مورد مطالعه قرار دهند.

 
محققان 16 کشور امیدوارند که این بالون عظیم‌الجثه که از فرودگاهی در «واناکا»، نیوزلند به پرواز درآمد، تا بیش از 100 روز در آسمان باقی بماند و انتظار دارند در این مدت 33/5 کیلومتر را در اطراف نیمکره جنوبی پرواز کند.
 
تلسکوپی که به همراه این بالون به پرواز درمی‌آید، به گونه‌ای طراحی شده است که با نفوذ به جو کره زمین بتواند اشعه‌های کیهانی با انرژی بسیار بالا را شناسایی کند. یک دوربین ماوراءبنفش نیز روی تلسکوپ تعبیه شده است که در راستای رو به زمین 400 هزار عکس در ثانیه ثبت می‌کند.
 
به گفته دانشمندان دانشگاه شیکاگو، مأموریت این بالون جست‌وجوی پرانرژی‌ترین ذرات کیهانی قابل مشاهده است که قرار است آن را تحت عنوان پروژه «رصدخانه عظیم فضایی کیهانی در بالون فوق‌فشار» (EUSO-SPB) به سرانجام برسانند.
 
منشأ این ذرات رازی است که دانشمندان در تلاش برای حل آن هستند. آیا این ذرات از سیاه‌چاله‌های عظیم در مرکز کهکشان‌ها می‌آیند یا ناشی از ستاره‌هایی با چرخش سریع یا جای دیگری هستند؟
 
گام بعدی دانشمندان، طراحی یک مأموریت فضایی از سوی مراکز ناساست که بتوانند منطقه جوی وسیع‌تری را برای شناسایی اشعه‌های کیهانی با انرژی بالا تشخیص دهند. این ذرات بسیار نادر با سرعت تنها یک در هر کیلومتر مربع در هر قرن با جو زمین برخورد می‌کنند.
 
هم‌زمان با پرواز بالون ناسا به دور زمین در ماه‌های آینده، این جریان را می‌توان از سطح زمین هم مشاهده کرد؛ ساکنان میانه عرض جغرافیایی در نیمکره جنوبی مانند استرالیا، آرژانتین و آفریقای جنوبی به ویژه هنگام غروب و طلوع آفتاب قادر به مشاهده این بالون هستند.
 
پرتاب این بالون به شرایط مناسب آب و هوا در سطح زمین بستگی دارد که تمام مسیر را برای طی 33/5 کیلومتر پرواز می‌کند. پنجره پرتاب برای پرواز این بالون در تاریخ 25 مارس بازگشایی شد و بالون 533 میلیون لیتری توانست پرواز کند. این بالون از غشای پوششی پلی‌اتیلن ساخته شده است که قوی‌تر و مقاوم‌تر از انواع به کار رفته در انواع دیگر است.
 
پیش از این، بالون دیگری در سال 2016 توانست رکورد پرواز را در 46 روز بشکند. دانشمندان امیدوارند این بالون جدید بتواند رکورد پرواز قبلی را بشکند.

منبع: آنا

انتهای پیام/

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

نظر شما