شناسهٔ خبر: 19098859 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گلبدین حکمتیار: طالبان دست از جهالت و غرور بردارند

کابل - ایرنا - رهبر حزب اسلامی در اولین نشست خبری پس از امضای توافق نامه صلح با دولت افغانستان از گروه طالبان خواست تا به روند گفت و گوهای صلح بپیوندند و به خاطر خدا و مردم این کشور، دست از جهالت و غرور بردارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «گلبدین حکمتیار»، پس از نزدیک به دو دهه، امروز (شنبه) در استان «لغمان» در یک نشست خبری حضور یافت و حدود 45 دقیقه برای حاضران سخنرانی کرد.
حکمتیار در سخنان خود، طالبان را برادر خطاب کرد و از آنان خواست با مردم افغانستان در تامین امنیت و پیشرفت کشور همکاری کنند.
رهبر حزب اسلامی، حمله به مساجد و مدارس را نکوهش کرد و گفت که حملات به این مراکز قابل تحمل نیست.
رهبر حزب اسلامی گفت که کشورهای همسایه، افغانستان را میدان رقابت های خود قرار ندهند و کشورهای دیگر نیز نباید تسلیحات خود را در این سرمزین آزمایش کنند.
حدود 2 هفته قبل امریکا بزرگترین بمب غیر هسته ای خود موسوم به «مادر بمب ها» را در شهرستان «اچین» استان ننگرهار پرتاب کرد که برخی از آن به عنوان ازمایش تسلیحات واشنگتن یاد کردند، اما امریکا گفت که این بمب علیه مواضع داعش مورد استفاده قرار گرفته است.
وی گفت که سنگرهای بزرگ جهاد در افغانستان به مراکز قوی صلح تبدیل خواهند شد.
حکمتیار افزود که تمامی تصمیم های خود را به خاطر خدا اتخاذ کرده و دوستی و دشمنی‌ وی تنها به خاطر خدا بوده است.
رهبر حزب اسلامی، گفت که افغانستان در وضعیت کنونی به یک حکومت قوی مرکزی نیاز دارد و در این مورد به انتخاب مردم احترام می‌گذارد.
توافق نامه صلح میان دولت و این حزب که مهر ماه سال گذشته در کاخ ریاست جمهوری به امضای نهائی «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و حکمتیار رسید، صورت می گیرد.
در مراسم امضای نهائی توافق نامه صلح، گلبدین حکمتیار حضور نداشت و پیشتر این توافق نامه را امضاء کرده و به کاخ ریاست جمهوری ارسال کرده بود.
رهبر حزب اسلامی قرار بود امروز (شنبه) وارد کابل شود، اما منابع خبری امروز اعلام کردند که وی فردا وارد پایتخت افغانستان می شود، اما برخی از اعضای حزب اسلامی تصریح کرده اند «حکمتیار پس از لغمان عازم جلال آباد مرکز استان ننگرهار می شود و تا یک یا دو روز آینده به کابل سفر خواهد کرد»
همزمان با تاخیر در ورود حکمتیار به کابل، مسئولان کمیسیون مشترک اجرای توافق نامه صلح اعلام کرده است که 70 نفر از زندانیان حزب اسلامی، مطابق با توافق نامه صلح، تا یک یا دو روز آینده ازاد خواهند شد.
پیشتر «شاه حسین مرتضوی» سرپرست سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، گفته بود که شماری از زندانیان حزب اسلامی مطابق با توافق نامه صلح آزاد شده و دولت به تمامی تعهدات خود در این توافق نامه عمل کرده و اینک حزب اسلامی باید پاسخ دهد که رهبر این حزب چه زمانی در کابل حضور خواهد یافت.
حزب اسلامی اعلام کرده است که حکمتیار پس از ورود به کابل، در غرب این شهر در منطقه وسیعی از حوالی خیابان دارالامان کابل، پایتخت افغانستان سکونت خواهد گزید و 500 تن از نیروهای آموزش دیده، مسئولیت حفاظت از وی را برعهده خواهند داشت.
آساق**1610

انتهای پیام /*

نظر شما