شناسهٔ خبر: 19097735 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس کل دادگستری استان البرز:

اجازه تعدی به آرای مردم را نمی‌دهیم/ کاهش ملموس طلاق توافقی در استان البرز

خبرگزاری میزان- فاضلیان با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر گفت: آرای مردم حق‌الناس است و به هیچ جریان و جناحی اجازه تعدی به خواست و اراده مردم را نخواهیم داد.

صاحب‌خبر -
اجازه تعدی به آرای مردم را نمی‌دهیم/ کاهش ملموس طلاق توافقی در استان البرزبه گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان البرز، اولین همایش مشترک قضایی و انتظامی استان البرز به میزبانی نیروی انتظامی استان با حضور رئیس کل دادگستری استان و معاونان وی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و فرماندهی انتظامی استان و معاونان وی برگزار شد.

احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به گزارش ارائه شده توسط فرماندهی انتظامی استان، اقدامات انتظامی انجام شده در سال 95 را امیدوار کننده دانست و گفت: با اقدامات قضایی و انتظامی انجام شده شاهد هستیم که امروز استان البرز یکی از امن‌ترین استان‌های کشور است.

 وی افزود: امن بودن استان البرز یک ادعا نیست و آمار موجود موید این موضوع است و ذهنیتی که قبلا در مورد کرج وجود داشت و آن را به عنوان محلی برای اختفای مجرمان می‌دانستند از بین رفته است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز، جایگاه والای استان در برخورداری از امنیت را مرهون تلاش همه دستگاه‌های موثر در تامین امنیت عنوان کرد و متذکر شد: مردم فهیم استان نیز در ایجاد این شرایط نقش مهمی دارند و فعالیت قضایی و انتظامی در کنار مردم قانون‌مدار و ولایت‌مدار استان بسیار چشمگیر و تاثیرگذار است.

ورود جدی به حوزه رفع مشکلات سرمایه‌گذاران

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های توریستی و صنعتی استان البرز توضیح داد: با توجه به مزین شدن سال جدید به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» از جانب رهبر معظم انقلاب، اولین نشست رسمی دادگستری استان در سال جدید به کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری اختصاص یافت تا بتوانیم برای تحقق شعار سال، از ظرفیت‌های بی‌نظیر استان در حوزه تولید و اشتغال استفاده کنیم

فاضلیان اضافه کرد: در این نشست، بدون هیچ نوع چشم‌داشتی در مورد مشکلات ده‌ها شرکت که برای سال‌ها درگیر امورات اداری بودند و راه حل آن‌ها قضایی بود تصمیم‌گیری شد که به زودی در مورد خروجی آن و تاثیرات مثبتی که داشته اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با تشریح اعتقاد دستگاه قضایی به بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال گفت: با توجه به تاثیر غیرقابل انکار ایجاد اشتغال در کاهش وقوع جرم، حمایت از تولید کننده و سرمایه‌گذار را به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار داده‌ایم و معتقدیم بالاترین امر به معروف در شرایط کنونی حمایت از تولید است.

رتبه برتر استان البرز در زمینه پیشگیری

رئیس کل دادگستری استان البرز با برشمردن اقدامات برجسته قضایی در استان به گزارش عملکرد 9 ماهه قوه قضائیه در مورد دادگستری‌های کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس این گزارش استان البرز در زمینه پیشگیری از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است و توانسته با اجرای برنامه‌های متنوع در حوزه کاهش طلاق، مشاوره پیش از ازدواج و پیشگیری رشد مدار نقش مهمی در کاهش وقوع جرایم داشته باشد.

وی متذکر شد: طرح پیشگیری رشدمدار برای اولین بار به صورت پایلوت توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با محوریت اداره کل آموزش و پرورش استان اجرایی شد که نتایج آن در سال‌های آتی برای استان ملموس خواهد شد.

کاهش ملموس رتبه استان در میزان ورودی پرونده

عالی‌ترین مقام قضایی استان به دیگر دستاوردهای استان که بر اساس عملکرد 9 ماهه قوه قضائیه به دست آمده اشاره کرد و گفت:‌ استان البرز در سال‌های اخیر رتبه اول را در میزان ورودی داشت ولی در عملکرد 9 ماهه رتبه استان به 19 کشوری کاهش یافته که دستاورد بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: در شاخص نرخ «وقوع جرم به تناسب جمعیت» نیز رتبه استان البرز به جایگاه 23 کشوری کاهش یافته است؛ همچنین در زمینه طلاق توافقی که زمانی رتبه نخست کشور بودیم با کاهش 15 درصدی که نتیجه اقدامات پیشگیرانه و مشاوره پیش از طلاق بوده رتبه استان به جایگاه 30 کشور رسیده که دستاورد مهمی در حوزه صیانت از خانواده است.

تاثیر اشتغال در کاهش وقوع جرم

فاضلیان افزایش میزان ورودی پرونده در سال 95 به نسبت سال 94 را نیازمند علت‌یابی دانست و گفت: افزایش تعداد ورودی پرونده‌ها یک معضل کشوری است که مشکلات اقتصادی و فرهنگی در کشور یکی از علل اصلی آن است و تا زمانی که زمینه اشتغال و فرهنگ سازش و صلح در کشور ایجاد نشود آمار وقوع جرم افزایش خواهد یافت و اقدامات پیشگیرانه و برخورد انتظامی و قضایی نیز در کاهش آن موثر نخواهد بود.

اجازه تعدی به آرای مردم را نمی‌دهیم

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر در 29 اردیبهشت، توضیح داد: با توجه به اینکه وظیفه مدیریت تامین امنیت انتخابات به دستگاه قضایی  و انتظامی محول شده مترصد هستیم به مانند انتخابات پیشین در استان، زمینه برگزاری انتخاباتی پرشکوه در شرایطی امن را فراهم کنیم؛ آرای مردم را حق‌الناس دانسته و به هیچ جریان و جناحی اجازه تعدی به خواست و اراده مردم را نخواهیم داد.

وی یکی از پیچیدگی‌های انتخابات امسال را حضور فضای مجازی به عنوان یک مجرای اطلاع‌سانی بیان کرد و گفت: در این فضا به دلیل ماهیت آن، امکان تخریب و انحراف افکار عمومی وجود دارد که برای مدیریت آن پلیس فتا و دستگاه قضایی استان تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌اند.

ورود بدون ضابطه اتباع بیگانه و افزایش جرایم خشن

بخش دیگری از سخنان رئیس کل دادگستری استان البرز به افزایش وقوع جرایم خشن در استان توسط اتباع بیگانه اختصاص داشت که در این باره متذکر شد: متاسفانه به دلیل نبود اراده کافی در برخورد با اتباع بیگانه شاهد هستیم که اتباع کشورهای همسایه بدون داشتن هویت قابل شناسایی از طریق مرزها وار کشور شده و هر نوع جرمی را مرتکب شده و به راحتی متواری می‌شوند که باید برای کنترل آن، تدابیر جدی و کشوری اندیشیده شود.

کشف 9 تن مواد مخدر در سال 95

در ابتدای این نشست سردار بخشعلی کامرانی صالح با ارائه گزارشی از روند اقدامات انجام شده رئیس کل دادگستری استان را در جریان فعالیت های انتظامی در سال 95 قرار داد. وی با اشاره به تشکیل بیش از 400 هزار پرونده در سال 95، گفت: پیگیری انتظامی و تصمیم قضایی درباره این پرونده‌ها با توجه به کمبود امکانات، بدون روحیه جهادی امکانپذیر نبود.

فرمانده نیروی انتظامی استان البرز میزان کشفیات مواد مخدر در سال 95 را 9 تن عنوان کرد و افزود: در این رابطه چندین هزار نفر بازداشت شده‌اند.

وی کشف وقوع 42 هزار فقره سرقت در سال 95 را بخش دیگری از اقدامات انتظامی برشمرد و ادامه داد:‌ در این مدت بیش از 500 هزار تماس با 110 برقرار شده که بیانگر حجم بالای تماس‌ها با این مجموعه است.

سردار کامرانی صالح یکی از مهمترین چالش‌های استان در سال جدید را پدیده قاچاق کالای سازمان یافته بیان کرد و گفت: برای مقابله به این موضوع بر کشف انبارهای مهم و نظارت بیشتر بر عملکرد فرودگاه پیام تمرکز خواهیم کرد.



انتهای پیام/

نظر شما