شناسهٔ خبر: 19096882 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترکیه دسترسی به ویکی پدیا را در این کشور مسدود کرد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، یک گروه نظارت بر اینترنت اعلام کرد ترکیه روز شنبه دسترسی به پایگاه اینترنتی ویکی پدیا را در این کشور مسدود کرد و علت این اقدام هنوز مشخص نیست. 
این گروه در بیانیه ای اعلام کرد این ممنوعیت که از ساعت پنج به وقت گرینویچ و به دنبال صدور حکمی دولتی به اجرا گذاشته شد دسترسی به پایگاه اینترنتی ویکی پدیا را به همه زبان های آن شامل می شود. 
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد شهروندان در استانبول بامداد شنبه بدون استفاده از شبکه خصوصی مجازی ، وی پی ان ، قادر به دسترسی به هیچیک از صفحات ویکی پدیا نبودند. 
این گروه نظارت بر اینترنت در ترکیه و رسانه های این کشور از جمله روزنامه حریت اعلام کردند این پایگاه اینترنتی به موجب یک حکم موقت دولتی که به حمایت یک حکم قضایی در چند روز آینده نیاز دارد مسدود شده است. 
سازمان اطلاع رسانی و فن آوری اطلاعات ترکیه اعلام کرد این تصمیم پس از ارزیابی های فنی و بررسی های حقوقی گرفته شده است. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول ، ترکیه در سال های گذشته نیز دسترسی به پایگاه های اینترنتی همچون فیس بوک و توئیتر را به دنبال اعتراضات گسترده در این کشور و یا حملات تروریستی به طور موقت مسدود کرده بود. 
دولت ترکیه اعلام کرده است این تدابیر همواره موقتی بوده و برای تامین امنیت ملی این کشور مورد نیاز است اما منتقدان این تدابیر را محدودیت دیگری برای آزادی های مدنی در دوره ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان می دانند. 
ممنوعیت دسترسی به ویکی پدیا انتقاداتی را در رسانه های اجتماعی ترکیه به دنبال داشته است و این تصمیم کاربران اینترنتی را به خشم آورده است.

نظر شما