شناسهٔ خبر: 19091480 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان عشایر دردولت تدبیر و امید به بیش از 181 هزار نفر

مديركل عشايري وزارت آموزش و پرورش با اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید به دانش آموزان عشایر گفت: در چهار سال گذشته پوشش تحصیلی دانش آموزان عشایر از 169 هزار نفر به بیش از 181 هزار نفر افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان فارس، علی‌نقی یزدان‌پناه در آیین افتتاحیه اولین دوره آموزشی و جشن تکلیف دانش آموزان پسر عشایر کشور در اردوگاه شهید دستغیب شیراز با اشاره به  برگزاری جشن تکلیف نزدیک به450 دانش آموز عشایر 8 استان کشور درشیراز گفت: در این برنامه عبادی تمام تلاش ما این است تا دانش آموزان ضمن درک اهمیت مسئولیت خود با آغاز سن تکلیف، درآینده خدمتگزاران شایسته ای برای جامعه باشند.

مديركل عشايري وزارت آموزش و پرورش با اشاره به افزایش کمی و کیفی توجه به مدارس عشایری در دولت تدبیر و امید گفت:در سطح کمی پوشش تحصیلی  دانش آموزان عشایری در سه مقطع تحصیلی در23 استان کشور از 169 هزار نفر هم اکنون به181 هزار و 442 نفر افزایش یافته است.

وی افزود: درآغاز به کار دولت تدبیروامید 5 هزار و 718  مدرسه عشایری وجود داشت که هم اکنون این تعدا به 6 هزارو 150  مدرسه رسیده است.

يزدان پناه با بیان اینکه تعداد مدرسه شبانه روزی نیز در این مدت از170 مدرسه به 200 مدرسه افزایش یافته است، گفت: در دوران چهارساله دولت تدبیر و امید خدمات شایسته ای نیز به دانش آموزان عشایر ارائه شده، چنانچه در مدت سه ماه بیش از 15 هزار دانش آموز مدارس شبانه روزی عشایری تحت پوشش آموزش قرآن قرار گرفتند.

حضور بیش از 900 معلم عشایری در طرح مبین آموزش نماز ، برگزاری اولین جشن تلکیف  ویژه دانش آموزان پسر برای دانش آموزان عشایر، اهدا بیش از یک هزار رایانه به مدارس عشایری که تنها حدود 700 سیستم از این تعداد به مدارس کوچ رو تعلق گرفته است، ارتقاء سطح سواد 70 درصد معلمان عشایر به  لیسانس و فوق لیسانس، ارائه خدمات ویژه به استان های محروم کشور به منظور جذب کودکان باز مانده از تحصیل، ساخت ده ها کلاس درس توسطه بنیادهای برکت و علوی برای دانش آموزان مناطق محروم از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید به جامعه عشایر می باشد که یزدان پناه به آنها اشاره کرد.

مدیرکل عشایری وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: جهت گیری وزیر آموزش و پرورش توسعه عدالت آموزشی در بین دانش آموزان سراسر کشور به ویژه دانش آموزان مناطق محروم و عشایر می باشد.

وی با اشاره به وجود تعداد زیادی کلاس چند پایه در آموزش و پرورش عشایری گفت: آموزش های لازم برای توانمند نمودن معلمان چند پایه عشایر پیش بینی واجرا شد که از آن جمله می توان به آموزش کسب مهارت های پرورشی و نحوره برخورد با دانش آموزان برای همه معلمان عشایر اشاره کرد.

یزدان پناه گفت: در سال جاری نیز در اولین سال از برنامه ششم توسعه در راستای توانمند نمودن معلمان و همچنین بالا بردن کیفیت درسی دانش آموزان، برنامه راهبران آموزشی اجرا شد تا این افراد بتوانند در امرآموزش به معلمان عشایر کمک کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش عشایر کشور با اشاره به پراکندگی جامعه عشایر و عدم دسترسی مناسب به خانواده آنها گفت: دانش آموزان عشایر سفیران آموزش و پرورش درخانواده خود هستند و تلاش ما این است تا با آموزش مهارت های مختلف همچون مهارت های بهداشتی مناسب به این دانش آموزان، از توانمندی آنها برای آموزش خانواده های خود بهره بگیریم.

وی افزود: در همین راستا نیزبا توجه به تفاهم نامه اداره کل عشایری با سازمان سواد آموزی، زمینه لازم برای آموزش اولیای بی سواد توسط دانش آموزان عشایر و تخصیص حق الزحمه به  این دانش آموزان در قبال آموزش سواد به اولیا  آنها فراهم شده است .

یزدان پناه با اشاره وضعیت فضای فیزیکی مدارس عشایری  گفت: به توجه به شرایط اقلیمی متفاوت در جامعه عشایر کشور برای بهبود وضعیت فضای فیزیکی این مدارس نیز تلاش های بسیار خوبی صورت گرفته، چنانچه از سال گذشته بیش از  300 میلیون تومان برای خرید و تجهیز چادر برای مدارس عشایری کوچرو هزینه شده است.

وی افزود: برای بهبود وضعیت مدارس مناطق عشایری یکجا نشین نیز تلاش های زیادی شده چنانچه در چهار سال اخیر بیش از یک هزار مدرسه عشایری در این نوع مناطق بهبود وضعیت یافته و از حالت چادری به کانکس و یا ساختمان  تغییر وضعیت داده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش عشایر کشور در ادامه با اشاره به آغاز طرح سنجش دانش آموزان عشایر گفت:یکی از اقدامات بسیار مهم در دولت کنونی، ابلاغ اساسنامه مدارس عشایری در سال 93 بوده  که بر اساس آن و با کسب پشتوانه قانونی  زمینه  سنجش رایگان دانش آموزان عشایری نیز فراهم شد.

وی افزود: در سال گذشته نزدیک به 80 درصد دانش آموزان عشایری به صورت رایگان در طرح سنجش سلامت شرکت کردند  و در سال جاری نیز با هماهنگی انجام شده با سازمان استثنایی وزارت آموزش و پرورش زمینه اجرای طرح سنجش برای همه نوآموزان عشایر فراهم شده است.

یزدان پناه گفت: به منظور ارتقا سطح انگیزشی معلمان عشایر نیز اقدامات خوبی صورت گرفته به نحوی که ضریب حقوقی معلمان کوچرو 720 ، معلمان ساکن عشایر حدود 480 و متوسطه نیز360 می باشد وتلاش می کنیم تا درآینده نزدیک نیز سختی کار معلمان عشایر را  نیز ارتقا دهیم.

نظر شما