شناسهٔ خبر: 19091326 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سهم 55 درصدی دولت یازدهم در تحویل مسکن مهر

تهران - ایرنا - درحالی برخی با هدف تخریب دستاوردهای دولت یازدهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ، وزارت راه و شهرسازی را متهم به کم کاری در اجرای پروژه مسکن مهر می کنند که بیش از نیمی از واحدهای مسکن مهر در طول حدود چهارسال گذشته به متقاضیان تحویل داده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، تامین مسکن یا فراهم کردن بسترها برای خانه دار کردن مردم در صدر وعده های انتخاباتی دولت قرار دارد. برخی با وعده مسکن «کرامت» آمده اند و عده ای می خواهند مشکل تامین مسکن حاشیه نشین ها را رفع کنند. عده ای هم از بالا بودن تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه انتقاد می کنند و در این میان برخی هم در حالی نسبت به طولانی شدن فرایند تحویل مسکن مهر به متقاضیان معترض هستند و عملکرد دولت یازدهم را در این حوزه به نقد می کشند که خود مدعی بودند این پروژه را تا پایان عمر دولت قبل می بندند.
پروژه مسکن مهر با ساخت حدود دو میلیون و 200 هزار واحد مسکونی در دو دولت گذشته کلید خورد. هر چند که قرار بود این پروژه در سال 1392 به اتمام برسد و حتی دولت قبل برای هر چه سریع تر تمام شدن این پروژه به استفاده از پول پر قدرت و بدون پشتوانه بانک مرکزی روی آورد اما این میراث پر خرج به دولت یازدهم رسید.
برخی کارشناسان مسکن مهر را مهم ترین پروژه پوپولیستی دولت نهم و دهم ارزیابی می کنند و معتقدند: عمده تبلیغات دولت گذشته برای جذب مردم به ویژه کم درآمدها با مانور بر روی همین پروژه انجام شد. اما دولت نتوانست مهم ترین پروژه خود را در تاریخ وعده داده شده به اجرا برساند.
طبق گفته «علی نیکزاد» وزیر راه و شهرسازی دولت دهم پرونده پروژه مسکن مهر می بایست در روزهای آخر دولت دهم بسته می شد این در حالی بود که در برخی سایت های مسکن مهر ، مانند مهر پردیس در حومه شهر تهران هیچ زیرساختی وجود نداشت.
جانمایی های نادرست برای اجرای طرح مسکن مهر باعث شد که در برخی مناطق آبرسانی و گاز رسانی و سایر امکانات اولیه زندگی شهری مانند دسترسی به حمل و نقل عمومی و جاده ، کلانتری، مدرسه، درمانگاه و ... با هزینه گزافی در منطقه ایجاد شوند. به طوری که امروز هزینه ساخت 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر به بیش از 100 هزار میلیارد تومان رسیده است و مسئولان و کارشناسان می گویند اگر این پروژه در بافت شهری و در مراکز شهرها به اجرا می رسید هزینه به یک سوم این رقم کلان کاهش پیدا می کرد. در زمان حاضر عدد قابل توجهی از واحدهای ساخته شده فاقد متقاضی هستند چرا که مطالعات اولیه و نیاز سنجی برای آن منطقه یا انجام نشده یا اینکه مبنای علمی و درستی نداشته است.
کارشناسان می گویند : اساسا پروژه مهر بسیار پرخرج بوده و نتوانسته است بخش قابل توجهی از نیاز دهک های کم درآمد به تامین مسکن را پاسخ دهد ، از طرفی گفته می شود تنها 9 درصد از اقشار کم درآمد جذب طرح مسکن مهر شدند.
با وجودی که پروژه مسکن مهر تورم را تا نرخ 40 درصد بالا برد اما دولت یازدهم به تعهد دولت قبل به مردم متعهد ماند و نسبت به اتمام پروژه مسکن مهر اقدام کرد. در حالی که امروز در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نقدهایی به عملکرد دولت در ارتباط با اجرای این پروژه می شود که 55 درصد واحدهای مسکن مهر در همین 4 سال گذشته به متقاضیان تحویل داده شده است یعنی بیش از نمی از واحدهای این پروژه را وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی به مردم واگذار کرده است.
این میزان واگذاری در شرایطی بوده که بودجه پروژه های عمرانی در دولت یازدهم به دلیل کاهش شدید قیمت نفت(کاهش قیمت هر بشکه از 120 دلار در دولت دهم به کمتر از 30 دلار در دولت یازدهم ) دیرتر از موعد مقرر و کمتر از رقمی که تصویب شد، تخصیص داده شد.

**عملکرد دولت یازدهم در میراث مسکن مهر
طبق وعده «حسن روحانی » رییس جمهوری کشورمان پرونده مسکن مهر به غیر از واحدهایی که مشکل حقوقی داشته و فاقد متقاضی هستند در دولت تدبیر و امید بسته می شود و در حالی که برخی ها مدعی هستند دولت در اجرای تعهدات خانه دار کردن مردم کوتاهی کرده است آمار و ارقام رسمی، چیز دیگری را می گویند.
براساس آخرین گزارش های رسمی وزارت راه و شهرسازی؛ از مجموع دو میلیون 210 هزار واحد مسکن مهر، کار ساخت یک میلیون و 936 هزار واحد از این طرح به پایان رسیده است. همچنین از مجموع این پروژه یک میلیون و 831 هزار واحد افتتاح شده و از این رقم یک میلیون و 539 هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده است.
اما سهم دولت یازدهم در پروژه مسکن مهر تحویل 55 درصدی این واحدها در طول چهارسال گذشته است و کلید خانه 849 هزار واحد مسکن مهر در این دولت به دست متقاضیان رسیده است. این دولت سهم 45 درصدی در افتتاح واحدهای مسکونی این پروژه دارد و از ابتدای دولت تاکنون 821 هزار واحد مسکن مهر به افتتاح رسیده است. همچنین کار ساخت 613 هزار در دولت روحانی به پایان رسید.
درحالی که برخی امروز اعداد و ارقام واگذاری مسکن مهر را انکار می کنند و مدعی هستند دولت یازدهم برنامه ای برای بخش مسکن در طول چهار سال گذشته نداشت. اما دولت از ابتدا طرح مسکن اجتماعی و حمایتی را مطرح کرد در عین حال به دلیل تنگنای مالی شدید دولت، برنامه ها اولویت بندی شدند و مسکن مهر در اولویت قرار گرفت. البته اواخر سال گذشته طرح مسکن اجتماعی به تصویب هیات وزیران رسید و قرار بر این است این طرح در فاز اول در بخش مسکن حمایتی یعنی کمک دولت در پرداخت اجاره های مسکن از خرداد ماه سال جاری به اجرا برسد.
**پژوهشم**9345**1601**خبرنگار : نازیلا مهدیانی ** انتشاردهنده : شهناز حسنی

انتهای پیام /*

نظر شما