شناسهٔ خبر: 19091299 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

اجلاسیه دوم با حضور تولیت های آستان های مقدس جهان اسلام به کار خود پایان داد

تدوین منشور حقوق زائر در اعتاب مقدسه

دومین اجلاسیه بین‌المللی اعتاب مقدسه جهان اسلام شامگاه دیروز در کربلای معلی به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین -  سید مصطفی حسینی راد : در این نشست سه روزه که با حضور تولیت های اعتاب مقدسه و معاونان آنها برگزار شد، حقوق زائران به عنوان شعار اجلاسیه دوم طی سه نشست کارشناسی مورد بحث و تبیین قرار گرفت و در پایان منشور حقوق زائران در اعتاب مقدسه، به اتفاق آرا به تصویب رسید.
* منشور حقوق زائر در ۱۸ بند
در این زمینه دبیر اجلاسیه اعتاب مقدسه در گفتگو با قدس گفت: در اجلاس دوم رئوس و جهت گیری های کلی منشور حقوق زائر در ۱۸ بند به تصویب تولیت های جهان اسلام رسید.
حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی رشد و تعالی معنوی زایران، آگاهی از معارف ناب اسلامی و مکتب اهل بیت علیهم السلام، برخورداری از خدمات باکیفیت و تسهیل در امر زیارت را از مهمترین بندهای این منشور خواند و افزود: دسترسی آسان به خدمات بهداشتی و درمانی، فراهم آوردن زمینه رشد و تعالی معنوی و حل مشکلات روادید زایران، فراهم کردن زمینه های تامین امنیت جانی زایر و پوسش بیمه خدمات درمانی از دیگر رئوس حقوق زایر است که به تصویب تولیت ها رسید.
وی با بیان این که ما نسبت به اجلاس اول پیشرفت خوبی داشتیم، تصریح کرد: ریل گذاری این اجلاسیه با تدوین آیین نامه های داخلی و کمیته های فنی تخصصی فرعی برای تحقق همکاری های جامع میان اعتاب به انجام رسیده است.
حسینی همچنین گفت: با تأکید تولیت های محترم بر توسعه و تعمیق همکاری ها، امیدواریم در سال آینده اقدامات عملیاتی مشترک بین اعتاب انجام پذیرد. این اجلاسیه به دنبال توسعه دیپلماسی زیارت در جهان اسلام است و ما امروز شاهد همگرایی بیشتر بین اعتاب مقدس می باشیم.  
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت هم افقی اعتاب مقدس افزود: پرهیز از تفرقه و اختلاف بین مسلمانان و یکپارچگی در برابر جبهه استکبار و اهتمام به جایگاه مرجعیت و زعامت دینی از مهمترین دستاوردهای اجلاسیه اعتاب مقدس می باشد.
حسینی خاطرنشان کرد: با طراحی چهارچوب های قانونی در آینده شاهد حضور اعضای دیگری از سایر کشور های اسلامی در جمع خود خواهیم بود.
وی همچنین گفت: اجلاس سوم با اجماع اعضا در دهم رجب سال آینده در شهر کاظمین به میزبانی عتبه مقدسه کاظمیه برگزار می شود و برابر با آیین نامه اجلاس، ریاست اجلاس که تا این دوره بر عهده تولیت آستان قدس بود به میزبان اجلاس دوم آقای سید جعفر موسوی تولیت آستان مقدس حسینی انتقال یافت.
* کاری بزرگ در جهان اسلام
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اصل برگزاری این اجلاسیه کاری بسیار بزرگ و ارزشمند است که پیش از این در جهان اسلام سابقه نداشته است. این اجلاس دارای دو بعد است. بعد اول برگزاری آن است که به خوبی انجام شد و بعد دوم التزام اعتاب و متولیان به اجرای مصوبات این اجلاسیه به خصوص منشور حقوق زائران می باشد.
آیت الله سعیدی با اشاره به ناخرسندی دشمنان از برگزاری چنین نشستهایی گفت: دشمن تلاش می کند به هر طریق ممکن در جهان اسلام تفرقه ایجاد کند اما این اجلاس زمینه هماهنگی و همکاری بین اعتاب مقدسه و وحدت بین امت اسلامی را فراهم می کند که تجلی بارز آن را در راهپیمایی بزرگ و بین المللی اربعین می بینیم.
* اجلاس اعتاب و وحدت کلمه
همچنین شیخ نبیل حلباوی تولیت حرم مقدس حضرت رقیه سلام الله علیها در گفتگو با خبرنگار اعزامی قدس با اشاره به این که  در دین مبین اسلام کلمه توحید و توحید کلمه جایگاه اساسی دارد، گفت: کلمه توحید یعنی این که انسان بداند و درک کند که اراده ای واحد بر این عالم حاکم است و آن اراده خداوند تعالی است و توحید کلمه نیز به این معناست که مردم باید در همه جای جهان به سمت و سوی تشکیل امت واحده حرکت کنند بدون این که به نژاد و رنگ پوست یکدیگر توجه کنند. این یک هدف بزرگ است که در مکتب اهل بیت عصمت علیهم السلام قابل دستیابی است؛ در کلام آنان که نور است و فعل آنان که خیر است.
دکتر حلباوی با تقدیر از حرکتی که عتبه مقدسه رضویه برای هماهنگ سازی اعتاب مقدسه بنیان نهاده است اظهار امیدواری کرد که این اجلاسیه در دوره دوم خود در کربلای معلی به نتایج مطلوب برسد و با پشتوانه مرجعیت و ظرفیتهای پایان ناپذیر فرهنگ حسینی که بزرگترین انقلاب تاریخ را رقم زده است، گام بزرگی در جهت وحدت امت اسلامی باشد زیرا تنها محوری که می تواند وحدت را در امت اسلامی به ارمغان آورد قرآن و عترت است که اعتاب مقدسه پرچمدار آن هستند.
* نهادینه کردن فرهنگ زیارت
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: برگزاری اجلاسیه اعتاب مقدس جهان اسلام می تواند منجر به رویش تشکلی شود که ثمرات بزرگی برای جهان اسلام خواهد داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر ایجاد وحدت و همدلی در بین کشورهای مسلمان را یکی از برکات این اجلاس برشمرد و  افزود: انتقال تجربیات در پذیرایی از زایران و زائرگردانی یکی دیگر از دستاوردهای ارزنده این اجلاس است. زیرا هم اینک در حوزه پذیرایی از زائران در اعتاب مقدس مشکلات زیادی وجود دارد و درست است که برخی اعتاب مانند حرم رضوی جلوتر هستند اما وجود کاستی ها را نمی‌توان انکار کرد.
وی با تأکید بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ زیارت در اعتاب مقدسه تصریح کرد: در حال حاضر رعایت آداب زیارت در اماکن مقدس به راحتی امکان پذیر نیست. ازدحام جمعیت و نبود آرامش و به عنوان مثال نبود کفشداری های مناسب در برخی اعتاب و بسیاری موارد از این دست موجب می شود زائران، آرامش کافی نداشته باشند.
قاضی عسگر به یکی دیگر از برکات همگرایی عتبات اشاره و خاطرنشان کرد: ساخت و سازها در عتبات مقدسه دچار مشکلات و کاستی های زیادی است که انتقال تجربیات در این حوزه بسیار مفید است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان اظهار امیدواری کرد که این اجلاسیه ها با دور شدن از تشریفات، و پرداختن به اصل مسائل بتوانند گره های بزرگی را در بحث حقوق زائران باز و مسیر زیارت را هموارتر کنند.

نظر شما