شناسهٔ خبر: 19090303 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

زادهوش تشریح کرد:

امتیازات حج که هر مسلمانی را جذب می‌کند/ ناکامی تارک حج از شفاعت پیامبر(ص)

گروه جامعه: یک کارشناس حج ضمن بیان بخشی از امتیازات حضور در مناسک حج تصریح کرد: حساب افرادی که به حج و حجاج تهمت ناروا می‌زنند با خداست.

صاحب‌خبر -
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد زادهوش، معاون پژوهشی سابق پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تشریح فواید و نتایج حج از منظر احادیث پرداخت و عنوان کرد: اگر چه اسرار نهفته در عبادات و به خصوص حج برای ما به طور کامل روشن نیست ولی علاوه بر تقویت ایمان و روحیه پرستش که در همه انواع عبادت وجود داد، فواید حج به حدی زیاد و آشکار است که به استدلال و برشماری نیاز ندارد.
 
وی تصریح کرد: دل کندن از دنیا و تجملات آن، رفتن و دیدن سرزمین وحی، ادای احترام به مرقد رسول خدا(ص) و امامان بقیع(ع)، شرکت در کنگره باشکوه و بی نظیر مسلمانان، بهره بردن از امتیازات ویژه مسجدالحرام مثل استجابت دعا در کنار کعبه از جمله امتیازاتی است که هر مسلمانی را به سوی خود جذب می‌کند.
 
به حج و عمره بروید تا بدن شما سلامتى یابد و رزق شما فراوان شود
 
این روحانی کاروان‌های حج و عمره در ادامه به بیان احادیثی در خصوص فواید حج پرداخت و اظهار کرد: در متون اسلامی برخی از فواید حج مورد اشاره قرار گرفته‌اند. مثل آنچه امیرالمومنین‌(ع) فرموده‌اند:«الحج تقویة للدین» حج مایه تقویت دین است و یا در سایر احادیث اسلامی آمده است:«حجّوا و اعتمروا تصّح اجسامكم و تتسّع ارزاقكم و یصلح ایمانكم» به حج و عمره بروید تا بدن شما سلامتى یابد و رزق شما فراوان و ایمان شما اصلاح و كامل شود. «ثلاثة دعوتهم مستجابة الحاج و الغازى و المریض» سه نفرند كه دعاى آنان در درگاه الهى مستجاب است: حاجى، رزمنده، بیمار. «من‏حجّ ثلاث حجج لم یصبه فقر ابداً»؛ هر كس سه مرتبه به حج برود فقر به او نمى‏‌رسد. «الحج تسكین القلوب» حج مایه آرامش قلب‏‌ها است.
 
حضور در حج تقویت ستمگران یا بلند‌نام کردن اهل بیت(ع)؟
 
وی در ادامه به برخی مباحث مطرح شده در خصوص مدیریت حج توسط آل سعود اشاره و تشریح کرد: درست است که در زمان ما اداره مکه و مدینه در دست اهلش نیست ولی ترک کردن حج هم صحیح نیست. برخی از مردم گمان می‌کنند رفتن به حج تقویت ستمگران و کمک به ظلم محسوب می‌شود در حالی‌که با یک حساب سرانگشتی معلوم می‌شود نرفتن ما به حج خسارات بیشتری دارد چرا که با رفتن به حج علاوه بر بهره‌های معنوی که برای حجاج حاصل می‌شود، حضور 86 هزار نفر مسلمان شیعه در حرمین شریفین و مناسک حج، برگزاری دعای کمیل، رفتن به بقیع شریف، دعای مهم عرفه و سایر اعمال شیعیان، حضور و تقویت بیشتر مذهب حقه جعفری و نام و یاد امیرالمؤمنین‌علی(ع) و فرزندان طاهرینش در سرزمین وحی را بدنبال دارد.
 
حضور نداشتن در حج یعنی قطع ارتباط ملت ایران با سایر مسلمانان
 
حجت‌الاسلام زادهوش ادامه داد: حضور زائران شیعه ایرانی در حج توجه بسیاری از حق‌طلبان از سایر مذاهب را جلب می‌کند، ارتباط بین سایر ملت‌های اسلامی با ملت ایران را تقویت می‌کند و البته این را هم بدانیم اگر ما به حج نرویم اینطور نیست که عربستان از منافع مالی محروم می‌ماند، بلکه به جای حجاج ایرانی سهمیه سایر کشورها را می‌افزاید و فقط نتیجه این می‌شود که ما فریضه الهی حج را انجام نداده‌ایم و رابطه ما با سایر مسلمانان نیز قطع شده است.
 
حساب افرادی که به حج و حجاج تهمت ناروا می‌زنند با خداست
 
وی به برخی شبهات یا نگرانی‌های مردم در خصوص حضور در حج نیز اشاره و تصریح کرد: برخی از کسانی که برای رفتن به حج تردید می‌کنند مومنینی هستند که جنایات آل سعود در یمن، بحرین و سوریه آنان را آزار می‌دهد و البته این افراد می‌دانند که در زمان حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس با همه مظالمی که مرتکب می‌شدند، اهل بیت‌(ع) و امامان معصوم ما و پیروان آنان رفتن به حج را ترک نکردند. اما در این بین کسانی هم که اهل حج و زیارت و عبادت نیستند فتنه گری می‌کنند، دعوای عرب و عجم راه می‌اندازند و به حج گزاران نسبت‌های نا روا می‌دهند. رفتن به سفرهای معصیت و سراسر گناه را روا می‌دانند و سفرهای مذهبی را اسراف و ... می‌شمارند، اینها حسابشان با خداست.
 
این کارشناس حج و زیارت در ادامه به مباحث فقهی و شرایط وجوب حج اشاره و اظهار کرد: توجه داشته باشیم که این عبادت بزرگ بر کسانی که استطاعت دارند در اولین سال استطاعت واجب است. در روایات گوناگون، از جمله روایت نبوی، ترک حج نکوهش و از آن منع شده است تا جایی که بر پایه برخی از آنها، تارک حج کافر است و چنین فردی یا کسی که آن را به تأخیر اندازد تا حج را از دست دهد، مسلمان از دنیا نخواهد رفت و در روز قیامت یهودی یا نصرانی محشور می‌شود.
 
تارک حج از شفاعت پیامبر(ص) ناکام است
 
وی ادامه داد: بر پایه روایات، تارک حج از شفاعت پیامبر(ص) ناکام است و بر حوض کوثر راه نمی‌یابد. برخی این حکم را نیز به دلیل انکار وجوب حج از سوی تارک دانسته‌اند؛ زیرا اگر کسی به وجوب آن باور داشته باشد، نباید در انجامش مسامحه ورزد و کوتاهی در انجام حج نشانگر بی‌اعتقادی به اصل وجوب حج است و از این رو، چنین کسی یهودی یا نصرانی می‌میرد.
 
حجت‌الاسلام زادهوش اظهار کرد: برخی روایات، تارک حج را از مصداق‌های زیانکارترین مردم در آیه (هل ننبئکم بالاخسـرین اعمالا) و مصداق گمراه و کور در آیه (ومن کان فی هذه اعمی فهو فی الآخرة اعمی واضل سبیلا( دانسته‌اند که برای دیدن یکی از واجبات الهی کور شده است و به سبب این نابینایی، در روز قیامت نیز نابینا برانگیخته می‌‌شود و از مصداق‌های آیه (و نحشـره یوم القیامة اعمی) دانسته می‌شود.
 
وی سخنان خود را با ذکر چند حدیث به پایان برد. رسول خدا (ص) ‌می‌فرماید: کسی که دنیا و آخرت می‌خواهد، به خانه خدا برود. امام علی بن الحسین زین العابدین(ع) می‌فرماید: حج و عمره به جای آورید تا بدن‌هایتان به صحت و سلامت درآید و روزی شما وسیع شود و خرج عیالتان مکفی گردد. حضرت علی بن الحسین زین العابدین(ع) می‌فرماید :زائر بیت‌الله آمرزیده می‌شود، بهشت بر او واجب می‌گردد، عمل را از سر می‌گیرد و مال و عیالش محفوظ است.
 

نظر شما