شناسهٔ خبر: 19089610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اخبار ایران در جهان در شب گذشته:

کاهش صدور روادید کمتر برای ایرانی‌ها در دولت ترامپ/ گاردین: انتخابات در ایران رقابتی است

خبرگزاری شبستان: گاردین: انتخابات در ایران رقابتی است، کاهش صدور روادید کمتر برای ایرانی‌ها در دولت ترامپ، ایران از جمله موضوعات مورد بحث در دیدار وزرای خارجه آمریکا و انگلیس از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: گاردین: انتخابات در ایران رقابتی است، کاهش صدور روادید کمتر برای ایرانی‌ها در دولت ترامپ، ایران از جمله موضوعات مورد بحث در دیدار وزرای خارجه آمریکا و انگلیس از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

غرب مقصر دستاورد اقتصادی کمتر از انتظار روحانی است/انتخابات در ایران رقابتی است

«سعید کمالی دهقان» خبرنگار حوزه ایران روزنامه «گاردین» در یادداشتی که روز جمعه منتشر شد، تأکید کرده است که بر خلاف آنچه برخی گروه‌های خارج‌نشین از جمله گروهک تروریستی منافقین تبلیغ می‌کنند، انتخابات در ایران رقابتی است و از اهمیت بالایی برای مردم برخودار است.

نویسنده یادداشت در ابتدا می‌نویسد لحن افرادی چون «رضا پهلوی» فرزند شاه مخلوع که آشکارا از کشورهای خارجی برای «تغییر رژیم» در ایران درخواست کمک کرده، مشابه جمهوری‌خواهان جنگ طلب و سیاستمداران تندروی اسرائیلی است.

او به گروهک تروریستی منافقین هم اشاره کرده و با بیان اینکه این گروه تا چند سال قبل در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا بود، نوشته این سازمان «فرقه‌مانند» توانسته با پرداخت پول به سیاستمداران آمریکایی، اهداف خود را پیش ببرد.

کمالی دهقان اذعان کرده است منافقین به دلیل همکاری با رژیم عراق در جریان جنگ تحمیلی، به شدت در ایران منفور هستند. به گفته نویسنده، عربستان سعودی یکی از طرفداران و مدافعان این گروهک است.

خبرنگار گاردین با اشاره به اظهارات «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که گفته بود در کنایه‌ای به عربستان گفته بود در برخی از کشورهای منطقه برگزاری انتخابات «یک رویا» است، به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اشاره کرده است.

وی نوشته است: «تا چند هفته دیگر، ایرانی‌ها بار دیگر پای صندوق‌های رأی می‌روند تا دولت آینده را انتخاب کنند. گروه‌هایی چون مجاهدین خلق انتخابات‌های ایران را بی‌حاصل به تصویر کشیده‌اند. هرچند به دلیل حجم گزینش کاندیداها، این انتخابات‌ها از عادلانه بودن فاصله دارند، اما هنوز هم رقابتی هستند و رأی‌دهندگان آن‌ها را جدی می‌گیرند.»

گاردین به انتخابات سال 1392 اشاره کرده و نوشته است که روحانی وعده توافق هسته‌ای را عملی کرده، اما «اگر او تا آن حد که انتظار می‌رفت در زمینه اقتصادی موفق نبوده، به دلیل این نیست که دولت او تلاش کافی برای تولید سرمایه نکرده، بلکه به دلیل این است که غرب، به خصوص ایالات متحده و بریتانیا، دسترسی مناسب به بازار جهانی را برای ایران فراهم نکرده‌اند.»

او در نهایت با بیان این ادعا که ایرانی‌ها به دنبال «تغییرات تدریجی» هستند، مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات را «رد آن چیزی که پهلوی و (مریم) رجوی ارائه می‌کنند»، توصیف کرده است.

ایران از جمله موضوعات مورد بحث در دیدار وزرای خارجه آمریکا و انگلیس

وزیران خارجه انگلستان و آمریکا روز جمعه در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند.

طرفین در این دیدار، در مورد موضوعات مختلف از جمله کره شمالی، سوریه، روسیه، ایران و روابط دوجانبه گفت‌وگو کرده‌اند.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس پس از این دیدار، با انتشار عکسی، در توییترش نوشت: «از گفت‌وگو با همتای آمریکایی‌ام، "رکس تیلرسون" و "نیکی هیلی" (نماینده آمریکا در سازمان ملل) خرسند شدم.»

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه برای بررسی بحران در شبه جزیره کره تشکیل جلسه داد. در این نشست، کشورهای غربی به رهبری آمریکا بر لزوم خلع سلاح کره شمالی تأکید کردند.

کاهش صدور روادید کمتر برای ایرانی‌ها در دولت ترامپ

بر اساس تحلیل رویترز از آمارهای اولیه دولتی آمریکا که به تازگی منتشر شده است، واشنگتن در ماه مارس به نسبت مدت مشابه سال گذشته، حدود 40 درصد تعداد ویزای موقت کمتری برای 7 کشوری که در فرمان ممنوعیت مهاجرتی ترامپ قرار داشتند، صادر کرده است.

این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد، تعداد ویزای های غیرمهاجرتی برای تمامی مردم جهان آمریکا در همین مدت نسبت به مارس 2016 از افزایش 5 درصدی برخوردار شده است.

شهروندان 7 کشور مسلمان ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن در ماه مارس 2017 حدود 3200 ویزای غیرمهاجرتی دریافت کردند که این تعداد در سال 2016 به طور متوسط ماهیانه برابر با 5700 ویزا در سال های 2015 و 2014 به طور متوسط ماهیانه برابر با 6000 ویزا بوده است.

این کاهش صدور روادید در حالی صورت گرفته است که فرمان ممنوعیت مسافرت ترامپ بعدا توسط دادگاه‌هایی در این کشور لغو شد.

چندین وکیل مهاجرت گفتند، ماه مارس برای صدور ویزای موقت برای متقاضیان از این 7 کشور، نه ماه شلوغی است و نه ماه خلوتی، از این رو، این کاهش چشمگیر، قابل توجه است.

با این حال، برخی از این وکلا می گویند که آمار منتشره، دیدگاه اجمالی از چگونگی تاثیر سیاست‌های ترامپ بر تصمیمات مربوط به ویزا ارائه می دهد.

بر اساس این آمار، تعداد ویزاهای موقتی که برای ایرانی ها صادر شده است از 2450 ویزا در هر ماه در سال 2016 به 1572 ویزا در ماه مارس کاهش یافته است.

همچنین ایرانی به نسبت سال قبل ویزاهای مهاجرتی کمتری دریافت کردند. این نوع ویزا به اعضای خانواده شهروندان آمریکا یا آنهایی که در آمریکا شاغل هستند، داده می‌شود. ایرانی ها به طور متوسط در سال گذشته 644 ویزا دریافت کردند که این تعداد در ماه مارس امسال به 393 ویزا رسید. همچنین آنها در سال های 2014 و 2015 به طور متوسط ماهانه 600 ویزای مهاجرتی دریافت می‌کردند.

چندین وکیل که مشتریان ایرانی دارند، گفتند مدت بررسی درخواست ویزای ایرانی‌ها بیشتر طول می‌کشد و از زمان روی کار آمدن ترامپ تعداد بیشتری رد می‌شوند.

این وکلا توضیح دادند که قرارهای مصاحبه‌ای کمتری برای ایرانی ها تعیین می شود و مصاحبه ها در لحظه آخر لغو می شوند و روند بررسی طولانی تری نسبت به قبل دارند.

بابک یوسف زاده، وکیل ساکن سانفرانسیسکو و عضو اتحادیه وکلای ایرانی آمریکایی در این باره گفت: «اگر شما مصاحبه نشوید، نمی‌توانید ویزا بگیرید.»

رزاقی، وکیل مهاجرت در مریلند آمریکا گفت برخی از ایرانی ها به این نتیجه رسیدند که اکنون ارزش ندارد که برای درخواست ویزا هزینه و وقت صرف کنند.

ازآنجایی که ایران و آمریکا و روابط دیپلماتیک ندارند، ایرانی ها به جز هزینه 160 دلاری درخواست ویزا، برای انجام مصاحبه معمولا باید به ترکیه، ارمنستان یا امارات سفر کنند.

مهر:

بازتاب مناظره نامزدهای ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های غربی

نخستین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه- هشتم اردیبهشت ماه- با حضور ۶ نامزد برگزار شد.

این مناظره که با محور موضوعات فرهنگی- اجتماعی و به صورت پرسش و پاسخ از نامزدهای انتخاباتی از شبکه یک سیما پخش شد، در رسانه های مختلف جهان بازتاب گسترده ای یافت.

خبرگزاری رویترز در خبری با عنوان «جناح راست بر سر بحث اقتصادی به روحانی تاخت»، به بیان اتهامی پرداخت که نامزدهای محافظه کار جناح راست ایران در نخستین مناظره انتخاباتی علیه «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران مطرح کردند و او را به شکست در بهبود شرایط اقتصادی کشور حتی پس از گرم شدن تدریجی روابط تهران با غرب متهم نمودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارش خود پیرامون نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری ایران، با تمرکز بر اظهارات «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران و یکی از شش نامزد تأیید صلاحیت شده، از اتهاماتی سخن به میان آورد که از سوی قالیباف علیه رئیس جمهور وقت ایران مطرح شد.

در این گزارش آمده است: «محمد باقر قالیباف شهردار تهران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه دولت حسن روحانی را به عدم رعایت امانت، سوء مدیریت و حمایت از اقویاء به هزینه ضعفاء متهم نمود.. در این مناظره قالیباف با انتقاد از دولت روحانی گفت که مشکلات اجتماعی و زیست محیطی به دلیل مدیریت ضعیف دولت روحانی همچنان لاینحل باقی مانده اند».

وبگاه خبری «مجله ۹۲۷+» نیز در گزارش خود پیروزی مجدد حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را یک پیروزی دشوار خواند.

فاکس نیوز نیز در روایت خود از مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری ایران نوشت: در مناظره سه ساعته امروز، قالیباف از دولت روحانی انتقاد کرد و گفت مشکلات اجتماعی و زیست محیطی به خاطر مدیریت ضعیت او حل نشده است.

میدل ایست مانیتور نیز در این خصوص آورد: در مناظره تلویزیونی، همه نامزدها، عملکرد دولت روحانی در زمینه اقتصاد را به چالش کشیدند، غیر از جهانگیری که از عملکرد دولت دفاع کرده و پیش بینی می شود به نفع روحانی کنار برود.

شورای همکاری خلیج فارس بازهم بیانیه ضد ایرانی صادر کرد

اعضای شورای همکاری خلیج فارس نشست اخیر خود را با صدور یک بیانیه ضد ایرانی به پایان رساندند.

بر اساس این گزارش، در بیانیه ضد ایرانی این نشست که با حضور وزرای کشور و خارجه اعضای شورای همکاری خلیج فارس برگزار شده بود، ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.

اعضای شورای همکاری خلیج فارس مدعی شدند: ایران به مداخله در امور کشورهای عربی ادامه می دهد و باید این مدخله متوقف شود.

در این بیانیه ضد ایرانی همچنین ادعا شده است: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باید تمام تلاش خود را برای مقابله با دخالتهای ایران در امور کشورهای عربی، به کار گیرند.

گفتنی است، شورای همکاری خلیج فارس نیز پیشتر با اغراض سیاسی، اتهامات واهی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده بود. با این حال، اعضای این شورا تاکنون هیچ دلیل و مدرک متقنی را که دال بر دخالت تهران در امور داخلی کشورهای عربی باشد، به افکار عمومی ارائه نکرده اند.

اولین گفتگوی مستقیم آمریکا با ایران در دوران ریاست جمهوری ترامپ

در اولین گفتگوی مستقیم میان دیپلمات های آمریکایی و ایرانی که در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» انجام شد طرف های آمریکایی خواستار آزادی آمریکایی های بازداشت شده در ایران شدند. 

در همین رابطه «مارک تونر» سخنگوی موقت وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئت‌های آمریکا و ایران در حین نشست کمیسیون مشترک برجام در «وین» با یکدیگر دیدار کردند تا طرف آمریکایی از مقامات ایران خواستار آزادی «سیامک نمازی» و «باقر نمازی» دو شهروند ایرانی آمریکایی که در ایران بازداشت هستند شوند.

هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه هفته جاری با حضور نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.

باشگاه خبرنگاران جوان:

نماینده کنگره: توافق هسته‌ای مهم‌تر از مسئله ایرانیان آزاد شده است

اریک سوالوِل، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و عضو کمیته اطلاعاتی این مجلس،گفت توافق هسته ای مهمتر از ایرانیان آزاد شده است و آمریکا هم اکنون در موقعیت بسیار امن تری قرار دارد.

اریک سوالوِل در گفتگو با این نشریه تاکید کرد برغم این که دولت اوباما ایرانی‌هایی را از زندان آزاد کرد که به ایفای نقش حساس در برنامه تسلیحات هسته ای تهران متهم شده بودند، آمریکا هم اکنون «در موقعیت بسیار امن‌تری» قرار دارد.

سوالول، نماینده کالیفرنیا در مجلس نمایندگان، گفت: «هم اکنون ما در موقعیت بسیار امن تری قرار داریم و دونالد ترامپ فقط مجبور است با یک دشمن هسته ای یعنی کره شمالی و نه دو دشمن برخورد کند.»

وی افزود: «می دانید که ما همچنین زندانیان خود را نیز برگرداندیم. فکر می کنم می دانید که در صورت صحت گزارش‌های مربوط به وکلای وزارت دادگستری و ماموران اف بی آی، ما می توانستیم بهتر این مسئله را حل کنیم.»

روز دوشنبه گزارش هایی منتشر شد مبنی بر این که دولت اوباما در تبادل زندانی با ایران این اطلاعات را پنهان کرد که آمریکا افرادی را آزاد کرده است که به فراهم کردن تجهیزات نظامی و الکترونیک مرتبط با برنامه هسته ای برای ایران متهم  شده بودند.

والری لینسی، مدیر اجرایی موسسه کنترل تسلیحات هسته ای ویسکانسین، به نشریه پُلیتیکو گفت: «این یک رسوایی است. افرادی که آزاد شدند نمونه تهدیداتی هستند که ما هنوز به دنبالشان هستیم. واقعاً‌ تکان‌دهنده است و نمی توان درک کرد که چرا ما چنین کاری کردیم.»

اریک سوالول با مقامات دولت سابق اوباما موافق است و معتقد است که افراد آزاد شده هنوز قابل پیگرد هستند.

وی گفت: «ما باید این  افراد را تعقیب کنیم و اطمینان حاصل کنیم که تحریم ها را نقض نمی کنند و جرمی مرتکب نمی شوند؛ اما الان صرف نظر از این که چه احساسی درباره این رئیس جمهور یا هر رئیس جمهور دیگری دارید، رویارویی با یک دشمن هسته ای بهتر از رویارویی با دو دشمن است.»

ایرنا:

سفیر ایران در بولیوی و وزیر معدن و متالوژی بولیوی بر گسترش روابط تاکید کردند

«سیدرضا طباطبایی شفیعی» سفیر جمهوری اسلامی ایران دربولیوی، روز جمعه برای بررسی راههای گسترش روابط دو کشور در حوزه معدن با«سزار ناوارو» وزیرمعدن ومتالورژی بولیوی، دیدارکرد.

دراین دیدار،سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توانمندی های کشورمان در حوزه معدن و صنایع معدنی و تفاهم نامه های منعقده بین دوکشور در این زمینه، اظهار داشت که اجرایی شدن تمامی تفاهمات فی مابین از طریق وزارتخانه های خارجه دو کشور در حال پیگیری است و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد گسترش روابط دو کشور در تمامی زمینه ها، از جمله معدن و صنایع معدنی باشیم.

وزیرمعدن ومتالورژی بولیوی نیز با اشاره به ذخایر معدنی فراوان کشورش، از گسترش همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

وی از آمادگی وزارتخانه متبوع خود برای تبادل هیأت های فنی جهت آشنایی با فرصت های همکاری معدنی دو کشور خبر داد.

در این دیدار، ناوارو با اشاره به برگزاری چهارمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در نوامبر 2017(آبان ماه 1396) در شهر سانتاکروز بولیوی، ابراز امیدواری کردکه در حاشیه این اجلاس بتواند با همتای ایرانی خود دیدار کند.

نظر شما