شناسهٔ خبر: 19089352 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اخبار ایران در جهان در هفته ای که گذشت:

کاهش نگاه منفی آمریکایی‌‌ها به ایران/ دیدار وزیران دفاع ایران و روسیه در مسکو

خبرگزاری شبستان: کاهش نگاه منفی آمریکایی‌‌ها به ایران، مایک پنس: ترامپ برجام را قبول می کند، دیدار وزیران دفاع ایران و روسیه در مسکو، ران پال: آمریکا برهم زننده‌ ثبات جهان است، نه ایران برخی از اخبار ایران در جهان در هفته گذشته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، کاهش نگاه منفی آمریکایی‌‌ها به ایران، مایک پنس: ترامپ برجام را قبول می کند، دیدار وزیران دفاع ایران و روسیه در مسکو، ران پال: آمریکا برهم زننده‌ ثبات جهان است، نه ایران برخی از اخبار ایران در جهان در هفته گذشته بود. ادامه اخبار و رویدادهای این حوزه را در گزارش زیر بخوانید:

روسیه بزرگترین تهدید از دید مردم آمریکا/کاهش نگاه منفی آمریکایی‌‌ها به ایران

بررسی‌های جدید موسسه «پیو» نشان می‌دهد که تقریبا از هر ۱۰ دموکرات آمریکایی، چهار نفر «روسیه» را بزرگترین خطر علیه کشورشان می‌دانند.

بر این اساس، ۳۹% دموکرات‌ها و ۲۱% جمهوری‌خواهان روسیه را بزرگترین تهدید برای آمریکا قلمداد کردند. این بالاترین میزان در نزدیک به سه دهه گذشته بوده است.

در قیاس با سال  ۲۰۱۳ که چنین سئوالی پرسیده شد، میزان احساس تهدید از جانب روسیه چه در میان دموکرات‌ها و چه در میان جمهوری‌خواهان افزایش چشمگیری داشته است.

در مجموع، ۳۱% شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقد بوده‌اند که روسیه بزرگترین تهدید برای ایالات متحده است.

این نظرسنجی جدید با شرکت ۱۵۰۱ نفر بزرگسال آمریکایی بین پنج تا یازده آوریل و پیش از تنش جدید بین این کشور و کره شمالی برگزار شده است.

21 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز «کره شمالی» را بزرگترین خطر برای آمریکا توصیف کرده‌اند.

در این نظرسنجی در حالی نام «ایران» نیز به چشم خورد که دید منفی اهالی این کشور به ایران بر اساس آمار موسسه پیو به 9 درصد رسیده است. در فهرست امسال، ایران پس از روسیه، کره شمالی و چین در رده چهارم بزرگترین تهدید از دید آمریکایی‌ها قرار دارد.

این در حالی است که دید منفی نسبت به ایران از رقم 28 درصد در ژانویه سال 2012 که بالاترین میزان منفی از سال 2006 به این سو بوده، اینک به 9 درصد رسیده است.

مایک پنس: ترامپ برجام را قبول می کند

«مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت: ترامپ به روشنی مشخص کرده است توافق هسته ای ایران را قبول خواهد کرد اما این به معنای تحسین آن نیست.

معاون رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت: صادقانه بگویم که با نگاهی به دولت قبل، رئیس جمهور هیچ خجالتی ندارد که بگوید از توافق های بین المللی و از همه مهمتر توافق هسته ای ایران نا امید است.

این اظهارات در حالی بیان می شود که در هفته گذشته و پس از تائید پایبندی ایران به برجام از سوی «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا و اعلام این مطلب به کنگره، مقامات آمریکایی اظهاراتی را علیه ایران بیان کرده بودند.

رهاورد سفر نخست وزیر گرجستان به ایران چه بود؟

نخست وزیر گرجستان در حالی به ایران سفر می کند که مناسبات تهران و تفلیس طی سالهای گذشته فضای جدیدی را تجربه کرده است. لغو روادید میان ایران و گرجستان بسیاری از ایرانینان را روانه این کشور کرد رشدی معادل ۴۰۰ درصد داشته است.

در همین حال همکاری های اقتصادی در زمینه های مختلف از جمله شوینده ها ، تولید و فروش قطعات یدکی در کنار لوازم برقی و الکترونیکی از جمله مواردی است که در روابط تهران و تفلیس در حال حاضر در اولیت قرار دارد. تراز تجاری دو کشور رو به مثبت است و به نظر می رسد آهنگ رشد اقتصادی در دو طرف با توجه به پتانسیل های موجود روندی رو به رشد خود را حفظ کند.

از سوی دیگر آنطور که گئورگی کوبریکاشویلی در ملاقات هایش در ایران عنوان کرد توجه به صنعت گردشگری منجر به نزدیکی میان طرف های ایرانی و گرجی خواهد شد. ایران و گرجستان مرز مشترکی ندارد اما گرجستان روزگاری بخشی از خاک ایران شهر در قفقاز به شمار می رفت.

نخست وزیر گرجستان در تهران به دنبال تشکیل کمیسیون همکاری های مشترک بود توانست این اقدام را عملی کند.

دیدار وزیران دفاع ایران و روسیه در مسکو

مهدی سنایی سفیر ایران در فدراسیون روسیه روز یکشنبه برنامه ملاقات وزیران دفاع دو کشور را در کانال تلگرامی خود اعلام کرد.

بنا بر این گزارش ملاقات دهقان و شویگو هفته جاری در مسکو برگزار خواهد شد.

خبرگزاری روسیا سگودنیا نیز از برنامه شرکت سردار دهقان در نشست بین المللی امنیتی مسکو خبر داده است.

ران پال: آمریکا برهم زننده‌ ثبات جهان است، نه ایران

ران پال ، سیاستمدار سابق آمریکایی، در ابتدای برنامه خبریِ موسوم به «گزارش آزادی»، پس از پخش قسمت هایی از اظهارات اخیر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، علیه ایران گفت: برخی از کارشناسان می گویند: دولت آمریکا نمی تواند به لوایح مهم داخلی مانند جایگزین کردن سامانه خدمات درمانی یا اصلاح قوانین مالیاتی بپردازد، زیرا بحران های متعدد جهانی - از جمله در سوریه، عراق، یمن و کره شمالی - وجود دارد که باید به آن رسیدگی کند.

ران پال افزود: رکس تیلرسون در کنفرانس خبریِ فوریِ خود، ایران را سرمنشاء تمام این مشکلات معرفی کرد و آن را بزرگترین برهم زننده ی ثبات خواند. از اینرو، تیلرسون مواضع قاطعی علیه ایران اتخاذ کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، نیز در خلال تبلیغات انتخاباتی اش همواره می گفت که می خواهد از دست آن توافق (برجام) خلاص شود، زیرا آن توافق (برای ایران) بیش از حد سخاوتمندانه بوده است. این در حالی است که تیلرسون، به رغم تمام لفاظی های قاطع خود علیه ایران، گفت که ما به این توافق (برجام) پایبند خواهیم ماند.

ران پال تشریح کرد: این صرفاً توافقی میان آمریکا و ایران نیست، بلکه برخی دیگر از کشورها، مانند انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در این توافق دخیل بوده اند. آن کشورها نمی‌خواهند کاری در این خصوص انجام دهند (نمی خواهند توافق را برهم زنند). آنان از این توافق منتفع شده اند.

ران پال پرسید: چرا ما (آمریکا) ناگهان باید با کشورهایی که هیچ تهدیدی برای ما محسوب نمی شوند، چنین برخوردهای خصمانه ای بکنیم؟ البته تمام این نوع کارها همواره به نام «امنیت ملی» انجام می شود.

دانیل مک آدامز، تحلیلگر سیاسیِ این شبکه گفت: نه تنها این کشورها (که شما به آن ها اشاره کردید) هیچ تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی شوند، بلکه ایران در عراق و سوریه، در واقع متحدِ ما (آمریکا) در جنگ علیه (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش است و هیچ شکی در این نیست.

من به نکاتی که تیلرسون در کنفرانس خبری خود به آن اشاره کرده است، به دقت توجه کردم و می توانم بگویم که برخی از مسائلی که تیلرسون آنان را به آن متهم می کند، در واقع می‌تواند درباره ی خودِ ما (آمریکا) گفته شود.

به عنوان مثال، تیلرسون گفته است که ایران به دولت (بشار) اسد (رییس جمهور سوریه) تسلیحات و آموزش می دهد. مک آدامز افزود: آن همان دولتِ قانونیِ سوریه است و از متحدان خود این را خواسته است و آنان نیز به درخواست دولت سوریه جامه عمل پوشانده‌اند.

تیلرسون به آنان (ایران و برخی دیگر از کشورها) اتهام زده است که جنگجویان خارجی را (به سوریه) می فرستند. مک آدامز افزود: آنان به آن کشور دعوت شده بودند، اما آمریکا نه تنها جنگجویان خارجی می فرستد، بلکه نیروهای نظامی آمریکایی را به داخل سوریه به صورت غیرقانونی و بدون این که دعوت شده باشند، می فرستد.

هر چیزی که تیلرسون آنان (ایرانیان) را به انجامِ آن متهم کرده است، آمریکا خودش در آن دخیل است.

ران پال: بله، به نظر من، کمی دو رویی در این مسئله (اظهارات تیلرسون) وجود دارد. ران پال با حالتی تمسخرآمیز افزود: تیلرسون ایران را به نقض آزادی های مدنی محکوم می کند، ولی او (وزیر خارجه آمریکا) از عربستان سعودی علناً حمایت می کند و مدعی است که ما باید از آن ها حمایت کنیم زیرا آنان مورد اذیت و آزار هستند.

معلوم نیست چرا یک خبرنگار از او نمی پرسد: شما درباره چه چیزی صحبت می کنید؟! آیا به نظر شما (تیلرسون) سعودی ها حامی آزادی های مدنی هستند، اما ایرانیان نیستند؟!

ران پال افزود: البته (در این خصوص) ایرانیان بی عیب و نقص نیستند، ولی ما (آمریکا) نیز بی‌عیب و نقص نیستیم. در زمانی که من در کنگره آمریکا بودم، همواره استدلال من این بود که چرا ما صرفاً منتظر نمی مانیم تا خودمان در رابطه با مسائل مربوط به آزادی های مدنی بی‌عیب و نقص شویم، پیش از آنکه دیگران (سایر کشورها) را در این خصوص محکوم کنیم.

لاوروف: روسیه، ایران و حزب الله حامی سوریه علیه تروریسم هستند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد کشورهای غربی به مبارزه واقعی با گروههای تروریستی در سوریه، گفت: مسکو، تهران و حزب الله حامی دمشق برای مبارزه با تروریسم هستند.

لاوروف در جمع خبرنگاران گفت: وضعیت در سوریه بسیار پیچیده است و ادامه فعالیت تروریست ها وضع دشواری را در این کشور به وجود آورده است.

پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه روز شنبه به نقل از سخنان لاوروف نوشت که ارتش سوریه با حمایت نیروی هوافضای روسیه،مستشاری نظامی ایران و اعضای جنبش حزب الله لبنان بنا به درخواست دمشق به مبارزه با تروریسم ضدسوری کمک می کنند.

وی با بیان اینکه نیروهای برخی کشورهای غربی، ائتلاف آمریکایی و ارتش ترکیه در سوریه حضور دارند، افزود: اگر توانمندی این نیروها برای مبارزه با تروریست های داعشی و جبهه النصره در سوریه متمرکز می شد، نتیجه مثبت و مطلوب بسیار زودتر به دست می آمد.

لاوروف گفت: اما در هر حال این هدف به دست نمی آید و اختلاف های شدیدی نیز بین گروههای مسلح مخالف دولت سوریه وجود دارد.

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به همکاری این کشور و آمریکا با گروههای کرد سوریه اظهار کرد که اما ترکیه این اقدام را درست نمی داند و با این گروهها مقابله می کند.

لاوروف در پایان با بیان اینکه عوامل زیادی بر وضعیت سوریه تاثیر می گذارد، اظهار کرد: تقویت آتش بس از مهم ترین مسائل است که از طریق مذاکرات سوری آستانه در پایتخت قزاقستان این امر تحقق می یابد.

وی افزود: در این مذاکرات معیارها برای افرادی که نمی خواهند در سوریه تروریست شناخته شوند، تعیین می شود.

ایران، روسیه و ترکیه بانی مذاکرات سوری آستانه هستند که از چهارم بهمن ماه تاکنون چهار دور آن در آستانه برگزار شده است.

اجرای راهبرد چند کشور غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا که در برگیرنده سرنگونی حکومت بشار اسد در طول شش ماه بود، هر چند شکست خورد، ولی حمایت های اطلاعاتی، مالی و تسلیحانی از دهها گروه تروریستی که همچنان ادامه دارد، سوریه را در حدود شش سال گذشته به ویرانی کشانده، جان دهها هزار غیرنظامی به ویژه زنان و کودکان را گرفته، میلیون ها آواره برجای گذاشته و از سوی دیگر، دامنه این فجایع عراق را نیز در بحران فرو برده است.

ایران تابستان به عضویت شانگهای در می ‌آید

جمهوری اسلامی ایران پس از آنکه سال گذشته از عضویت در سازمان همکاری های شانگهای جا ماند اینبار با خبرهای خوبی از سوی این سازمان رو به رو است. تهران می گوید قصدش برای پیوستن به این سازمان جدی است به همین جهت حاضر است در خصوص پیوستن مذاکره کند از سوی دیگر اما روسیه از حضور جمهوری اسلامی ایران حمایت می کند و می گوید ایران در حال حاضر تمامی بایسته های پیوستن به سازمان فوق را در اختیار دارد.

نیوزویک همچنین در بخشی از گزارش خود می نویسد شانگهای سازمانی است که توسط چینی ها هدایت می شود و این هدایت به طرف ایرانی اجازه می دهد تا در زمینه های مختلف اقتصادی و سیاسی در این منطقه ایفای نقش کند.

تبعیض نژادی بانک‌های انگلیس علیه ایرانی‌ها/ حساب‌های بانکی ایرانی‌ها بسته می‌شود

یک شرکت حقوقی مستقر در انگلیس می‌گوید شکایت‌های متعددی مبنی بر بسته شدن حساب‌های بانکی اتباع ایرانی در انگلیس، به دلیل تابعیتشان دریافت کرده است.

به نوشته روزنامه گاردین، این شکایت‌ها که بالغ بر 60 مورد هستند بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا افزایش یافته‌اند.

مطابق این گزارش، شهروندان ایرانی که به صورت قانونی در انگلیس زندگی می‌کنند هنگام افتتاح حساب‌های بانکی بایستی فرایند مطولی را پشت سر بگذارند. اکنون، کسانی که موفق به افتتاح حساب شده‌اند شکایت می‌کنند که این حسابها ناگهان بسته شده‌اند.

برخی از بانکها از توضیح درباره دلیل اقدام خود اجتناب کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر به تحریم‌های ضد ایرانی به عنوان دلیل اصلی بسته شدن این حساب‌ها اشاره کرده‌اند.

شرکت «مشاوران حقوقی بلک‌استون» در حال حاضر وکالت گروهی از ایرانیانی را به عهده دارد که از بانکهای انگلیسی به اتهام تبعیض‌های نژادی شکایت کرده‌اند. این شرکت می‌گوید بسته شدن حساب ایرانی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که تمامی تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران بعد از حصول برجام رفع شده‌اند.

اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد، در ژانویه سال 2016 بعد از اعلام پایبندی کامل ایران به مفاد توافق هسته‌ای تمامی تحریم‌های وضع شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کردند.

دولت‌های کشورهای غربی حتی در زمان پابرجا بودن تحریم‌ها هم بارها مدعی شده بودند که این اقدامات تنبیهی شهروندان عادی ایران را شامل نخواهد شد، اما روزنامه گاردین نوشته ماهیت پیچیده نظام تحریم‌ها موجب شده که اتباع ایرانی که ارتباطی با دولت این کشور ندارند هم هدف قرار بگیرند.

رخساره وحید، مسئول میز ایران در شرکت مشاوران حقوقی بلک‌استون به گاردین می‌گوید ظرف دو تا سه ماه گذشته عده ایرانیانی که برای بسته شدن حساب‌های بانکی‌شان مراجعه کرده‌اند افزایش یافته است.

وی می‌افزاید: «در کل بیش از 60 پرونده مربوط به ایرانی‌هایی داریم که از بانک‌ها به دلیل تبعیض نژادی شکایت کرده‌اند.»

در ماه مه سال 2016 گروهی از ایرانی‌ها با راه‌اندازی کمپینی به نام «Unjustly Unbanked» خواستار اتمام تبعیض‌های نژادی بانک‌های انگلیسی علیه مشتریان ایرانی شده‌اند.

نظر شما