شناسهٔ خبر: 19089283 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آیا مهمترین مرکز هسته‌ای - نظامی کره‌شمالی آماده جنگ با آمریکا است؟ + نقشه و تصاویر

مدتی است که گمانه زنی ها درباره احتمال ایجاد یک تنش جدی در شبه جزیره کره افزایش یافته است از همین رو شرایط مهمترین مرکز هسته ای نظامی کره شمالی را بررسی کرده ایم.

صاحب‌خبر -
به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی   گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛"دونالد ترامپ" رئیس جمهور محافظه کار آمریکا اخیرا اعلام کرده که احتمال نزاع جدی بین ایالات متحده و کره شمالی وجود دارد.
 
مدتی است که گمانه زنی ها درباره احتمال ایجاد یک تنش جدی در شبه جزیره کره افزایش یافته است.
 
آمریکا با اعزام ناو هواپیمابر "کارل وینسون" به دنبال تسلیم نمودن کره شمالی در جنگ احتمالی است که البته کره ای ها می گویند که از این تهدیدات ترسی ندارند. یکی از روزنامه‌های کره شمالی روز دوشنبه در هشداری به آمریکا اعلام کرد اگر واشنگتن جنگی را در شبه جزیره کره آغاز کند، پیونگ‌یانگ، آمریکا را محو خواهد کرد.

**باج گیری نظامی آشکار آمریکا در شبه جزیره کره

روزنامه رودونگ سینمون در مجموعه سرمقالاتی با اشاره به آمادگی بالای نیروهای مسلح کره شمالی اعلام کرد اقدام آمریکا در اعزام ناوگروه ضربتی کارل وینسون به منطقه «باج‌گیری نظامی آشکار» است.

این روزنامه اعلام کرد: این قبیل تهدیدات شاید باعث ترس یک عروس دریایی شود، ولی روی جمهوری دموکراتیک خلق کره اثری ندارد.

پایگاه تبلیغاتی اوریمین زوکاری کره شمالی نیز اخیرا در سرمقاله‌ای اعزام ناوگروه کارل وینسون آمریکا را نشانه جنگ توصیف کرد و نوشت: «این سندی است دال بر اینکه تهاجم به خاک کره شمالی هر روز که می گذرد نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می شود. در این سرمقاله، که گفته می‌شود بدست یک افسر نظامی نوشته شده، آمده است این "اشتباه محاسباتی" بزرگی برای آمریکاست که کره شمالی را با سوریه مقایسه کند. در صورت حمله، جهانیان شاهد خواهند بود که چگونه ناوهای هواپیمابر آمریکایی به توده‌ای از آهن تبدیل و در قعر دریا غرق خواهند شد و کشوری به نام آمریکا از نقشه جهان محو می‌شود.


البته کره شمالی موازی با اقدامات نظامی؛ تدابیر هسته ای را نیز در شبه جزیره کره تشدید کرده است. برخی گزارش ها نشان می دهد که تاسیسات اتمی "پونگی ری" خود را برای انجام یک آزمایش اتمی آماده می کند که تاکنون چنین خبری از سوی مقامات رسمی "پیونگ یانگ" تائید نشده است.

اما تاسیسات اتمی کره شمالی از نظر توپولوژیک و ژئوپلتیک چه اهمیتی دارد و کره شمالی در این پایگاه نظامی چه استراتژی هایی را بررسی می کند؟
 
مهمترین مرکز هسته ای-نظامی کره‌شمالی آماده جنگ با آمریکا + نقشه و تصاویر 

**توپولوژی و اهمیت پایگاه نظامی "پونگی ری"

پونگی ری (Punggye-ri Nuclear Test Site) یکی از مراکز هسته ای (و نظامی) کره شمالی است که در شرق این کشور و در منطقه "کیلجو" (Kilju County) و استان "همگ یونگ"(North Hamgyong Province) واقع شده است.
 
مهمترین مرکز هسته ای-نظامی کره‌شمالی آماده جنگ با آمریکا + نقشه و تصاویر 

این مرکز اتمی در شمال شرق کره شمالی واقع شده و در سال های 2006، 2009، 2013 و  2016 میزبان آزمایش های اتمی این کشور بوده است. البته حد فاصل سال های 1993 تا 2016 نیز این مرکز اتمی میزبان آزمایش های موشکی "پیونگ یانگ" نیز بوده است.
 
مهمترین مرکز هسته ای-نظامی کره‌شمالی آماده جنگ با آمریکا + نقشه و تصاویر 
 
مهمترین مرکز هسته ای-نظامی کره‌شمالی آماده جنگ با آمریکا + نقشه و تصاویر 

در 6 ژانویه 2016، رسانه های دولتی کره شمالی اعلام کردند که آن ها با موفقیت یک بمب هیدروژنی را در مرکز هسته ای "پونگی ری (Punggye-ri Nuclear Test Site)" آزمایش کردند.
 

"گوگل مپ" در سال 2013 میلادی نقشه تاسیسات اتمی  "پونگی ری (Punggye-ri Nuclear Test Site)"  را به روز کرد و به این نتیجه رسید  که آثار آزمایش های هسته ای در این سایت دیده شده است.

در سال 2013 میلادی وبگاه نورث 38 گزارش داد  که عمليات حفر يک تونل در سايت پونگي-ري نزديک ورودی غربی اين تأسيسات جايي که پيونگ يانگ آزمايش‌هاي هسته‌ای خود را در سال 2006 و احتمالا 2013 انجام داد، در جريان است.  تصاوير ماهواره‌ايي تشکيل تلی از خاک را ثبت کرده است.

مهمترین مرکز هسته ای-نظامی کره‌شمالی آماده جنگ با آمریکا + نقشه و تصاویر 

در 8 آوریل سال  2013، کره جنوبی گزارش داد که فعالیت در تاسیسات اتمی "پونگی ری نشان می دهد که آزمایش های  زیرزمینی در این سایت انجام شده است. بعد از آن اعتقاد بر این بود که فعالیت تونل زنی که در ماه آوریل آغاز شده و برای یک پروژه بلند مدت بوده است.

وب سایت "38 نورس" در مطلبی درباره فعالیت این تاسیسات اتمی در کره شمالی آورده است: مشخص است که کره شمالی این تاسیسات را در حالت آماده باش قرار داده است و می‌خواهد آزمایش‌های اتمی آتی را در صورت صدور دستور انجام دهد.
 
 
مهمترین مرکز هسته ای-نظامی کره‌شمالی آماده جنگ با آمریکا + نقشه و تصاویر 

کره شمالی با بی اعتنایی به تحریم‌های سازمان ملل تاکنون 5 آزمایش هسته ای و یک سری آزمایش موشکی انجام داده است. برخی از کارشناسان مدعی هستند  که توسعه موشک‌های بالستیک کره شمالی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای می تواند تهدیدی برای آمریکا محسوب شود.


با وجود همه گزارش های ضد و نقیض درباره پایگاه هسته ای -نظامی "پونگی ری" ؛ اما مقامات نظامی کره جنوبی معتقدند که این پایگاه نظامی در هر زمان که "پیونگ یانگ" اراده کند قادر به انجام آزمایش اتمی است و می تواند تاسیسات و زیرساخت های آمریکا در شبه جزیره کره را منهدم کند.


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/


نظر شما