شناسهٔ خبر: 19086527 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آيت‌الله جوادي‌آملي:

هيچ‌کس با سفارش و موعظه انقلابي نمي‌شود

روزنامه جوان

انقلابي بودن با سفارش و موعظه حل نمي‌شود، انقلابي بودن مثل درس‌هاي مجلس ترحيم و مجلس فاتحه نيست که انسان با سفارش حل کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «جوان» و به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني اسراء، آيت‌الله عبدالله جوادي‌آملي در جلسه درس اخلاق اين هفته که با حضور نخبگان و فرهيختگان حوزوي و دانشگاهي در بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد، ضمن گراميداشت ايام پربرکت رجب و آرزوي قبولي طاعات و عبادات همه مردم در اين ماه، به برکات ماه شعبان و رمضان اشاره کرد و اظهار داشت: ماه پربرکت رجب در حالت وداع است، اميدواريم ادعيه‌اي که در اين ماه داشتيد و اعتکاف‌هايي که در اين ماه پربرکت صورت گرفت مورد قبول ذات‌ اقدس الهي باشد و زمينه‌اي باشد براي ادراک فضايل ماه پربرکت شعبان که در پيش داريم و اين دو ماه که يکي ماه ولايت و ديگري ماه رسالت است، زمينه توفيقي را فراهم کند که به برکات شهر الله يعني ماه مبارک رمضان ان‌شاءالله نائل بشويم.
 
وي در ادامه شرح نامه‌هاي حضرت امير(ع) در نهج‌البلاغه، به بيان قسمت پاياني نامه شصت و دوم پرداخت و با اشاره به خبر شهادت مرزبانان عزيز کشورمان، بر لزوم حضور هرچه بيشتر مردم انقلابي در صحنه تأکيد کرد و افزود: حضرت امير(ع) به مردم مصر فرمود کشور را تنها رهبر خوب اداره نمي‌کند تنها داشتن چند مسئول خوب و بلندهمت اداره نمي‌کند، عنصر محوري يک کشور، مردم آن مملکت هستند. اين سه قسمت را وجود مبارک اميرالمؤمنين در اين نامه‌اي که براي مردم مرقوم فرمود جداگانه نوشت. داشتن رهبر خوب لازم است، ولي کافي نيست. داشتن بعضي از مسئولان خوب و مدير و مدبر لازم است، ولي کافي نيست. نگوييد رهبري مثل علي بن ابيطالب(ع) داريم، نگوييد مسئولي مثل مالک اشتري داريم، شما مي‌بينيد دشمن از هر طرف حمله کرده است.
 
اين مرجع تقليد بيان کرد: مستحضريد حفظ اين انقلاب کار آساني نيست، شما هر روز مي‌شنويد عده‌اي از عزيزترين و بهترين فرزندان اين سرزمين براي حفظ اين سرزمين شربت شهادت مي‌نوشند. آن بيگانه استکبار و صهيونيست اين سلفي، داعشي و تکفيري را آماده کرده است. کم نيست که انسان ۱۰‌سرباز را يک روز تقديم نظام اسلامي کند، اينها کار کوچکي نيست، اما دشمن از هر طرف حمله مي‌کند.
 
وي ادامه داد: ما بخواهيم به مردم بگوييم شما انقلابي باشيد آقايان! انقلابي بودن با سفارش و موعظه حل نمي‌شود، انقلابي بودن مثل درس‌هاي مجلس ترحيم و مجلس فاتحه نيست که انسان با سفارش حل کند. انقلاب، حداقل يک علم قوي غني مي‌خواهد مثل نهج‌البلاغه، اين را حوزويان و دانشگاهيان ما بايد بدانند. نهج‌البلاغه يک علم جان‌گيري دارد، ولي آن مقداري که براي اداره کشور کافي باشد اين مقدار را مي‌توان از آن استنباط کرد. اگر کسي بخواهد انقلابي باشد بايد جريان سقيفه را کاملاً بداند، جنگ جمل را بداند، چطور علي بن ابيطالب(ع) را با آن عظمت، جمال و جلال علمي که داشت خانه‌نشين کردند، امروز که دشمن نفوذي‌تر، آگاه‌تر، سياست‌بازتر و خطرناک‌تر است.
 
آيت‌الله جوادي‌آملي با اشاره به لزوم درسي شدن بيانات حضرت امير(ع) در نهج‌البلاغه و استفاده آن در حوزه و دانشگاه بيان کرد: دين سفارشي نيست که ما بگوييم آقايان انقلابي باشيد، انقلاب را حفظ کنيد، در انتخابات شرکت کنيد، اين علمي است. تا نهج‌البلاغه روشن نشود مثل کفايه درسي نشود، مثل رسائل درسي نشود، انسان راز و رمز بيگانه‌ها را نفهمد که چگونه مي‌شود يک ملت نبوي و علوي را خاک کرد، چگونه مي‌شود عمروعاص‌ها را حاکم کرد، چگونه مي‌شود باطل را بر حق پيروز کرد، چگونه مي‌شود دهان حق را بست. وي ادامه داد: محور اصلي قيام، مردم هستند، مردم متفکر آنها کشورشان را حفظ مي‌کنند، حضرت فرمود اگر مردم خواب باشند ما سه اصل را از دست خواهيم داد، يک خطر متوجه دين مي‌شود، يک خطر متوجه مملکت مي‌شود، خطر ديگر متوجه خود مردم مي‌شود. اين درس‌ها خواندني نيست، حوزه و دانشگاه که از اينها خبر ندارند، حداکثر خبري که حوزه و دانشگاه از نهج‌البلاغه داشته باشند آن کلمات قصار است و چند جمله نصيحت! آخر چطور مي‌شود حرف صديقه کبري را کسي گوش ندهد؟! چطور مي‌شود علي بن ابيطالب(ع) را بگذارد؟ اين مي‌شود اختلاس چند هزار ميلياردي، اين مي‌شود نجومي، آن‌وقت مالي در مملکت نمي‌ماند که شما بخواهيد اشتغال و توليد ايجاد کنيد.

نظر شما